שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    עבר, אבל ללא שיניים: חוק דלקן אחיד

    הצעת החוק לאחד את הדלקנים השונים כך שיאפשרו תדלוק בכל תחנה, עברה בקריאה שניה ושלישית עם שינוי מהותי - גם בעתיד לא תוכלו לתדלק בתחנות פז, עם דלקן של חברת דלק. הסיבה: לחץ אדיר של חברות הדלק וכניעה צפויה של נבחרי הציבור. ח"כ חרמש: זו דוגמה לשוק שמתנהל כמו קרטל, ופועל בצורה בריונית וקיצונית נגד האינטרס של הצרכן"

    לא לרפורמה הזו פיללנו. חוק הדלקן המשותף, פרי יוזמתו של חבר הכנסת שי חרמש (קדימה), התקבל אמש בכנסת בקריאה שניה ושלישית. החוק, אשר אמור היה לאפשר תדלוק נוח עם כל דלקן קיים בכל תחנת דלק, אושר אמש לאחר שהוסרה ממנו ההצעה המרכזית, והחשובה ביותר עבור בעלי מכוניות עם דלקן. בכל מקרה, לפני שיכנס לתוקף, טעון החוק אישור סדרת תקנות מבית שר התשתיות, וכן את אישור ועדת הכלכלה. להערכת יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד), וחבר הכנסת חרמש, אומרים החוק עשוי להפוך מעשי תוך שלושה עד שישה חודשים מרגע כניסתו לספר החוקים.

     

     

    לא החוק לו קיווינו  

    בהצעתו המקורית של החוק, אמורים היו מכשירי התדלוק הקיימים, התקפים כעת לחברה אחת בלבד לדוגמה ("דלקן" לדלק, "פזומט" לפז וכו'), להפוך מכשירים שניתן יהיה להשתמש בהם בתחנות כל החברות, ללא צורך בהחלפה. כך אמורים היו בעלי מתקני תדלוק במכוניותיהם, לוותר על התענוג המפוקפק של חיפוש תחנה מתאימה לחברת הדלק עמה הם בקשר, כדי שיוכלו לתדלק מבלי לשלם במזומן. המשמעות מוכרת לכל בעל מתקן תדלוק - חסכון ניכר בנסיעות מיותרות, וקשר מחוסר ברירה לתחנות מסוימות. לפי ההצעה המקורית, אמורות היו החברות השונות להתחשבן ביניהן על החיוב, במערכת סליקה משותפת דוגמת זו של הבנקים.

     

    לפי הצעת החוק שהתקבלה אמש, לא יקרה דבר מהמתוכנן. התקשרות בעל הרכב עם חברה מסוימת ותדלוק רק בתחנות המסונפות לאותה חברה, בתעריפים שהוסכמו מראש, ימשך בדיוק כפי שהיה. החידוש היחיד: אפשרות להחלפת חברה מהירה, ללא צורך בהחלפת מכשיר התדלוק. יוזמי החוק מעריכים כי כך תהיה תחרות בריאה יותר בשוק הדלק, וכי הדבר ישפיע הן על השירות והן על המחיר. כמו כן, החלפת חברה לא תהיה כרוכה בפעולה טכנית כלשהי או תשלום, כפי שקורה היום.

     

    חוששים מהתחכמות

    בוועדת הכלכלה עלה ערב אישור החוק חשש, כי חברות הדלק עלולות להקשות על הפעלת החוק, או לרוקן אותו מתוכן בהערמת קשיים על בעלי הרכב - כגון הטלת קנס-מעבר גבוה לחברה אחרת, או התחייבות ארוכת-טווח כתנאי להתקשרות. אי לכך הנחה חבר הכנסת אקוניס את שר התשתיות, להתקין תקנות שימנעו מהחברות מלהתחכם עם החוק לפי המגבלות הבאות:

     

    • ייקבע מועד אחרון להפיכת כל הדלקנים הפרטניים של החברות לאוניברסליים
    • ייאסר על חברות הדלק להתנות רכישת דלק בתחנותיהן בקיומו של חוזה התקשרות
    • ייאסר על חברות הדלק להכניס לחוזה סעיפים שיחסמו את התחרות כמו הטלת קנסות על מעבר מחברה לחברה
    • בהתקנה ראשונה של דלקן יוגבל התשלום שהחברה המתקינה תטיל על בעל הרכב במעברו לחברה אחרת, או יוגדרו מראש תנאים לרכישת דלקן

     

    חבר הכנסת חרמש ציין אמש כי החוק החדש מהווה תשתית להצעות חוק משלימות (ממשלתית או פרטית), אשר יחייבו עוסקים עצמאים וחברות במגזר הציבורי והעסקי (הלקוחות הראשיים של מתקני תדלוק), לבקש את החזרי המס על הוצאות דלק אך ורק על פי חשבוניות הדלקנים. רשות המסים חתרה למהפך שבחוק, כדי לחסל את מכת דיווחי המס הכוזבים בתחום זה, שגרמו להערכתה הפסדי מס בהיקף של 700 מיליון שקל בשנה.

     

    חרמש מנה יתרונות נוספים לחוק, כגון פתח לחברות המחזיקות ציי רכב גדולים, לדרוש תנאים טובים יותר במכרזים בין חברות הדלק, שלא יהיו תלויים בהחלפת דלקנים. מצב זה יאפשר גם להחליף חברה בהליך מהיר, אם התקבלה הצעה טובה יותר; הקטנת כמויות הכסף המזומן בתחנות הקורצות לשודדים; והצעת הטבות מטעם החברות במתכונת מועדוני הלקוחות של חברות אשראי, שמעניקים הנחות שונות בעסקים הצמודים לתחנות.

     

    חרמש אמר אחרי קבלת החוק, "סאגת הדלקנים שהחלה לפני 12 שנה ונבלמה בלחץ חברות הדלק, היא דוגמה לשוק שמתנהל כמו קרטל, ופועל בצורה בריונית וקיצונית נגד האינטרס של הצרכן. החוק החדש הוא רק שלב ראשון במאבק נגד אלה המשלמים מס שפתיים לעיקרון השוק החופש ההוגן, אבל במו ידיהם מעמידים כל חסם אפשרי שימנע את השגת המטרה הזאת".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מתדלקים פז בסונול? לא יקרה
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים