שתף קטע נבחר

אל על לבג"צ: לא נשבור את מחירי השוק לאילת

שופטי העליון אמרו בדיון על עתירת ארקיע וישראייר נגד החלטת משרד התחבורה לאפשר לאילת לטוס לאילת, כי "אינם רואים בעיה על ההחלטה". באל על עקצו את ארקיע, ש"קיבלה קווים נוספים וחלק גדול מהם אינם מנוצל"

האם בג"צ ידחה את עתירות ישראייר וארקיע נגד החלטת משרד התחבורה לאפשר לאל על לטוס לאילת? התשובה לכך, לפחות לפי הדיון בעתירה שנערך אתמול (ה') בבית המשפט העליון, עשויה להיות חיובית. למרות שהחלטת שר התחבורה, ישראל כץ, התקבלה באופן רשמי וסופי לפני מספר חודשים, באל על לא מיהרו לקבוע את טיסותיהם הראשונות לעיר הדרומית, על רקע העתירה שהגישו שתי החברות, שטיסותיהן לאילת מהוות נתח מרכזי מהכנסותיהן.

 

למרות שביהמ"ש טרם הכריע בסוגיה, עלו בדיון לא מעט רמיזות מצד השופטים לגבי דעתם על החלטת השר. "אנו לא רואים בעיה בהחלטת השר במיוחד על רקע העובדה שהעניין יבחן בעוד חצי שנה, ואולי חצי שנה זה לא מספיק כי צריך מעקב צמוד לאורך כל הדרך", אמר השופט אשר גרוניס.

 

עו"ד מטעם ארקיע וראש מינהל התעופה האזרחית לשעבר, נרי ירקוני, ציין בדבריו כי דמי המעבר לדלק, המהוות אגרה המשלמת חברה לרשות שדות התעופה, יהיו זולות יותר לאל על בטיסותיה לאילת, מאחר והחוזה עליו היא חתומה, מייחס לאגרה זו טיסות בינ"ל בלבד, כאשר הפער עומד על 3 סנט לגלון דלק. "בעולם מקובל לעשות הפרדה בין טיסות בינ"ל לארציות", הסביר ירקוני.

 

אחת הטענות של ארקיע וישראייר היא שאל על תשבור את השוק, ותציע מחירים נמוכים מאוד, של כמה עשרות שקלים לכרטיס לאילת. ירקוני: "אנו מבקשים לקבל רף תחתון שלא יכריח אותנו לקחת את החוק להגבלים העסקיים ולהגיש צו מניעה כי מישהו עשה מחירי היצף". השופט גרוניס השיב מנגד: "החששות ברורים אבל זה מוגזם בשלב זה. עדיין זה לא חוסם את החלטת השר".

 

מהצד השני, הדף בא כח אל על, עו"ד ישראל לשם, את הטענה כאילו מרשתו תציע מחירים טורפניים: "חברי מנסים להציג את אל על כבריון שהגיע לשכונה ומנסה להרוס. אל על צריכה להיות חכמה להבין שאם תנסה לעשות בקו הזה שמות ולגרום לנזקים ולא להביא תועלת כתוצאה מהצטרפותה לקו הזה, יש לשר סמכויות נרחבות בחוק המאפשרות לו לגדוע כל ניסיון זה. הטענה שנפעל לפי מחירים טורפניים היא ספקולציה. לפי התנאים הקיימים, גם אם אל על תמכור בשקל כרטיסים לאילת עדיין יש את מגבלת ה-21% מהקו. כלומר גם אז היא תירה לעצמה כדור בראש וזה עדיין לא יגדיל את הנתח שלה לאותם 21% המותרים לה כיום".

 

לשם אף עקץ בדיון את ארקיע: "ארקיע קיבלה קווים נוספים וחלק גדול מהם אינם מנוצל על ידה". לגבי הטענה על אפליה בשל האגרות המוזלות הסביר לשם כי "מי שקובע את האגרות זה רש"ת... האגרות המוזלות אינן חלות על תעבורה פנים ארצית".

 

בהמשך דבריו אף התייחס לקושי של אל על להתחיל בישום ההיתר, סוגיה שהחברה הגישה בעצמה נגד המשרד עתירה לבג"צ, באשר לתנאי שקבע השר כץ לפיו בתום חצי שנה יבחן העניין מחדש: "חצי שנה יוצר קושי כי כניסה לקו חדש אינה דומה לשיווק אבקת מרק בסופר. היא כרוכה בלוגסטיקה לא מבוטלת".

 

השופטת אסתר חיות הסבירה לו: "מנהל רשות התעופה האזרחית מביע חששות והוא רוצה להבהיר לאל על שהיה והתנהלותם תהיה נגועה בתחרות בלתי הוגנת, שידעו שאחרי חצי שנה לא יהיה להם רישיון".


פורסם לראשונה 15/04/2010 21:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים