שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למרות הרפורמה: אגד עדיין המוביל הלאומי
    נתוני הנסיעות בתחבורה ציבורית שמפרסם היום משרד התחבורה, מוכיחים כי קואופרטיב אגד אחראי לכמחצית הנסיעות שבוצעו במהלך 2009, וכי הנסיעה באוטובוס היא הבחירה המועדפת של אזרחי ישראל
    למרות התחרות: קואופרטיב אגד עדיין מסיע כמחצית מכל הנוסעים באוטובוסים. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ג') משרד התחבורה. במשרד מציינים כי בשנת 2009 בוצעו כ-654 מיליון נסיעות באוטובוסים, מהן כ-46.5% על-ידי אגד, 23.5% על-ידי דן, ו-30% על-ידי מפעילי תחבורה ציבורית חדשים. למרות שאגד שומר על מעמדו כמוביל הלאומי, חלקו בסך קווי האוטובוס בישראל ירד בשיעור ניכר בשנים האחרונות: עד לפני כ-10 שנים, הפעיל הקואופרטיב כ-70% מכל הקווים, ו-כ25% הופעלו על-ידי דן.

     

    בתוך כך מודיע היום המשרד כי תעריפי הנסיעה בתחבורה ציבורית, המתעדכנים פעמיים בשנה, לא יתייקרו ב-1 ביולי. זאת, עקב המדד הנמוך בתקופה לפיה נקבע שיעור העדכון, בין אוקטובר ואפריל. ראוי להזכיר כי ב-1 בינואר התייקרו תעריפי הנסיעה בשיעור ממוצע של 4.4%: כך למשל, עלה מחירו של כרטיס נסיעה בסיסי בדן ב-30 אגורות, ל-5.80 שקל, ומחירו של כרטיס חופשי-חודשי משולב של דן ואגד התייקר ב-15 שקל, ל-350 שקל.


    46.5% מהנסיעות באוטובוסים - באגד (צילום: רועי צוקרמן)

     

    760 מיליון נסיעות בשנה

    מהנתונים עולה עוד כי אוטובוסים הם אמצעי התחבורה הציבורית העיקרי בישראל: מתוך 760 מיליון נסיעות בתחבורה ציבורית,

    86% בוצעו באוטובוסים, כ-70 מיליון באמצעות מוניות שירות, וכ-36 מיליון על-ידי רכבת ישראל. במשרד גם מציינים כי כ-34% מהנוסעים בתחבורה הציבורית בשנה שעבר, שילמו באמצעות כרטיס "חופשי-חודשי", 30% השתמשו בכרטיסיות, ו-29% שילמו באמצעות כרטיס נסיעה רגיל.

     

    על-פי הנתונים, ב-2009 חל גידול של 2.6% במספר הנוסעים בתחבורה ציבורית, לעומת 2008. במשרד מציינים כי העלייה במספר הנוסעים נמשכת מאז 2004, וכי בחמש השנים האחרונות עלה מספרם בשיעור של כ-25%. את העלייה מייחסים במשרד לרפורמה שיישומה החל בתחילת העשור הקודם, ובמסגרתה נפתח ענף האוטובוסים לתחרות.

     

    במסגרת הליך התחרות הוצאו מידי אגד ודן מאות קווים, ובמשרד התחבורה מציינים כי עד 2009 הסתיימה העברת 27% מקווי אגד ו-25% מקווי דן. על-פי נתוני המשרד, בקווי האוטובוס שהוצאו מידי אגד ודן נרשמה ירידה ממוצעת של כ-30% בתעריפי הנסיעה. שר התחבורה, ישראל כץ, התחייב להמשיך את הרפורמה, ולהוציא מידי כ-17% נוספים מקווי אגד, ו-10% מקווי דן. 

     

    איזו חברה נותנת שירות טוב?

    על-פי נתונים של חברת בקרה, שאת שירותיה שוכר משרד התחבורה על-מנת לבדוק את רמת השירות בתחבורה הציבורית, חברות האוטובוסים החדשות מעניקות לנוסעים שירות טוב יותר מאגד ודן. כך למשל, מבין עשר החברות שזכו לציונים הטובים ביותר ב-2008, תשע היו חברות שהחלו לפעול לאחר יישום הרפורמה בענף האוטובוסים.
    נתוני שירות, קואופרטיב אגד

    רמת שירות, קואופרטיב אגד
    אשכול ציון (1-6.2008) ציון (7-12.2008)
    9. אגד חיפה 77 82
    13. אגד צפון 75 79
    22. אגד ירושלים 76 71
    26. אגד חולון - 53

    * מקור: משרד התחבורה

    ** דירוג: מתוך 26 חברות בסה"כ

     

    יש לציין כי במשרד התחבורה נוהגים להתייחס לנתונים בזהירות, מאחר שפעילותם של קווי האוטובוסים מושפעת מגורמים חיצוניים רבים, כמו אירועים ביטחוניים או עומסי תנועה בלתי-מתוכננים. אלא שלמרות זאת, אפשר להשתמש בנתונים על-מנת ליצור דירוג איכות לחברות האוטובוסים - דירוג המצביע על יתרון ברור לחברות התחבורה הציבורית החדשות.

     

    נתוני חברת הבקרה, המבוססים על בדיקות גלויות וסמויות, משמשמים את משרד התחבורה לאכוף את תנאי הרישיונות להפעלת אוטובוסים, באמצעות קנסות המוטלים על חברות החורגות מהתנאים. הנתונים מדרגים את ביצועי החברות על-פי יותר מ-30 מדדים, כמו למשל עמידה בלוחות זמנים, שילוט וניקיון בתחנות, צפיפות באוטובוסים, התנהגות נהגים, וחריגות בטיחותיות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה, ישראל כץ: הרפורמה תימשך
    צילום: הלל פוסק
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים