שתף קטע נבחר

שוק החלפים נפתח לתחרות

אתמול אושר נוהל חדש ליבוא חלקי מרכב לרכב, הפותח מעשית את השוק לתחרות. תהיה הקלה בדרישות הבדיקות מהיבואנים, יוקם מוקד לטיפול בתלונות על איכות נמוכה, האחריות על התקנה לא ראויה תוטל על המוסך ותגובש רשימת "יצרנים מאושרים". באיגוד המוסכים זועמים, יבואני הרכב לא מרוצים

שוק החלפים התחליפיים (חלקי מרכב) יפתח בימים הקרובים לייבוא מבוקר, לאחר תקופה ארוכה בה הערים משרד התחבורה קשיים על יבואני החלפים הלא-מקוריים, ומנע מהם שחרור של חלפים מהנמל, בדרישה לבדיקות מורכבות ומסובכות. ההערכה בשוק הרכב היא כי התחרות הצפויה תביא להוזלה במחירי החלפים. עם זאת, נראה כי המרוויחות העיקריות מהשינוי יהיו חברות הביטוח, שיוכלו מעתה לרכוש חלפים תחליפים לתיקון כלי רכב, במחיר זול יותר. ספק אם הוזלה זו תגולגל לכיסו של הצרכן.

 

  • משרד התחבורה נלחם בחלפים לא מקוריים

 

אתמול (ב') אישרה ועדת כלכלה של הכנסת, הסכם שנחתם בימים האחרונים בין משרד התחבורה ליבואני החלפים, אשר יאפשר יבוא חלקי חילוף לרכב מיצרנים לא מקוריים, אשר אושרו על-ידי משרד התחבורה. ההסכם נחתם לאחר מאבק משפטי שניהלו יבואני החלפים נגד נוהל שהוציא משרד התחבורה לפני מספר חודשים (07/07), ואשר לטענת היבואנים הכיל עיוותים טכניים, שגרמו לאפלייתם לרעה לטובת יבואני הרכב.

 

בין היתר, דרישת התאמה בין החלק התואם לחלק המקורי, באמצעות בדיקות שלא ניתן לעמוד בהן, לא מבחינה הנדסית ולא יישומית, וכי על משרד התחבורה לקיים בחינה מחדש של הוראת הנוהל. לאחר מאבק ממושך שכלל מניעת שחרור מכולות יבוא של חלפים, הגיעו יבואני החלפים להסכם עם משרד התחבורה בדבר שינוי הנוהל.

 

אלא שהנוהל החדש מעורר התנגדות בקרב יבואני רכב ואיגוד המוסכים. יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, אמר אתמול: "הנוהל החדש בודק ניירות ולא את החלקים עצמם, וזה פתח להכנסת חלפים באיכות ירודה. בנוסף, מי שירצה להתלונן, יצטרך להפקיד ערבות כספית גבוהה - כך שסביר להניח שאף אחד לא ירצה להסתבך בהגשת תלונות. אנו נילמד את פרטי הנוהל, ואז נחליט איך להגיב".

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, אמר כי האיגוד מתכוון לעתור כנגד הדרך בה התקבל ואושר הנוהל: "אף אחד לא התייעץ אתנו, ולא נתנו לנו להשמיע את דעתנו. מדובר במחטף שנעשה בין יבואני החלפים למשרד התחבורה, בניגוד לכל נוהל תקין. במקום למנוע יבוא של חלפים לא מתאימים כבר בשלב היבוא, מנסים לגלגל את האחריות להתקנתם על המוסכים. נכון שאנו אחראים לאיכות התיקון, אבל לא תמיד יכולים לבדוק את איכות חלק החילוף".

 

אורי וינקלר, מראשי איגוד יבואני החלפים, אמר כי ההסדר החדש יאפשר לצרכן הישראלי להנות מפירותיה של תחרות אמיתית בשוק החלפים, תוך שמירה על איכותם.

 

ומה בעצם קובע הנוהל החדש?

 

  • יבוא חלפים (חלקי מרכב) מיותר יצרנים, שיוגדרו כ"יצרן מאושר" ויוכיחו שיש במפעלים שלהם תקינה פנימית. כמו-כן יצטרך היצרן להוכיח שהוא מוכר את מוצריו למדינות השוק האירופי או לארה"ב, וכי המוצרים שישווקו בארץ, זהים ברמה ובאיכות למוצרים המשווקים במדינות השוק האירופי או בארה"ב.
  • על היבואן תוטל חובה לוודא שהחלק שייבא תואם במבנה ובמידות למוצר תעבורה מקורי זהה ולתוצר הרכב.
  • תנאי לחידוש רישיון היבוא יהיה אישור היצרן למעבדה מוסמכת אחת לשנה, על כך שלא חלו שינויים במוצרים שהוא משווק בישראל. אחת לשנתיים יוגש למעבדה מוסמכת "תיק מוצר" מפורט, לגבי אתם מוצרים.
  • יבואן שיבקש לייבא חלקים מ"יצרן מאושר", יחויב להמציא מכתב מהיצרן המוכיח כי הוא מורשה על-ידו לשווק את המוצרים בישראל.
  • אם יצברו במהלך שנה שלוש תלונות מוצדקות לגבי איכות המוצר, לא יאושר יבוא אותו חלק עד לגמר הברורים. אם יפסלו במהלך שנה שלושה מוצרים של אותו יצרן, יושעה רישיון היבוא מאותו יצרן עד גמר הברור, והיבואן יחויב לאסוף מהשוק את כל החלקים שעדיין נותרו בחנויות ובמוסכים.
  • יערכו בדיקות מדגמיות - ככל שימצא לנכון על ידי אגף הרכב - לקבלת חשבוניות ומידע אחר מהיבואנים, על החלפים שהם מייבאים.
  • משרד התחבורה יקים מוקד לדיווח של שמאים ומנהלי מוסכים, על חלקי חילוף שאינם מתאימים או שאיכותם ירודה. במוקד יתקבלו תלונות הנוגעות לאיכות החלפים הן מבעלי הרכב, וגם ממוסכים ושמאים.
  • אם תידרש בדיקה של המוצר במעבדה, תינתן התחייבות של כל צד - המלין ויבואן החלפים - למימון עלות הבדיקה. הסכום המדויק יקבע בהמשך.
  • מנהלי המוסכים יהיו אחראים להתקנת חלק חילוף מתאים לרכב, וקיבלו סמכות לאסור שימוש בחלפים שאינם מתאימים לפי חוות דעתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איזה חלק ירכיבו?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים