שתף קטע נבחר

סיור בבית יהונתן: "כל הארץ שנויה במחלוקת"

מאות מבקרים הגיעו לשכונה המזרח ירושלמית, וזכו להצצה נדירה למוקדים שבלב המחלוקת. הם שמעו מהתושבים היהודים על אורח חייהם ועל שאיפתם לשכנות טובה. מי שהתרשמו פחות היו התושבים הערבים: "בכל פסח הם אומרים שזה הבתים שלהם כבר אלפיים שנה. זה שקר"

לטיול יצאנו, מתיחות מצאנו: מי שרוצה לנצל את ימי החג ומזג האוויר הטוב דווקא לטובת היכרות עם מוקדי המתיחות החמים ביותר בבירה, יכול בהחלט לעשות זאת. עמותת "עטרת כהנים", הפועלת לקידום ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים, פתחה לרגל חול המועד בסדרת סיורים מיוחדת באתרים באזור, ובמרכזם שרידי כפר השילוח שהקימו עולי תימן בשכונת סילואן, ובה גם בית יהונתן השנוי במחלוקת.

 

כשהם מאובטחים על-ידי כוחות המשטרה, זכו מאות מבקרים להצצה נדירה אל לתוך הבניין העומד בלבה של פרשה הולכת ומסתעפת, וצפו בסרט שתיאר את קורותיו והקמתו. בין היתר, נחשפו המסיירים לאורח חייהם הבלתי שגרתי של התושבים היהודים במזרח ירושלים, ואף ספגו מטח אבנים שהשליכו לעברם ילדים ערבים בשכונה.

 

"הבית הזה הוא סמל לגבורה, לחזרה הביתה", אמר למבקרים יאיר דן, חבר ב"עטרת כהנים". "יש כאן רצון אמיתי שלא מרפים ממנו להחזיר את עם ישראל לבית שלו". דן אף חשף כי מאז החל הוויכוח הסבוך סביב הבניין, הסתכמו עד כה ההוצאות המשפטיות בסכום עתק של לא פחות משבעה מיליון שקלים. "מי שמרגיש שטוב לו בתל אביב, ברמת גן ובאילת, אנו אומרים לו בפה מלא: מה שאנחנו עושים הוא גם בשבילו, גם אם הוא חושב שזה לא נכון. אנחנו פה כולנו יחד בלב אחד".


בית יהונתן וסביבתו בסילואן. אתר עלייה לרגל (צילום: נועם מושקוביץ)

 

ממש סמוך לבית יהונתן ניצב מבנה נוסף שבו נרשמת נוכחות יהודית בסילואן - הפעם ללא מחלוקת משפטית - המכונה "בית הדבש". "הבית נקנה כדין כחלק משטח ההקדש של עמותת 'עזרת נידחים', סיפר למבקרים תושב המקום, בועז תנעמי. "הוא נגנב אחרי מאורעות תרפ"ט, מה שנקרא 'רצחת וגם ירשת'. עטרת כוהנים קנתה את הבית בכסף מלא, ואנחנו גרים פה כבר חמש שנים. יש בכך הקרבה מסוימת, אבל כשאתה מקריב - טוב לך עם מה שאתה עושה", סיכם וזכה למחיאות כפיים סוערות.

 

תנעמי סיפר למבקרים כי התיישבות היהודים במזרח ירושלים אף מסייעת לתושבים הערבים. "כשאני הגעתי, חברת החשמל של מזרח ירושלים סיפקה חשמל של 180 וולט. החוק לגבי החשמל לא נאכף. התייעצתי עם עורכי דין, כתבתי מכתב חריף לחברת החשמל, ויום לאחר מכן באו וסידרו לכולם. השכנים הודו לנו. גם הכבישים לא היו ברמה גבוהה, ואחרי שהגענו התחילו להסתדר".


בתי שכונת סילואן. נחשפו לאורחות חייהם של התושבים (צילום: נועם מושקוביץ)

 

אחד המבקרים, אריה אדרי, שנראה נלהב מהמחזות שלהם נחשף, סיפר כי "הסיור פתח אופציה מאוד מעניינת. כל הארץ שנויה במחלוקת, אבל לנו להתרכז סביב הר הבית כי אנחנו מאמינים שהגאולה קרובה מאוד. אנחנו לא זורקים אף אחד מהבית, אלא רוצים להיות שכנים". לדבריו הצטרפה גם חברה נוספת בקבוצה, גינת בוגנים, שאמרה כי "לפי האמונה שלי, צריך לחזור לכל מקום שהיינו בו. לא רוצים לריב עם אף אחד, אבל מה שהמשפחות עושות פה זה מסירות נפש, אני נפעמת", סיכמה בהתרגשות.

 

"אף אחד לא מדבר איתם"

מי שבכל זאת התלהבו הרבה פחות היו התושבים הערבים בשכונה, שהסתכלו על זרם המבקרים מחלונות בתיהם. את חיי השכנות השלווים שתיארו אנשי "עטרת כהנים" הם תיארו מעט אחרת. "כל שנה בפסח הם אומרים שזה הבתים שלהם כבר אלפיים שנה. זה שקר, אבל הם מאמינים למה שאומרים להם", אמר עמאר אבו-רגב, תושב סילואן. "אנחנו צוחקים על זה כי ברור שזה שקר, אבל שיאמינו במה שהם רוצים. אין לנו בעיה שילכו פה, אבל אף אחד לא מדבר איתם. אני לא יודע למה מביאים שוטרים וצבא".

 

בעמותת "עטרת כהנים" הביעו שביעות רצון מהביקוש להצטרף לסיורים ואמרו כי "העובדה שמאות ישראלים, דתיים וחילוניים כאחד, הגיעו לירושלים כדי לפגוש את ההיסטוריה ולראות את כפר התימנים, מלמדת על רצונם של הישראלים להכיר את הסיפור האמיתי העומד בעין הסערה היום".

 

באשר לסוגיית בית יהונתן, אמרו בעמותה כי "המבנה הוא חלק בלתי נפרד מהיסטוריה ארוכת שנים של התיישבות יהודית לגיטימית שחיה בשכנות עם האוכלוסיות השונות, עד לפרעות שאילצו אותם לעזוב את ביתם מכורח ולא מרצון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוטרים בפתח "בית יהונתן" (ארכיון)
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים