שתף קטע נבחר

שוק החלב: הגדולים נלחמים, הקטנים סובלים

על רקע מלחמות המחירים בין שטראוס, תנובה וטרה מאשים עזרא כהן, מנכ"ל מחלבות גד: המחלבות הגדולות משכנעות את הקמעונאים לדחוק את מוצרינו לשולי המדף". מגה בתגובה: הדבר נובע משינוי בשיטת סידור המדפים

עזרא כהן, מנכ"ל מחלבות גד, המחלבה הרביעית בגודלה בארץ, מאשים כי המחלבות הגדולות משכנעות את הקמעונאים לדחוק את מוצריו לשולי המדף, זאת בעקבות התגברות מלחמת המחירים והמבצעים בין המחלבות הגדולות, שטראוס, תנובה וטרה, שמגיעה לשיאה לקראת חג שבועות, עונת השיא במכירות מוצרי החלב.

 

  • רגע לפני שבועות: תנובה מעלה מחירים 

 

עזרא: "המלחמות בין המחלבות הגדולות על נתח השוק הביאו לכך שהקמעונאים ורשתות השיווק זורקים את המוצרים שלנו ממקום מרכזי על המדף הצידה. מגה הזיזה אותנו לסוף המקרר, ליד הביצים. רק אחרי שהלקוח עושה את כל הסבב הוא מגיע אלינו. קמעונאים אמרו לי שפנו אליהם ממחלבות מתחרות ושאלו אותם כמה יעלה להם להוריד את המוצרים של גד מהמדף ולהכניס את המוצרים שלהן. היו מחלבות שנתנו הנחות מופרזות כדי להכניס את המוצרים שלהן במקומנו".

 

למה אתה לא מתלונן ברשות ההגבלים העסקיים? 

 

"יש לי הוכחות ואני יכול להתלונן, אבל זה לא האופי שלי. אני מאמין שהטעם והאיכות ינצחו. המחלבות הגדולות מכניסות יד עמוקה לכיס שלהן ומורידות מחירים בלי לחשוב לטווח הארוך. יש מבצעים שבהם מחיר הגבינה נמוך ממחיר העלות. והכי גרוע – שרוב ההנחה נשארת אצל הקמעונאי ולא עוברת במלואה לצרכן.

 

"אנחנו הגדלנו את המכירות שלנו במגה ב-8%  ב-2009- אז אני לא מבין, מצמצמים אותנו אחרי שגדלנו? שם המשחק כיום הוא נתח שוק. מחלבה שמאבדת 1% מנתח השוק, מוכנה לוותר על 1% מהרווחים שלה ובלבד שתחזיר לעצמה את נתח השוק. מספיק שטרה מתחילה עם מדיניות אגרסיבית, שאותה הביאה מקוקה קולה ומתחום המשקאות, ושטראוס כבר נלחצת שאיבדה נתחי שוק, וגם תנובה חייבת לשחק במשחק".

 

גם אתם משחקים במשחק?

 

"אנחנו שורדים. המוצרים שלנו טובים. לקוח יכול לקנות פעם-פעמיים בגלל מחיר, אבל אחרי שייגמר המבצע, הוא יחזור למוכר ולאיכותי".

 

גם צוריאל (שבבעלות טרה) מפרסמת שהיא מחלבה קטנה ואיכותית מהגליל. 

 

"הצרכן שרואה את הפרסומת של צוריאל חושב שמדובר במחלבה קטנה של משפחה בגליל, אבל לא, היא שייכת לקוקה קולה. אנשים לא עושים את הקישור. ההתמחות של צוריאל הייתה בכלל בחלב סויה ובמעדני סויה, שנכשלו. צוריאל פועלת בגליל, אבל היא רחוקה מאוד מניחוחות הגליל שהיא מציגה.

 

"אנחנו המחלבה היחידה שיש לה ארבעה דורות של ידע. אבא של סבי התחיל עוד בטורקיה. כשתנובה קנתה את הידע מיופלה הופתעתי לגלות שלא היה להם ידע מבית בייצור יוגורט. המחלבה היחידה בארץ שיש לה בעלים ומנכ"ל שיודע לייצר גבינה זה אנחנו, חוץ ממיכאל שטראוס, שהיום הוא מחוץ לביזנס. אני היחיד בתחום המחלבות הגדולות שבא מהשטח. מנכ"ל תנובה, אריק שור, בא מחוגלה, ומנכ"ל טרה, ערן אסנר, מכר קוקה קולה".

 

אתם ספק גדול של גבינה לפיצריות, תחום שמוגדר מסוכן. אתה לא חושש?

 

"זה ענף שגדל כל שנה. מצד שני, הוא מסוכן. סף הכניסה נמוך. כל מה שצריך זה תנור וקופה רושמת. באים חבר'ה צעירים שעבדו כשכירים בפיצריות, פותחים פיצרייה משלהם, הספקים נותנים להם אשראי של כמה חודשים, בהתחלה נכנס כסף לקופה, אבל אחרי 90 יום מגיע מועד התשלומים ומתברר שהם בבעיה".

 

נפגעתם מנפילת ספגטים?

 

"אני מרגיש שרימו אותי. במחטף בן-לילה בעלי ספגטים ביקשו הקפאת הליכים. אני אחד הספקים הגדולים שלהם שמספק להם גבינות לאורך שנים, והם לא אמרו לי כלום על קשיים. הם שידרו שהכל כרגיל. רק שבוע לפני כן אמרו לי שהם מתכוונים למהלך, אבל זה היה שבוע מאוחר מדי.

 

"אני חשוף מולם במאות אלפי שקלים עבור סחורות שסיפקתי להם באשראי. אין לי מושג איך הם צברו חובות כלכך גדולים, אבל אני מתכוון לממש את הערבויות האישיות שהבעלים נתנו לי. זה לא שהחוב שלהם ימוטט אותי. אנחנו עסק יציב עם מזומנים בקופה. אבל הרגיז אותי היחס".

 

ממגה נמסר בתגובה: "הרשת ביצעה היערכות מחודשת למקרר החלב. בעוד שבעבר חלוקת המדף הייתה לפי קטגוריות של מוצרים, וכך כל היוגרטים של כל היצרנים, למשל, הוצגו כמקשה אחת, כעת עברה הרשת לתצוגה על פי יצרנים, כך שמוצרי כל אותה מחלבה מופיעים בצמידות. על פי בדיקות שלנו הוכח שהיעילות התפעולית של הרשת בשיטה זו טובה יותר. שטח המדף של טרה ושטראוס גדל קצת על חשבון תנובה, וחל שינוי במיקום של גד במוצרים מסוימים. מחלבות קטנות התלוננו כי שטח המדף שלהן קטן, ואנחנו פועלים לתיקון על פי הצורך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
חלב
צילום: index open
מוצרי חלב של תנובה
מומלצים