שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    Bioware: השלישיה שלא נכשלה

    Mass Effect, Neverwinter Nights, Baldur's Gate הם רק חלק מהלהיטים שיצרה חברת Bioware לאורך השנים - שנים בהן הצליחה לשמור על רף איכות נדיר. חלק שני בסדרה על חברות המשחקים שאינן נכשלות לעולם

    Bioware חוגגת השנה חמש-עשרה שנה להיווסדה ונראה כאילו תמיד הייתה כאן ותמיד עשתה משחקי תפקידים הטובים שבתעשיה, אך למעשה, ההיסטוריה של המפתחת הזו קצת שונה מחברות אחרות.

     

    בשנת 1995 חברו שלושה רופאים, שהחליטו שרפואה זה לא לגמרי בשבילם כי יותר מעניין לעשות משחקי מחשב, להקמת החברה. ריי מוזיקה, גרג זצ'וּק ואוגוסטין יִפ איחדו כוחות, והקימו חברת פיתוח קטנה באדמונטון שבקנדה, שתפתח את משחקי המחשב בהם הם היו רוצים לשחק.

     

    אולי זה בשל היותם רופאים, שנוטים להיות אנשים אמפתיים, אפשר לראות מכנה משותף במשחקי החברה: הדמויות המעניינות והסיפורים האנושיים המופיעים בהם.

     

    השער להצלחה: Baldur's Gate

    המשחק הראשון שפותח על ידי צוות הרופאים והמפתחים שהם שכרו היה משחק פעולה וקרבות מבוסס רובוטי ענק שנקרא Shattered Steel. למרות שהמשחק היה שונה מאוד ממשחקי התפקידים המאוחרים יותר של החברה, גם כאן היו מוסיקה דינאמית, עלילה כתובה היטב ובני שיחה מעניינים - בדמות בינות מלאכותיות שונות. הוא יצא ב- 1996 וזכה לציונים סבירים ומעלה. כמו

    המשחקים שיבואו אחריו, גירסת המק יצאה במקביל לגירסת החלונות.

     

    משם פנו רופאינו לנתיב שיפרסם אותם - הם התחילו לפתח משחק בשם Battleground: Infinity שתפס את עינה של Interplay, לה היו הזכויות לפיתוח מבוסס משחק התפקידים השולחני הידוע "מבוכים ודרקונים". B:I הפך להיות Baldur's Gate, על שם עיר בעולם המשחק של "ממלכות נשכחות".

     

    המשחק סחף אחריו ב- 1998 את אוהבי משחקי התפקידים עם עלילה טובה, קרבות טקטיים ודמויות מעניינות. אם זכרוננו אינו מטעה אותנו, זו הייתה גם הפעם הראשונה שבה דמויות במשחק תפקידים שוחחו ביניהן באופן עצמאי.

     

    כאן גם התחילה מסורת במשחקי התפקידים של Bioware ליצור דמויות משנה משעשעות ומוזרות שמעשירות את חווית המשחק. הכוונה, כמובן, למינסק ובּוּ. מינסק הוא סייר שניתן לצרף לחבורה, והוא אינו לחלוטין שפוי; בּוּ הוא המלווה שלו, איתו הוא מתייעץ, והוא "אוגר חלל ענק מיניאטורי". הצמד הזה חזר להופיע גם ב- BG2 והרחבה שלו.

     

     

    ההצלחה של המשחק, גם כלכלית וגם ביקורתית, הייתה כבירה והביאה איתה הרחבה בשנה שלאחר מכן. כמו כן, מנוע ה"איפיניטי" המוצלח שימש אחר כך גם למשחקים כמו Icewind Dale ו- Planescape: Torment. מייד התחילו באדמונטון לעבוד על משחק ההמשך, אבל כדי שלא יהיה משעמם, הם לקחו גם פרויקט חדש נוסף. בין לבין עזב מר יפ את החברה וחזר לעסוק ברפואה.

     

    כלב רובוטי עם 6 זרועות

    בפעם היחידה בתולדותיהם, Bioware יצרו משחק המשך למשחק של חברה אחרת. המקור היה משחק הפעולה ההזוי MDK של Shiny Entertainment.

     

    המפתחים המוכשרים הצליחו לקחת את הקונספט העתידני-ביזארי של MDK, בו אתם משחקים שרת, בעל חליפת נשק שכולה אמצעים מיוחדים, להוסיף עליו כלב רובוטי בעל שש זרועות, מדען מטורף אחד ולהטיל על השחקן בלימת פלישה חייזרית. המשחק גם ראשוני בשביל Bioware מבחינה זו שהוא יצא לגיימקיוב, במקביל למחשב האישי ואח"כ בגירסה מורחבת ל-PS2.

     


     

     

    לאחר שבשנת 2000 יצאו לשוק Baldur's Gate 2 וההרחבה שלו לקול תרועות רמות והצלחה מסחררת, החליטו ב-Bioware לנצל את ההצלחה שלהם עם משחקי D&D, ובנו משחק סביב המהדורה השלישית של משחק התפקידים הוותיק בעולם.

