שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    ערב פסח: טיש חסידי גדול בקיבוץ כנרת

    כמעט 200 בני אדם, רובם אינם דתיים, השתתפו בטיש חסידי שקיים האדמו"ר ממודז'יץ בקיבוץ החילוני. יו"ר המועצה הדתית באזור: "הקהל היה פעיל ומשתתף, הרגשתי שאני מרחף מעל פני הקרקע". משתתף כבן 90: "החזרתם אותי הביתה"

    הרבי התיישב במרכז השולחן, התזמורת פצחה בשיר והקהל כולו הצטרף לניגון החסידי. אחרי רגעים ארוכים וסוחפים במיוחד הגיעו גם דברי התורה (וכמובן האוכל) – חוויה רוחנית ומרוממת שלא רואים כל יום. חשבתם שהגעתם לאירוע ה-70 של ויז'ניץ או לבר מצווה של חסידות בעלזא? ברוכים הבאים לטיש שקיים השבוע האדמו"ר ממודז'יץ בקיבוץ כנרת.

     

    בשנים האחרונות זוכה האדמור ממודז'יץ לדריסת רגל מפתיעה במוסדות החינוך הדתיים-לאומיים, והפעם - באירוע שארגנה עמותת "איילת השחר" – הוא יצא לעשות נפשות גם בציבור החילוני. כמו בישיבות ההסדר, גם בקיבוץ הגלילי התקבל האדמו"ר מבני ברק באהדה גדולה, והדרך מכאן לאימוץ זריז של ניגוני מודז'יץ הקליטים על-ידי עשרות המשתתפים הייתה באמת קצרה.


    הטיש בכנרת (צילומים באדיבות איילת השחר -חברותא)

      

    קרוב ל-200 איש, רובם המוחלט אינם דתיים, הצטופפו באולם הספורט של בית הספר נעמי שמר (שבסוף השבוע משמש בית כנסת). הרב שלמה רענן, שארגן את הטיש, קובע כי מדובר ב"אירוע ראשון מסוגו בעולם", ומבטיח שהמסורת תימשך בקיבוצים נוספים.

     

    אחת המטרות הייתה לשחזר חלק מ"מסע המושבות" שקיימו בכירי הרבנים בארץ ישראל בתחילת המאה הקודמת. האדמו"ר ממודז'יץ נרתם מיד למשימה משום שראה בכך סגירת מעגל. הוא הסביר כי בין המשתתפים באחד המסעות ההם היה אחד מגבאי החסידות.  


    יחד, יחד. הטיש  המשותף בכינרת

     

    לא כל יום מקיים רבי חסידי טיש של ממש באזור הצפון, ולכן גם תושבים חרדים ודתיים שלא רצו להחמיץ את ההזדמנות ביקשו להשתתף. בין העשרות היה גם הרב מוטי אלון מהמושבה מגדל הסמוכה. האדמו"ר הזמין אותו אל שולחן הכבוד והוא ישב לצידו, אך כשהציבור ביקש שיישא דברים – סירב בנימוס.  

     

    "פתיחות שלא הייתה"

    ניסים אלקובי, יו"ר המועצה הדתית עמק הירדן, סייע גם הוא בארגון האירוע, ול-ynet אמר כי מדובר במעמד היסטורי. "עד היום הייתי בספק אם אנחנו נמצאים בימות המשיח או לא, אבל מאותו ערב אין לי שום ספק", הוסיף, "עצם העובדה שאדמו"ר מחסידות כלשהי – מודז'יץ, גור או ליובאוויטש – מגיע עם צוות החסידות לקיבוץ שהוא חילוני לכל הדעות, זו פתיחות שלא הייתה אף פעם". לדבריו, הכל נעשה ברגישות ובשיתוף פעולה מלא עם הקיבוץ, שאף פירסם מודעות על האירוע בעיתון הפנימי.  

     

    במיוחד התרגש אלקובי משירת "ברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו", וכך הוא מספר: "במהלך הערב הרב התחיל לשיר יחד עם מקהלת זמרת-יה מירושלים, והייתה התלהבות גדולה מאוד. האדמו"ר המשיך עוד פעם ועוד פעם, חזר ושילש וריבע, עד שגם שעמד במלוא קומתו והדרו יחד עם כולם, וזה נמשך ונמשך ונמשך. היה קידוש שם שמים גדול. הרגשתי שאני מרחף מעל פני הקרקע. כולם עמדו על רגליהם. לא היה קהל פסיבי או אדיש אלא משתתף ופעיל. ראית שזה מדבר אל לבו".  

     

    "היו קרוב ל-160 קיבוצניקים, עם נציגויות מכל קיבוצי עמק הירדן. 45 מהם נשים בכל הגילאים – נערות, בוגרות וגם מבוגרות. זה לא יאומן. היו כאלה שבחיי היום-יום שלהם רחוקים מיהדות וזו ההזדמנות הראשונה שלהם להיחשף למשהו כזה. היה אדם מבוגר מאוד בן למעלה מ-90 שאמר לי: 'אלקובי, החזרת אותי לבית אבא'".

      

    דוד דסה, מנהל בית הכנסת בקיבוץ כנרת, לא מגדיר את עצמו אדם דתי אלא "שומר מסורת", ויצא גם הוא נרגש ביותר מהטיש של מודז'יץ. "זה היה אירוע בלתי רגיל ובאמת יוצא דופן", אמר, "לא היה בו שום קשר לכפייה דתית או משהו כזה ולא קריאה או הטפה לחזור בתשובה". דסה ציין כי "איילת השחר" מקיימת בקיבוצו אירועים שונים כמו הדלקת נרות בחנוכה, והבטיח: "נמשיך בזה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    האדמו"ר בכנרת
    באדיבות איילת השחר-חברותא b-2
    מומלצים