שתף קטע נבחר

במונדיאל 90' הבירה עלתה חצי שקל, והיום?

20 שנה עברו מאז מונדיאל 1990 והקניות לאירוע לא השתנו הרבה: בירה, אלבום קלפים, טלוויזיה, כורסא חדשה וטיסה למשחק או שניים. אבל המחירים, תרבות הצריכה, המגוון והטכנולוגיה עברו שינוי תהומי. במונדיאל 1990 שתינו בירה בחצי שקל, במונדיאל 2010 נצפה במערכת קולנוע ביתי ב-18 אלף שקל. מה קנינו אז ומה אנחנו קונים היום

בירה אלבומים טיולים לדרום אפריקה כורסאות טלוויזיה 
מחשבים בגדים טלוויזיה וציוד נלווה 

"רק 50 ישראלים רכשו חבילות למונדיאל", כך הצהירה ידיעת הפתיחה למונדיאל 1990, שנערך אז באיטליה. נראה שלא מעט השתנה בתרבות הצריכה שלנו, ב-20 השנים שחלפו בין המונדיאל ההוא למונדיאל הזה. החלטנו לבדוק עד כמה.

 

ב-1990 החיים בישראל ובכדור הארץ נראו אחרת לגמרי. חברת פלאפון שיווקה בכלל טלפונים מגושמים לרכב, האינטרנט עוד לא נראה בארץ, ובטקס פתיחת המונדיאל השתתפו 160 דוגמניות. בכל זאת, הוא נערך באיטליה. הטלוויזיה הישראלית לא שידרה את כל המשחקים, והגשש החיוור השתדלו שלא להופיע בימים של משחק. בבתי הקפה היתה ירידה של 30% בעסקים בימי השידורים, אבל יותר נשים פקדו אותם. היום כל בר ובית קפה שלא רוצים לקבל בעיטה בזמן המונדיאל, משדרים את משחקיו על פלזמה מפוארת, או מכתירים את המקום שלהם כמפלט לנשמות התוהות: "מסי מי"?.


פרסומת לגביעי גלידה של פרומין. 1990

 

הצריכה לקראת המונדיאל דאז הייתה הרבה יותר מתוּנה ובטח שהמפרסמים והפרסומאים לא השכילו לכרוך שופינג וכדורגל לחגיגה אחת, למעט מקרים בודדים. בניגוד לימנו אנו, בהם משווקים דיאודורנטים בשִיק מונדיאלי, ב-1990 לא היו מוצרי טיפוח ששינו את עורם לכבוד האירוע, ולא הוכרזו מבצעים זעקניים על מקלטי טלוויזיה לקראת גביע העולם. אבל כן מכרו קלפים בשיתוף מעדן חלב, וגם צעיפים, כובעים, שלגונים ומסטיקים מונדיאליים, וכן היה משקה רשמי (קוקה קולה) וחטיף רשמי (m&m's).

 

הרי כל דור ודור יודע שלמונדיאל יש סל קניות ספציפי, שמהות רכיביו לא משתנה מאוד במהלך השנים. בסל הזה שוכנים יחדיו חבילות נופש, מקלטי טלוויזיה ועזרי צפייה אחרים, כורסאות טלוויזיה, מזון ואלכוהול, אלבומי קלפים, בגדים ומשחקי מחשב. ב-2010, הבסיס הוא אותו בסיס, אבל הפרוטוטיפים השתנו ללא הכר. ב-20 השנים האחרונות, הסל עבר טרנספורמציה דרסטית באופיו וגם במחיריו. יש כמובן לקחת בחשבון שהשכר הממוצע ב-1990 נע בין 2,113 ל-2,560 שקל, כלומר כרבע השכר הממוצע כיום, ושער הדולר עמד על 2 שקלים, ועל כן המחירים בהתאם.

 

בירה
ב-1990 המרענן הרשמי של המונדיאל היה קוקה קולה, אבל המרענן הלא רשמי של כל המונדיאלים באשר הם היה ונשאר בירה. פחית או בקבוק בירה (נשר, גולדסטאר, מכבי) עלו אז בין חצי שקל ל-1.22 שקלים. ברשתות שיווק ערכו מבצעים: קנו 12 שלמו על 10. בברים, המבצעים היו ספונטניים או מעטים. בבר "אשת לוט" בת"א הגישו אז בירה מהחבית ב-4-5 שקלים, אלכוהול מיובא ב-16-5 שקל וקוקטיילים ב-15-7 שקל. המונדיאל שודר במקלט טלוויזיה קטן עם סאונד רעשני. לצד הבירה הוגשו פיצוחים שעלו שקלים בודדים.

