שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מותר למחוק קובץ במחשב עם דברי תורה?

    שאלה:

     

    יש לי במחשב קובץ המכיל דברי תורה, פסוקים, מדרשים וכדומה. האם מותר לי למחוק קובץ זה, או שהדבר נחשב כמוחק ספרי קודש, ואסור? (דרורית)

     

    תשובה:

     

    דרורית שלום,

     

    בתורה נאמר על עבודה זרה: "וְנִתַּצְתֶּם אֶת מִזְבְּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת מַצֵּבֹתָם וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ וּפְסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תְּגַדֵּעוּן וְאִבַּדְתֶּם אֶת שְׁמָם מִן הַמָּקוֹם הַהוּא: לֹא תַעֲשׂוּן כֵּן לַיקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם" (דברים פרק יב ג, ד), כלומר, יש לאבד את שם עבודה זרה, ואין לעשות כן לה'. חכמים למדו מכאן איסור מחיקת שם ה' (תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף עא,), וכן נפסק להלכה בשולחן ערוך: "אסור למחוק אפילו אות אחת משבעה שמות שאינם נמחקים, ולא מאותיות הנטפלות מאחריהם כגון ך' של אלהיך וכ"ם של אלהיכם. ואלו השבעה שמות: שם ההויה; ושם אדנות; ואל, אלוה, אלהים; שדי; צבאות. ויש גורסין ג"כ אהי"ה אשר אהי"ה" (יורה דעה סימן רעו סעיף ט).

     

    איסור זה, הנחשב ללאו מן התורה, הוא רק במחיקת אחד משמות ה', ואולם מדרבנן אסור למחוק גם דברי קדושה שאין בהם אזכור שם ה'.

     

    כך כותב הרמב"ם: "כתבי הקֹדש כולן ופירושיהן וביאוריהן אסור לשורפם או לאבדם ביד והמאבדן ביד מכין אותו מכת מרדות" (הלכות יסודי התורה ו, ח.).

     

    הפוסקים דנו במחיקת שמות ה' המוקלטים ברשמקול, האם גם מחיקה זו בכלל האיסור, או שמא דינה שונה.

     

    הרב משה פיינשטיין כותב כי "איסור ברור אין על המחיקה, כי אין שם אותיות, אבל אולי אין למחוק שנראה כמחיקת השם, אבל על ידי גרם יש ודאי להתיר" (אגרות משה או"ח ג לא). וכן כתב בספר מנחת יצחק (ג, קב), מכיוון שאין אותיות אלא סימנים ונקבים (בתקליט) אין בזה איסור מחיקה, ואולם רצוי לכתחילה למחוק בגרמא או על ידי ילד קטן.

     

    גם הרב עובדיה יוסף דן באריכות בסוגיה זו, ומסקנתו - להקל לכתחילה בלא הסתייגויות, משום שאין אותיות ממשיות הנמחקות, אלא סימנים בלתי נראים על גבי הסרט (שו"ת יביע אומר חלק ד, יו"ד כ).

     

    מעתה לשאלתך. יש לחלק את הדיון לשניים: א. מחיקת הקובץ מזיכרון המחשב. ב. מחיקת הטקסט מצג המחשב.

     

    לעניין השאלה הראשונה, יש לומר כפסק הרבנים הנזכרים. שהרי גם בזיכרון המחשב אין כתיבת אותיות, אלא קודים אלקטרוניים שאינם נראים, וגם הם אינם נחשבים ככתיבה, וממילא מותר למחקם.

     

    דווקא הנושא השני נראה לכאורה מסובך יותר. במקרה זה, אותיות ממש מוצגות על גבי הצג, ולפעמים מופיע גם שם ה'. כאן עולה השאלה: כיצד מותר למחוק את הכתוב או אפילו לכבות את המחשב, האם אין בזה מחיקת שם ה' ממש?

     

    שאלה זו מסובכת אף יותר, שהרי גם ב"גלילת" הטקסט יש מעין כיבוי ומחיקה של הכתיבה והעברת האותיות למקום אחר על גבי הצג. אם כן, כיצד דבר זה מותר?

     

    אולם, מתוך הבנת פעולת המחשב יש להתיר את כל הפעולות הנזכרות. האותיות וכל הסימנים המופיעים על גבי צג המחשב אינם מהווים כתיבה של ממש, אלא הצגה והקרנה של גופים קטנים המצטרפים לסימנים.

     

    דומה הדבר להקרנת אותיות על גבי מסך או קיר. גם במקרה כזה בוודאי מותר לכבות את המקרן ואין בפעולה זו משום מחיקת האותיות המוקרנות.

     

    הוא הדין ביחס למחשב. האותיות המוצגות על גבי הצג אינן כתובות עליו ממש בכתב המתקיים. לכן מותר "לגלול" את הטקסט המכיל דברי קדושה, מותר לכבות את המחשב בעת שמוצג בו טקסט של קדושה, ואף למחוק את הקובץ מזיכרון המחשב.

     

    סיכום: מותר למחוק טקסט של קדושה מזיכרון המחשב או המוצג על גבי צג המחשב, ואין בזה חשש כלל. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים