שתף קטע נבחר

שלוש שנים אחרי: פארסה ושמה חוק הקסדה

אחד החוקים השנויים במחלוקת של השנים האחרונות, חוק חבישת הקסדה בכל רכיבה על אופניים, אושר לפני שלוש שנים בסערה. הסיבה: למשרד התחבורה לוקח שנים כדי לאשר את התקנות הדרושות ליישומו. ובינתיים - החוק כמובן אינו נאכף

זוכרים את "חוק הקסדה"? שלוש שנים אחרי אישורו במליאת הכנסת, החוק אינו מיושם ואינו נאכף. לפני כשלוש שנים, ב-25 ביולי 2007, אישרה מליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית את "חוק הקסדה", שיזם ח"כ גלעד ארדן. על-פי החוק, כל רוכב אופניים נדרש לחבוש קסדה, בכל רכיבה. אולם, למרות שהחוק אמור היה להיכנס לתוקף כבר באוקטובר 2007, הוא אינו ניתן לאכיפה. הסיבה: משרד התחבורה לא סיים את הליך אישור התקנות, המאפשרות את יישומו ואכיפתו.

 

במשרד התחבורה מסבירים היום (ב') ל-ynet כי "התקנות הוגשו בכנסת הקודמת אך לא אושרו. התקנות לא הוגשו מחדש בכנסת הנוכחית, כיוון שהממשלה החליטה לתמוך בהצעת חוק של ח"כ שלי יחימוביץ', לצמצום חובת חבישת הקסדה, במטרה לעודד את הרכיבה על האופניים. הצעת החוק תסייע גם ליזמים פרטיים, המעוניינים להשכיר אופניים עבור הציבור הרחב ברשויות המקומיות".

 

"לא מתכוון לקדם את החוק"

רק לפני כשנה, לאחר שנכנס ישראל כץ לתפקיד שר התחבורה, שינתה הממשלה את עמדתה בעניין חוק הקסדה. עד לאותה עת תמכה הממשלה בחוק של ח"כ ארדן, והתנגדה לכל הקלה בעניין חובת חבישת הקסדה. גם הדרגים המקצועיים במשרד התחבורה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, התנגדו לצמצום חובת חבישת הקסדה - כפי שמציעה ח"כ יחימוביץ'. למעשה, אנשי מקצוע במשרד התחבורה וברשות לבטיחות עדיין מתנגדים להצעת החוק של ח"כ יחימוביץ', למרות התמיכה הפומבית שהעניקו לה השר כץ והממשלה.

 

יש לציין כי הצעת החוק של יחימוביץ' נתקלת בהתנגדות מצד חלק מחברי ועדת הכלכלה. בדיון שנערך ביוני האחרון, הבהיר יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, כי בכוונתו להתנגד להצעת החוק - ואף לעכב את המשך הליך אישורה. "כיושב ראש ועדת הכלכלה, (אני) לא מתכוון לקדם את החוק הזה (של ח"כ יחימוביץ', ש.ה). היה פה דיון אחד שנמנעתי בו. בעיני החוק הזה ("חוק הקסדה") הוא חוק מציל חיים. עכשיו אנחנו מגלים שמשרד התחבורה לא התקין תקנות מזה שלוש שנים שנותנות למשטרה את הכלי לאכוף".

 

"השתהינו יתר על המידה"

בפרק הזמן שעבר בין אישור החוק בכנסת ביולי 2007 וכניסת השר כץ לתפקידו באמצע 2009, אמור היה משרד התחבורה לסיים את אישור התקנות, ולהתחיל ביישום החוק. בכך הודו בכירים במשרד עצמו, ובהם סגנית היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד חווה ראובני, שאמרה ביוני 2008 בוועדת הכלכלה כי "השתהינו יתר על המידה הראויה... התקנות היו צריכות לבוא בפני הוועדה כבר מזמן, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא".

 

ללא תקנות, כמו למשל בעניין קביעת תקן ברור לקסדות, לא יכולה המשטרה לאכוף את החוק. בישיבה של ועדת הכלכלה בדצמבר 2009, הודה רפ"ק רוני לוינגר, מהמשרד לביטחון פנים, כי "יש בעיות באכיפה, יש קשיים באכיפה... שוטרים לא נמצאים בפארקים או בגינות הציבוריות. עם זאת, הוצאנו הנחיה לשוטרים לשים לב ובשלב הזה להזהיר - ולהגביר את המודעות של ציבור הרוכבים לחשיבות חבישת הקסדה".

 

מוציאים אוויר לעובדים זרים

בדיון בעניין בטיחות רוכבי האופניים שנערך בוועדת הכלכלה ביוני האחרון - דיון שבו הבהיר ח"כ אקוניס כי יימנע את קידום הצעת החוק של יחימוביץ' - אמר ראש מדור תעבורה במשטרת ישראל, סנ"צ נועם בגינסקי, כי עיקר בעיית הבטיחות של רוכבים בכבישים מהירים נוגעת לעובדים זרים.

 

"המעטים שנוסעים (בכבישים מהירים) אלה עובדים זרים", הסביר סנ"צ בגינסקי לחברי הכנסת. "אלה שמתאמנים ועושים את הרכיבה לכושר גופני, מכירים את החוק ויודעים שאסור להם להיכנס לדרכים מהירות. אנחנו כמעט ולא מוצאים אותם שם. את מי שאנחנו מוצאים זה את העובדים הזרים שלא יודעים לעשות את האבחנות".

 

ומתברר שלמשטרה יש פתרון לבעיה הייחודית: "לעובדים הזרים אנחנו מוציאים את האוויר מהגלגלים", אמר בגינסקי. "זה משהו שהחוק מאפשר לנו לעשות... אין משמעות למצב שבו אני אכתוב לאותו עובד זר דו"ח על כך שהוא נכנס עם אופניים לדרך מהירה. אין לי דרך לבדוק אם הוא שילם את הדו"ח. אין לי גם דרך לאכוף עליו את התשלום. כדי למנוע את המשך ביצוע העבירה... אנחנו פשוט מוציאים את האוויר מהגלגלים".

 

במשטרת התנועה הסבירו לאחר הישיבה כי דברי בגינסקי הוצאו מהקשרם, וכי שוטרים אינם מיישמים בפועל את החוק - שכאמור מתיר להם להוציא את האוויר מגלגלי האופניים. יש לציין כי במקרים שבהם רוכבי אופניים עוברים על תקנות התעבורה, החוק מסמיך שוטרים "להוציא את האוויר ואת השסתומים (ונטילים) כדי למנוע המשך רכיבה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: בעד צמצום חובת הקסדה
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים