שתף קטע נבחר

מכונה משומנת מדי

עם שירים טכניים וקליטים, האלבום החדש של משינה נעים לשמיעה אבל לא מרגש או מחדש בשום צורה. רק השיר האחרון השאיר לתימורה לסינגר תקווה


 

"אני לא שם, אני לא שם", שר יובל בנאי בשיר "ביקור בעיר". אז איפה הוא עכשיו? והיכן ממוקמת להקת משינה? "יהלומים בשמיים", אלבומם החדש, יוצא חמש שנים אחרי "רומנטיקה עתידנית", אלבום האיחוד שלהם משנת 2005, וממקם אותם בטריטוריה ברורה של מיינסטרים שבע.

 

יובל בנאי כתב מילים סבירות, שלומי ברכה הלחין היטב, והלהקה ממשיכה לנגן מצוין, כך שהשירים נעימים לשמיעה, קליטים ומחליקים בקלות דרך האוזן, אבל כיוון הזרימה שלהם איננו פנימה אל הלב, אלא החוצה ממנו. הם לא נשמעים רעבים וגם לא מלהיבים. הברק שלהם טכני, מהנה, אבל מכני, ממש כמו השם שלהם.

 

אולי זאת שביעות הרצון העצמית הנוכחית, הזחיחות הבורגנית שמוחצנת כבר בשיר הפותח, "בליינד דייט", שבו שר בנאי: "מרחרח את היין ואומר לעצמי טעים. כן, יש לך טעם טוב, אמיתי וגם נעים". כך גם ב"האושר הסמוי" שיש בו אזכורים לבריחות ולחיפושים, אבל גם הצהרת סיפוק: "טוב שאני שפוי מהאושר הסמוי".

 

בשיר הנושא אמנם מתואר "יער אפל", אבל אין שום הד מוזיקלי או אווירתי לאפלה הזו. אפילו הבדידות - משאב פורה במונחים יצירתיים - מנוטרלת בשיר כשהיא מטושטשת במילות עידוד: "מתוך הבדידות תצא אהבה". בשיר הנוגה "בין הצללים" ההתמוגגות הופכת למגלומניה. גיבור השיר לא זקוק לעזרה מאלוהים, אלא מצפה ממנו שישמע על (ולא את) הצרות שלו, יבין את כאבו ואף יבכה בשבילו – "ודמעה תרד מהשמיים".

 

יש ב"יהלומים בשמיים" רגעים יפים, כמו השיר "לנדסמן ופולנסקי" עם הפזמון ההימנוני, שמתאר שוטרים מושחתים ומזכיר את שירי משינה בנוסח סרטים בלשיים כמו "גברת שרה השכנה". ובכל זאת, אין באלבום את העוקצנות, הממזרתיות, ההומור והשפיצים שמשינה הלבישה בעבר אפילו על הבלדות שלה. חלק מהמילים אמנם משרטטות חיפושי דרך, אבל המוזיקה נעדרת את התזזיתיות שמעידה על כך ולכן מורידה מאמינותן. החשמל הרוקנרולי יוצא מכלי הנגינה אבל לא מכלי הדם, ולכן "יהלומים בשמיים" אינו יצירה משמעותית מבחינה אמנותית.

 

"בסוף נגיע, לאן נגיע"? נשאלת השאלה בשיר "הייתי". התשובה המתבקשת לנוכח רוב האלבום היא: "כרגע, לשום מקום". אבל אז מגיע השיר החותם, "ילדה שלי", ומגלה פתח חדש. עם שירה מלאת רגש, מנווטת בלחן המתעלה של ברכה, בנאי מצליח למקד את תמצית הכאב לתוך שיר מזוכך, מעורר הזדהות ומצוין, לא רק ביחס לשאר האלבום, אלא כמו משינה במיטבה. חבל שהשיר הזה מסיים את האלבום הנוכחי ולא פותח אלבום אחר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משינה. מכניים
צילום: אלדד רפאלי
לאתר ההטבות
מומלצים