     

    לילות בלתי נשכחים

    Neverwinter Nights יצא בשנת 2002 ושדרג לא רק את מערכת החוקים והגרפיקה מסדרת BG, אלא גם הוסיף ערכת כלים של מנוע ה"אורורה" שאיפשרה לשחקנים ברחבי העולם לשנות את המשחק, ליצור הרפתקאות וסיפורים משלהם, ואף ליצור משחקי D&D עם

    משתתף אחד הקובע את מהלך העניינים, ממש כמו במשחק תפקידים שולחני.

     

    המנוע אפשר אפילו יצירת משחקים דמויי WoW, בעלי עולם קבוע ומספר שחקנים נפרד (אם כי לא המוני)- נוצרו בעזרת הכלים הללו, שלא לדבר על מספר הרחבות רשמיות.

     

    הוט קוטור

    בשנה שלאחר מכן זכתה Bioware בסוג של תהילה, כאשר העיבוד שלהם לעולם "מלחמת הכוכבים" הפכה לשם נרדף למשחק תפקידים מעולה.

     

     

    המשחק Knights of the Old Republic, עם הפיתול המפתיע בעלילתו, והקרבות מרובי חרבות האור נחשב לכל כך מוצלח, שהוא כנראה יותר טוב מטרילוגיית הסרטים המוקדמים שייצאו באותה תקופה.

     

    אותם הוא מקדים כרונולוגית בכארבעת אלפים שנה. ואיך אפשר לשכוח את HK-47, רובוט ההתנקשות הציני.

     

    עולם משלה

    עם שורה של משחקים המבוססים על קניין רוחני של חברות אחרות מאחוריה, החליטה Bioware שהגיע הזמן לעשות משהו משלה.

     

    יצירת עולם ורקע מקורי התבטאו בדמות Jade Empire - משחק תפקידים בעולם המבוסס על סין העתיקה. המשחק הדגים שוב את יכולתה הרבה של החברה בפיתוח יחסים בין הדמויות, גם רומנטיים,  והאפשרות לבחור נתיב ערכי, בדומה לצד האור וצד החושך ב- KotoR. אלו שני מאפיינים שיחזרו במשחקים הבאים. JE, שיצא תחת שרביטה של מיקרוסופט לקונסולת ה- Xbox, יצא מאוחר יותר

    גם למחשבים אישיים בחלונות ומק.

     

    בסוף 2005, התאחדה Bioware עם פנדמיק, המפתחת שמאחורי Battlezone 2, בין היתר. האיחוד הזה נרכש על ידי EA ב-2007. ב-2009, פנדמיק נסגרה, אך Bioware ממשיכה להתקיים, לבינתיים, כקבוצה בתוך EA. 

     

    אפקט מאסיבי

    מעודדים מהצלחתם ביצירת עולם ושיטה משלהם יצרו אולפני הפיתוח ב- 2008 את Mass Effect. הכותר, שיצא בתחילה ל Xbox 360 בלבד, היווה נסיון של החברה לשלב את ז'אנר משחקי התפקידים בו הם מתמחים, יחד עם משחקי הפעולה, כדוגמת MDK 2. במשחק, בו השחקן מציל את העולם כקומנדר שפרד,

     

    ניתן היה לשחק כמעט כמו משחק פעולה לחלוטין והוא כלל גם סיורים רכובים בכוכבי לכת זרים. ME היה הצלחה מיידית, ונחשב מהמשובחות שבאופרות החלל , והיה יכול להיות הטוב מסוגו - אם לא היה את ההמשך שלו, שיצא השנה.

     

    צוות אחר בחברה יצר משהו מעט מוזר: משחק תפקידים מכוון לילדים המבוסס על סוניק הקיפוד לפלטפורמת ה-DS של נינטדו. בעוד המשחק לא זכה לציונים מדהימים, הוא נחשב על ידי רבים לאיכותי ומוצלח.

     

    השיבה הביתה

    השנה האחרונה ראתה, בנוסף ל-ME2, גם שיבה של Bioware למקורות: Dragon Age: Origins הוא משחק תפקידים קלאסי בעולם פנטזיה, שפותח מאז 2004, המזכיר את העקרונות שמאחורי BG. הוא כולל עולם אפל, קרבות טקטיים מורכבים וסיפור עלילה

    פתלתל (עד כדי מאה שעות משחק).

     

    הוסיפו לזה את אפשרויות היחסים המגוונים עם הדמויות (כמו שייל, גולם אבן עצבני) וברירות בעלות עומק מוסרי ותקבלו קלאסיקה בהתהוות. עם המנוע החזק של המשחק הגיעה גם ערכת הכלים שלו, וכולנו ציפיה לקראת ההרפתקאות שיוציאו איתה המפתחים העצמאיים.

     

    כיום מפתחים בחברה את Mass Effect 3 ואת Dragon Age 2, בנוסף ל- MMORPG הכי מצופה מזה שנים: The Old Republic, בעולם מלחמת הכוכבים.

     

    לסיכום, נראה שלא מתווכחים עם הרופאים. ארבעה אולפנים, 800 עובדים והמון להיטים כנראה מצדיקים עזיבת מקצוע הרפואה. אז אם אתם אוהבים משחקי תפקידים, כדאי לכם לזכור את השם Bioware.

     

    לחלק הראשון בסדרה: Valve - מגע של זהב

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אבירי הרפובליקה הישנה. שתיים
    בשיתוף Games.co.il
    מומלצים