התגלה יסוד כימי חדש: מס' 117

השליכו את הטבלה המחזורית הישנה שלכם והצטיידו בחדשה: צוות מדענים בינלאומי הצליח לייצר במעבדה את היסוד 117. הוא יציב, כבד, רדיואקטיבי ומחפש אחר שם שיהלום אותו

צוות בינלאומי של חוקרים מרוסיה ומארה"ב הצליח ליצור לראשונה את היסוד הכבד 117. התגלית עתידה להתפרסם בכתב העת Physical Review Letters והיא מאששת את ההשערה שיסודות כבדים מאופיינים בזמן חיים ארוך יחסית וכי הם די יציבים.

זהו למעשה היסוד החמישי שהתגלה בעשור האחרון, ולעת עתה הוא נקרא Ununseptium או 117, זאת עד שהמדענים ימצאו לו שם הולם. "הגילוי של יסוד 117 הוא פרי עבודה קדחתנית של כעשור שנועדה להרחיב את הטבלה המחזורית ולגלות דברים חדשים על היסודות הכבדים יותר בטבע", אומר יורי אוגאנסיאן, אחד המדענים המובילים בניסוי.

117 הוא היסוד הטרנס-אורני ה-26 שהתגלה עד כה. הכוונה ליסודות שהמספר האטומי שלהם גדול מזה של אורניום (92) ושנוצרים בדרך כלל באופן מלאכותי במאיצי חלקיקים.

"היסודות הללו מרחיבים את ההבנה שלנו את היקום ויכולים להעמיד למבחן את התיאוריות השונות שעוסקות בגרעין האטום", אומר הפיזיקאי ג'ו המילטון מאוניברסיטת ואנדרבליט בארה"ב שהשתתף בניסוי אף הוא.

אחת התיאוריות מכונה "אי של יציבות" ולפיה קיימת שורה של יסודות כבדים שאמורים להישאר יציבים לפרק זמן ארוך, מה שיאפשר לערוך בהם ניסויים מורכבים. התגלית החדשה מאששת את התיאוריה.

על אף שמדובר ביסודות מלאכותיים שנוצרים במעבדה, החוקרים לא מוציאים מכלל אפשרות שניתן למצוא אותם גם בטבע במקרים נדירים, למשל לאחר סופרנובה, התהליך בו כוכבים מאסיביים במיוחד מתפוצצים.

איך יסוד נולד?

כדי ליצור את היסוד נעזרו המדענים במאיץ החלקיקים שנמצא במכון "ג'וינט" למחקר גרעיני שברוסיה, שם ירו החוקרים קרניים יוניות של סידן שפגעו ביסוד הרדיואקטיבי ברקליום, מס' 97 בטבלה.

התהליך נמשך 150 ימים אך העבודה השתלמה לבסוף: 6 אטומים של היסוד 117 הגיחו לאוויר העולם. הם התקיימו למשך זמן קצר של בין 21 ל-25 מיליוניות השנייה ואחר כך התפרקו ליסודות "קלים" יותר.

זה הספיק על מנת להכריז על מציאתו של היסוד החדש וכעת המדענים יכולים לחייך בסיפוק: החלל הריק שנמצא בטבלה המחזורית בין היסודות 116 ל-118 התמלא. כעת מחפשים המדענים רמזים שיעזרו להם ליצור את יסודות 119 ו-120.

מחפשים יסודות חדשים