שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נעלי כפפה לרגל: רצים כאילו הייתם יחפים

    נשמע מעט לא הגיוני, אבל מחקרים הוכיחו שהליכה או ריצה ללא נעליים מחזקות את שרירי כף הרגל, מורידות את הלחץ מהגב התחתון וייתכן שאפילו מקטינות את אחוז הפציעות הנגרמות במהלך ריצה. נעלי ה-FiveFingers (חמש האצבעות), ששיווקן החל גם בארץ, מאפשרות לעשות זאת מבלי להסתכן בפציעות מחתכים ואבנים. יצאנו לסיבוב התנסות

    בשורה לספורטאים: נעלי FiveFingers (חמש האצבעות) של ויבראם, שנבחרו על ידי מגזין TIME האמריקני כאחת מההמצאות הטובות ביותר לשנת 2007, עשו עליה. הנעליים, שקיבלו את שמן בשל העובדה שהן מעוצבות בצורת כפפה, כשלכל אצבע מקום משלה, מיובאות עתה בצורה מוסדרת ומאפשרות "ללכת עם ולהרגיש בלי". 

     

    מותאמות לשלל פעילויות ספורטיביות

    הנעליים בעלות סוליית גומי דקה וגמישה בעובי של שלושה עד ארבעה מ"מ ומדמות אחיזת כף רגל של לטאת שממית. הן מגינות על הרגליים מפני אבנים, חצץ וחפצים חדים, קלות משקל וצורתן דמוית כפפה בעלת חמישה תאים נפרדים לאצבעות הרגליים. בכך מאפשרות הנעליים לקדמת כף הרגל הגמישה להתאים את עצמה לקרקע ולספק תגובה חושית (Haptic Response).

     

    הגפה העליונה של הנעליים עשויה אריג פוליאמיד דו כיווני עמיד וגמיש, וגם כש"מכווצ'צ'ים" את הנעל היא חוזרת למצבה המקורי. יתרון נוסף בנעליים הוא האפשרות לכבס אותן, כך שהן מתאימות גם לפעילות בים.

     

    נעלי FiveFingers מותאמות לשלל פעילויות ספורטיביות ביניהן ריצה, טיפוס הרים, יוגה ואומוניות לחימה. לעומת זאת, במשחק כדורסל, גלישה על סקייטבורד או רכיבה על אופניים עדיף לא לעשות בהן שימוש.

     

    מחזירות את היציבה והתנועה למצב הנכון

    לדברי היצרן הנעלים נותנות תחושה של פרו פריסופציה (קליטת מידע לגבי מיקום ותנועת הגוף). בהליכה, בריצה או בטיפוס הן מאפשרות לגוף לחוות תחושת מישוש ומגע, תחושה שאינה אפשרית בנעלי ספורט קונבנציונאליות. הנעל גם מעוררת ומחזקת את שרירי כף הרגל, משפרת את טווח התנועה שלה ואת יציבות הקרסול, ומחזירה את מבנה היציבה והתנועה למצב נכון יותר.

     

    הנעליים הקונבנציונאליות, לעומת זאת, לא רק שמקבעות את כף הרגל, אלא לעיתים קרובות גם לוחצות על האצבעות ומצמידות אותן זו לזו. נעלי FiveFingers מפרידות בעדינות את אצבעות הרגלים זו מזו ומעודדות אותן לעבוד בנפרד, ובכך מפחיתות את הסיכון להתפתחות יבלות קשות בכפות הרגליים.

     

    גם עבור אלו שסובלים מכאבי גב הנעל רלוונטית. על ידי הסרת הגבהת העקב, שקיימת בנעליים רגילות, הירכיים חוזרות למיקומן הטבעי, ובכך יורד העומס מאיזור הגב התחתון. תנועת ההליכה הטבעית מפחיתה את ההשפעה על הברכיים, הירכיים והגב התחתון, ומגרה את שרירי תחתית הרגל וכף הרגל.

     

    את הנעליים ניתן להשיג בשמונה קבוצות של קולקציות ייעודיות, בהן כ-50 דגמים צבעוניים. המחיר שלהן דומה למחירי הנעליים הקונבנציונאליות והוא מתחיל מ-379 שקלים ועד 779 שקלים.

     

    לרוץ יחפים: בריא או לא?

    השאלה הגדולה היא האם ריצה ללא נעליים טובה יותר מבחינה בריאותית מאשר ריצה בנעליים קונבנציונאליות. מחקר שנערך לא מזמן בדק את השאלה וטען כי התשובה היא חיובית. "פרופ' ליברמן מאוניברסיטת הרווארד, העוסק בגישה אבולוציונית לריצה, בדק את צורת הריצה אצל אנשים שרצים בנעליים לעומת אנשים שרצים ללא נעלים ולעומת כאלו שנהגו לרוץ בנעליים ועברו לרוץ יחפים", מסביר ד"ר זאב פלדברין, סגן מנהל המחלקה האורטופדית בבית החולים וולפסון ומנהל השירות לקרסול וכף הרגל. "כמו כן הוא בדק את הכוחות העוברים בעת ההתנגשות בקרקע בשלוש הקבוצות. נמצא שאנשים שרצים עם נעליים עושים זאת כך כך שבעת הריצה העקב הוא החלק הראשון שמתנגש בקרקע. אצל אנשים יחפים, לעומת זאת, המפגש עם הקרקע קורה בחלק הקדמי של כף הרגל או בחלקה האמצעי".

     

    לדברי ד"ר פלדברין אצל אותם אנשים שרצו יחפים המפגש עם הקרקע גרם להעברת העומס, שקטן לשליש לעומת אלו שנוחתים על העקב. "מסקנות המחקר הובילו למסקנה שיש לעודד ריצה יחפה מתוך מחשבה שבמהלך האבולוציה של מיליוני השנים כף הרגל התפתחה כך שהיא תתפקד בצורה הטובה ביותר כשהיא יחפה, ולכן היא אינה זקוקה להגנה של נעלים. יתרה מזו, מסקנה מרחיקת לכת עוד יותר קבעה כי ייתכן ואחוז הפציעות הגדול שיש לרצים כיום נובע מהשימוש בנעליים וכי ריצה ללא נעליים יכולה להקטין את מספר הפציעות".

     

    המחקר, אומר ד"ר פלדברין, חשוב, אך לדבריו יש להתייחס אליו כאל שלב ראשון בלבד. הסיבה לכך היא שלא נבדקה האפשרות להשתמש בתוצאותיו לשיפור אופן הריצה, תוך שימוש בנעלים בולמות זעזועים עם מדרסים מותאמים שבהם הרץ ילמד לרוץ על החלק הקדמי של כף הרגל. "הקטנת הפציעות היא כרגע השערה שלא הוכחה. אני עדיין לא הייתי ממליץ לוותר על נעלי הריצה, אך אני מסכים שיש מקום לאמן את כפות הרגלים באופן הדרגתי בריצה יחפה או בהנעלה מינימאלית על מנת לשפר את גמישות כף הרגל ולהפעיל שרירים שמתנוונים בעת שימוש קבוע בנעלים".  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הנעליים מדמות אחיזת כף רגל של לטאת שממית
    צילום: רותם מלנקי
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים