שתף קטע נבחר

אוריאל לין: "החזר כספי לצרכן? מזיק ומיותר"

בתגובה להצעת החוק שתחייב בתי עסק לתת החזר כספי מלא לצרכן בעת השבת מוצר, אמר נשיא איגוד לשכות המסחר: "הצרכן יחונך לחוסר אחריות. אנשים רבים יגיעו לחנויות, לא על מנת לקנות, אלא כדי להשתעשע בקניה והחזרה של מוצרים"

לנו נמאס לקבל זיכוי במקום החזר כספי מלא תמורת מוצר שהוחזר, אבל נראה שלא לכולם נמאס לתת אותו. "הכוונות טובות אבל הן ודאי מובילות לגהינום", כך הגיב היום נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, על הצעת החוק הפרטית שמבקשת לחייב החזר כספי בגין השבת מוצר. "זוהי הצעת חוק מיותרת ומזיקה", אמר. "במקום לחנך את הצרכן לרצינות הוא יחונך להיות חסר אחריות".

 

הצעת החוק החדשה, שיזמו ח"כ דליה איציק (קדימה) ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), ושהוגשה היום לכנסת, מבקשת לקבוע שצרכן יכול לחזור בו מקנייה של מוצר בתוך 30 יום ולקבל תמורתו החזר כספי מיידי. אם הקנייה היתה במזומן - כך יהיה גם ההחזר. אם הקנייה נעשתה בכרטיס אשראי - ההחזר ינתן בחשבון כרטיס האשראי. בנוסף, מבקשת ההצעה לקבוע שאם הלקוח יסכים לקבל זיכוי, שכובל אותו לקנייה באתה חנות או רשת, ואם הלקוח מעוניין להשיב לחנות מתנה שקיבל, על הזיכוי הזה להיות בלתי מוגבל בזמן, וערכו יישמר בסיוע של מנגנון הצמדה. בנוסף, לא יהיה צורך להציג קבלה עם דיו דהוי כדי להוכיח את הימצאות הזיכוי, רישומי חברת האשראי יספיקו. החוק, אם יתקבל, לא יחול על מוצרים שתוקף שיווקם מוגבל, כמו מוצרי מזון.

 

אבל לין חושב לכאורה, שרבים מהצרכנים אוהבים להגיע לחנויות כדי להשתעשע ולא לקנות, ושאותם רבים ופוחזים ינצלו את המצב החדש לשעשועים. והנה דבריו: "אנשים רבים יגיעו לחנויות, לא על מנת לקנות, אלא כדי להשתעשע בקניה והחזרה של מוצרים. ייווצרו חיכוכים בין בתי העסק לבין ציבור הקונים בשאלה האם יתקיימו התנאים המזכים את הצרכן בהשבת המוצר. במקום לחנך את הצרכן לרצינות הוא יחונך להיות חסר אחריות".

 

"אין לחוק אח ורע בעולם"

לין טוען, בצדק הפעם, שאין לחוק המוצע אח ורע בעולם. במדינות אחרות, כמו ארה"ב ומדינות האיחוד למשל, קיימת מדיניות וולנטרית של בתי עסק, שמעודדת צרכנים לרכוש אצלם הודות למדיניות השבת מוצרים. אבל מה רע שכאן, במדינת ישראל, זו תהיה נורמה הקבועה בחוק? מדוע לא להחיל את מה שרשתות רבות כאן כבר מחילות על עצמן - על כל העוסקים כולם? משום שלפי לין, "יצירת נורמה כזאת בחוק משנה את כל יסודות התנהלות המסחר במדינה".

 

"יש להבין כי מדובר במהלך כפייתי", הוא מדגיש. "הטלת חובה בחוק לקבל בחזרה מוצרים, לא על שום שהמוצר חלילה פגום ולא על שום שהצרכן הוטעה, אלא בגלל שהצרכן שינה את דעתו תפר את האיזון הנחוץ בקיום יחסי מסחר תקינים והחוק יגרום לנזקים כבדים לבעלי עסקים, בעיקר עסקים קטנים ובינוניים".

  

לדברי לין, "כבר היום זוכה הצרכן הישראלי להגנות רבות ומופלגות, הוא מוגן מכורח חוק המכר ומוגן גם מכח חוק החוזים. ובנוסף על כך קיימת גם שורת הגנות רחבה על פי חוק הגנת הצרכן". כיום, קיימת אפשרות לבטל עסקה בארבעה מקרים: אם בית העסק לא פרסם במקום גלוי בחנות את מדיניות החזרת המוצרים; בעת מכירה ברוכלות; מכירה מרחוק ובעסקה לתקופה קצובה.

 

החוק הסמיך בעבר את שר התמ"ת להתקין תקנות שיחייבו את החנויות לתת ללקוח כסף מזומן תמורת מוצר שהוחזר, אולם שרי התמ"ת שהתחלפו מאז 4 פעמים, לא חתמו מעולם על התקנות ולא ברור אלו סוגי מוצרים אפשר להחזיר כעת תמורת כסף, ובתוך כמה זמן מותר יהיה להחזירם. עקב כך, רבות מהרשתות פה משיבות זיכוי בלבד גם אם החרטה נעשתה סמוך למועד הרכישה. רשתות רבות דוגלות פה במדיניות השבת כספים כזאת ובהן איקאה, שמחזירה כסף גם תוך 90 יום מהרכישה, ובין היתר גם הרשתות סטימצקי, נעלי מרקו, סופר פארם ומחסני חשמל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
החוק יגרום לנזקים לעסקים קטנים. אוריאל לין
צילום: מיכה קירשנר
מומלצים