 

ב-2010 מגוון הבירות התעצם מאד. גולדסטאר, קרלסברג, טובורג, מכבי, סקול, עולות בין 6 ל-10 שקלים. בירות בוטיק כמו מלכה מקיבוץ יחיעם עולות כ-14 שקל. היום, בר שחרד לנשמת אפו מגיש תפריט מונדיאל מיוחד, שכולל מחירים נמוכים על ארוחות ובעיקר: הנחות על בירה (לדוגמא שליש קרלסברג ב-12 שקל; חצי בירה מהחבית ב-15 שקל; כוס שלישית בשקל; בירה בלי תחתית ב-40 שקל; או בירה במבצע של 1+1). עוד מציעים: צ'ייסר או 1+1 על כל גול, "משקאות ללא תחתית", וצ'ייסרים ב-5 שקלים. לצד כל אלה מוגש כנשנוש המונדיאל עצמו: ברים משדרים את המשחקים על גבי מסכים אישיים או על מסכי ענק מ-50 אינץ' ועד 103 אינץ' בנמל ת"א. הפיצוחים הוחלפו באדממה.


 

המונדיאל הנוכחי טוב לבירה, כי משחקיו משודרים בערב ואחה"צ. במהלך השנים החלו למכור לקראת המשחקים: שישיות עם צ'ופר. למונדיאל הזה למשל, טמפו הכינה מארז גולדסטאר עם פופקורן, שישיית מכבי עם בוטנים, ושישיית מרפי'ס עם שלט פח מתנה. כל אלה עולים בממוצע 35 שקל.

 

"אנשים מעדיפים מתנה על מבצע או הנחה", מסביר אורן אבראשי מנהל מותג פאולנר. לטענתו, גם אמנות עידוד השתייה בבארים השתכללה: "הברים עושים תחרויות בין בירות. הצרכן מגיע לבר רואה משחק ומהמר על הקבוצה שתנצח ועל בירה שלו. אם הקבוצה ניצחה - הוא קיבל כוס נוספת מתנה. 

 

"בעלי החנויות והבארים מצטיידים עכשיו בסחורה ואנחנו נערכים לספק את הביקוש, גם על סמך ניסיון וגם על סמך הפריחה שקורית עכשיו.הצרכן היום מחפש מוצרים חדשים וטעמים מעניינים. אפשר לראות ברשתות מדפים עמוסים. חנויות היין, שסגמנט הבירה לא היה קיים בהן בעבר, התמלאו בעשרות בירות מיוחדות. לפני 20 שנה, היו במקרה הטוב ברז אחד או 2 שכללו שני סוגים של לאגר. היום גם 4 זה לא מספיק, בארים מחפשים את הברז השמיני המיוחד, ויש עלינו לחץ קבוע ומתמיד לחדש ולרגש".

 

חזור למעלה
אלבומים

הבירה של הילדים היא האלבומים. ב-1990, כמדי 4 שנים, חולקו אלבומי מדבקות למונדיאל, כשחבילת מדבקות עלתה בין 30 אגורות לחצי שקל. מי שהביא לרשתות השיווק 2 מכסים של באדי קיבל קלף מונדיאל. העצלנים יכלו לשלוח עד 120מכסים בדואר + מעטפה עם בול בשווי 100-55 אגורות.

 

2010 התברכה באלבום מדבקות המונדיאל (640 מדבקות) לצד אלבום גוגו'ס מונדיאל, עם דמויות הגוג'וס. מחיר חבילת חמישה קלפי מדבקות: 3.5 שקל. הפרס למשלים את גוגו'ס מונדיאל: טיסה לשני משחקים.

 

חזור למעלה
טיולים לדרום אפריקה

מי שמעדיף לשלם על הטיסה שלו, טוב שידע שב-1990, הגישה למדינה האקזוטית הייתה פחות שכיחה מהיום. מחירי הטיולים תומחרו אז כהיום בדולרים. שער הדולר באותה שנה נע בין 2.02 ל-2.07. טיול מאורגן לדרומא"פ באופיר טורס: 2,396 דולר לשבועיים (כולל קייפטאון). ל-3 שבועות כולל נתיבהגנים ופארקים: 2,814 דולר וטיול מקיף ומושלם לכל האתרים 3,614 דולר. באופקים, טיולים בשיווק ישיר: דרומא"פ 13 יום 1,050 דולר. כיום חבילת מונדיאל עולה בין 3,000 (ל-3 ימים) ל-15 אלף דולר.


 

 

 

חזור למעלה
כורסאות טלוויזיה

אבל ב-1990 רוב האוהדים צפו במשחקים מתוך כורסה. אפשר היה למצוא אז כורסאות טלוויזיה מעור מ-695 עד אלף שקל. כורסאות טלוויזיה ב"רים", "רשת הריהוט הגדולה בישראל", כפי שהכתירה עצמה אז, נמכרו בתקופת הטרום מונדיאל ב-875 שקל ומעלה. מערכות ישיבה לסלון נמכרו שם ב-3,995-2,499 שקל.

 

היום, אפשר למצוא כורסאות במחירים דומים באיקאה, וכורסת טלוויזיה ייעודית ב-ACE נמכרת ב-900 שקל. אבל הטווח התרחק גם בקצה העליון: באיי.די.דיזיין מוכרים כורסה מסתובבת ב- 1,290 שקל. ויש גם כורסת עור באמריקן קומפורט ב-9,490 שקל. לילדים של 2010 מוכרים גם "מיטת חבר'ה" לצפייה במונדיאל ב-5,250 שקל וחדר חבר'ה ב-11 אלף שקל ברשת רהיטי שגב.

 

חזור למעלה
מחשבים

כורסה זה נחמד, אבל אם אתם בנים, תתקשו לדמיין מונדיאל בלי משחק מחשב תואם. לפני 20 שנה, אוליבטי, שהוכתרה כ"חנות המחשבים הרשמית של אליפות העולם" הגישה שי על כל קנייה של מחשב ומדפסת בה: דיסקט תוכנת italia 90. מחשב נמכר אז ב-2,199 שקל ב-3 תשלומים שווים או ב-214 שקל כפול 12 תשלומים. תואם IBM בשם פניקס נמכר אפילו ב-1,680 שקל (תוספת למסך צבעוני מתצוגה: 240 שקל בלבד). המחיר למזומן בלבד. מזגן, אגב, עלה ב-1990 בסביבות 3,500 שקל.


מחידושי 1990. מחשב שמדבר בעברית

 

ב-2010 התואמים נעלמו והניידים השתלטו. נייד של טושיבה עם זיכרון 4 GB ו-320 GB דיסק קשיח עולה במבצע למונדיאל ברשת באג 4,080 שקל. המשחק פיפ"א 2010: דרומא"פ עולה בין 300 ל-350 שקל. ועוד חידוש לעומת 1990: אפשר לצפות היום במשחקים באינטרנט.

 

חזור למעלה
בגדים

בניגוד למחשבים, ב-1990 בגדי מונדיאל לא נחשבו לטרנד אלא לקוריוז. צעיפים וכובעים - עלו שקלים בודדים. בשקם ובמשביר מכרו טישרטס, גופיות ומכנסיים של לודז'יה רוטקס ברוח הכדורגל בעשרות שקלים. כדור רגל עלה 50 שקל במבצע.


מונדיאל ב-H&M (צילום: אבי ולדמן)

 

כיום: דלתא מציעה תחתוני גברים, וספרינגפילד ו-H&M מציעות טישרטים ובגדי ילדים - החל מ-29.90 שקל לפריט. כדור מונדיאל של אדידס 2010 עולה 600 שקל וכפפות שוער דיאדורה במגה ספורט 320 שקל.

