אסטרואידים אורבים בחשכה

על מנת להתמודד עם סכנת הפגיעה של אסטרואידים בכדור הארץ יש לאתר אותם מבעוד מועד. אבל איך מתמודדים עם סכנה שמסתתרת בחלל? טלסקופ החלל וייז חושף אסטרואידים אפלים שעד כה נעלמו מן העין

למעקב אחרי אסטרואידים הקרובים למסלולו של כדור הארץ סביב השמש חשיבות גדולה עקב הסכנה שאחד מהם יפגע בכדור הארץ ויסב לו נזק גדול. זה שנים רבות מתנהל מעקב אחרי אסטרואידים כאלה, אולם לא תמיד אפשר לזהותם עקב נסיבות אופטיות.

לאחרונה התגלו באמצעות טלסקופ החלל וייז (WISE) אסטרואידים אפלים שלא התגלו עד כה עקב החזרת האור (אַלבֶּדוֹ) הנמוכה שלהם וכן עקב מסלולם המוטה ביחס למישור ההקפה של כדור הארץ סביב השמש.

את טלסקופ החלל וייז (Wide-Field Infrared Survey Explorer), שיגרה נאס"א בדצמבר 2009. מטרתו היא למפות את השמיים באמצעות תצפיות בקרינה תת- אדומה.

וייז הצליח לגלות לאחרונה 16 אסטרואידים, שכאמור לא התגלו קודם לכן, המקיפים את השמש במסלול הקרוב למסלול שבו מקיף כדור הארץ את השמש. 55 אחוז מתוכם מחזירים פחות מעשירית מקרינת השמש הפוגעת בהם, ובמילים אחרות הם חשוכים מאוד וקשה לאתרם באמצעות טלסקופים של אור נראה.

לעומת זאת, הקרינה התת-אדומה הנפלטת מהם רבה דווקא, זאת משום שהם מתחממים עקב בליעת קרינת השמש בהם. רבים מן האסטרואידים האפלים הללו מקיפים את השמש במסלולים המוטים ביחס למישור ההקפה של כוכבי הלכת ושל רוב האסטרואידים, וכך הם עלולים להתחמק מ"עיניהם" של טלסקופים הסוקרים את רצועת האסטרואידים.

האסטרונומים מצפים לגילוים של כ-200 עצמים קרובי ארץ (near-earth objects) על-ידי טלסקופ החלל וייז. עם זאת, ההערכה היא שמספר העצמים שמאסתם גדולה דייה לגרימת נזק בעת פגיעה בכדור הארץ עשוי להגיע לעשרות אלפים.

הכתבה התפרסמה במגזין "גליליאו" מבית מוטו תקשורת.

לכתבות נוספות של גליליאו צעיר באתר ifeel.

אסטרואיד בחלל