 

חזור למעלה
טלוויזיה וציוד נלווה

ומבגדים, למוצר החשוב ביותר בחיי אוהד: טלוויזיה. דמיינו את החיים שלכם בלי DVD, דיסקים צרובים, מקרנים ומסכי פלזמה. הם היו קלים יותר. ב-1990 בסט ביי הציעו 84 סוגי טלוויזיות במחיר 123 שקל X 12. מקלטי וידיאו היו חובה בכל בית כולל צרור קלטות עבות. וידיאו JVC של אמפא עלה 159 כפול 12. המלה האחרונה הייתה "וידיאו פלא-טקסט של גרונדיג, שמאפשר להקליט תוכנית ב-3 לחיצות כפתור הישר מלוח השידורים של הטלוויזיה המופיע בטלטקסט שמציג הוידיאו, מבלי לחפש בעיתון". למי שרצה להרחיב את אופקיו, חנות ברמת גן הציעה: "מכשירים שמתחברים לוידיאו ומגדילים את התמונה גם לרוחב של 4 מ'. דמי השכרה לסופ"ש 1,035 שקל, כולל מע"מ וטכנאי שמחבר את המכשיר לוידיאו". קלטת וידיאו עם סרט לבנוֹת עלתה 49.90 שקל.

 

ב-2010 מקלטי הטלוויזיה או "הטלוויזיות" כפי שנקראו בתחילת שנות ה-90 הפכו ל"מסכים". מסך LED של JVC, ההיא מהוידיאו, בגודל 42 אינץ', עולה 10,240 שקל. במבצע לקראת המונדיאל, ראלקו מוכרת LED של שארפ ב-8,420 שקל. מסך LCD 46 אינץ' של פוג'יקום עולה באייס, במסגרת מבצע מונדיאל 4,000 שקל. כן, לכולם יש מבצעי מונדיאל, בניגוד ל-1990 התמימה. סטרימר ב-ACE, שנמכר במסגרת מבצע מונדיאל, עולה 850 שקל, מקרן עולה 3,000 שקל, זרוע להחזקת הטלוויזיה עולה 90 שקל - במבצע. תוסיפו לכל אלה מנוי לכבלים או ללוויין כדי לצפות בשידורים ב-HD ותקבלו כאב ראש.


תלת ממד. במונדיאל הבא (צילום: ליאור קורן)

 

לפי מוטי אלמליח מנכ"ל יורוקום פנסוניק, מונדיאל הוא טריגר לקנייה אבל גם לקידום מכירות. עובדה, מסכי התלת מימד יגיעו ארצה רק באוגוסט, אבל הביקוש להם גבוה כבר עתה, בזכות המונדיאל. יורוקום אף מתכננת הקרנה בתלת מימד בזמן המונדיאל, כדי להשוויץ ביכולותיה.

 

"יש לנו כבר הזמנות ל-500 מסכי תלת מימד", הוא טוען. "היום מחליפים מסכים בתדירות מאוד גבוהה כי הטכנולוגיה יותר זמינה, וספורט הוא טריגר הרבה יותר גדול למכירה מאשר סרטים למשל. ובמיוחד אירוע ספורט עממי כמו המונדיאל, במהלכו חברים ובני משפחה מתאספים אצל בעל המסך הגדול.

 

"בניגוד למונדיאל הקודם שם נרשם ביקוש למסכי HD READY בגודל 37 ו-42 אינץ', הרי שהשנה מרבית הביקושים הם למסכי HD בגודל 50 אינץ'. הסיבות המרכזיות לכך, הן שידורי המשחקים שיועברו בישראל ברזולוציית HD, השדרוג הטכנולוגי שהוטמע השנה במסכים הגדולים ומאפשר לצפות בשידורי ספורט דינאמיים ללא ריצודים ומריחות גם בסלון ביתי סטנדרטי, העיצוב של המסכים כאילו היו פריט ריהוט, וכמובן מחירי המסכים הגדולים שירדו משמעותית בהשוואה למונדיאל הקודם".

 

מהו מחיר ממוצע למסך חדש?

 

"מסך היום הוא ערכה. מסך 50 אינץ' עם רמקולים וכבלים אלחוטיים ונגן בלו ריי עולה בין 18 ל-19 אלף שקל. אבל היום משדרגים מסכים כמו שמשדרגים סלולר".

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מבצע אלבום המונדיאל. 1990
מתוך ארכיון ידיעות אחרונות
בירה עלתה חצי שקל. 1990
מתוך ארכיון ידיעות אחרונות
לוטו. מונדיאל 1990
מתוך ארכיון ידיעות אחרונות
מומלצים