שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בעיה נוספת: השיווק דרך סוכנים

    מרוולוס פועלת על פניות לצרכן הבודד בשיטת השיווק הרשתי. מהן הבעיות בשיטת שיווק כזו, בעיקר כשמדובר בתוספי מזון, ומי מגן על הצרכן?

    את מרוולוס הקימו האחים ירון וליאור יחזקאלי, שני אשפי היי-טק שביצעו אקזיט מוצלח בחברת ההיי-טק מרקורי. יחד עם שותפם, עו"ד שי סגל, הם רכשו זכויות על המחקרים על שמן צמח המרווה שערך ד"ר נתיב דודאי. ב‭2001-‬ הם הקימו את חברת מגנטיקה. בשלב ראשון התמקדה החברה בסטארט-אפ של גידול הצמח, הפקת השמן ושיווקו לתעשייה. במוצר הושקעו כספים גדולים, אך התעשייה לא עברה לשימוש גורף בו. היזמים החליטו לפנות לצרכן הבודד בשיטת השיווק הרשתי. כך הוקמה מרוולוס.

     

    האומגה 3 של מרוולוס נמכרת רק על בסיס שיווק רשתי. כלומר, סוכן רוכש מוצרים ומרוויח גם ממכירת המוצרים שהוא רוכש וגם ממכירות הסוכנים שהוא מגייס. למעשה, המוצר נחשב לסיפור ההצלחה הישראלי התורן של השיווק הרשתי.

     

    הסוכנים שאיתם שוחחתי לא הסתירו את שביעות רצונם מהמוצר. כך למשל, רוני אקרמן, איש יחסי ציבור, סגר את המשרד שלו והיום הוא בונה את השוק האמריקאי. תחתיו יש כבר כ‭1,500-‬ סוכנים, הוא מספר, והיד עוד נטויה. נעמי, שנחשבת לאחת המובילות בשוק החרדי, קהל יעד חשוב בחברה, מספרת על עמיתים שמגיעים לרווחים חודשיים של עשרות אלפי שקלים. באתר של מרוולס מפליגים בשבחה של "הזדמנות של פעם בחיים‭." ‬

     

    למה דווקא שיווק רשתי? "בחרנו להקים ערוץ שיווק עצמאי, ללא תלות בגורמי שיווק אחרים‭,"‬ אומר ליאור יחזקאלי. "ערוצי השיווק המסורתיים מגבילים את דרך הפצת המוצר והבאת תכונותיו הייחודיות לידיעת הציבור הרחב. ערוץ שיווק עצמאי מאפשר לנו לעשות זאת ללא צד ג‭."'‬

     

    שיטת השיווק הרשתי מחייבת את החברה להציג מצגות מול אנשים שאינם מגיעים מעולם הרפואה והמדע. בהרצאותיה מוצפים אנשים שאין להם רקע מדעי בים של מידע על סגולות האומגה 3 על בסיס המרווה המרושתת: עמודי מחקרים, אותיות לועזיות, מונחים שאינם מוכרים לאדם מן השורה. איך יכול מי שאינו מחובר לעולם המחקרים המדעיים לברור את העובדות בין מחקרים קליניים מבוססים לבין סיפורי התנסויות אישיות שאין להם בסיס מדעי?

     

    כשמדובר בתוספי מזון, שיטת השיווק הרשתי, גם כאשר היא נעשית בצורה מסודרת, מהווה בעיה. מצד אחד היא מספקת לחברה סוכנים בעלי מוטיבציה גבוהה, מצד שני קשה הרבה יותר לשלוט על הבטחות ואמירות של סוכנים. כך מצאנו סוכנים שטוענים כי האומגה 3 של מרוולוס מיוצרת על ידי חברת התרופות פייזר. בירור מול דוברי פייזר בישראל העלה כי ליצרנית התרופות הידועה אין כל קשר למוצר, שמיוצר בסופהרב - יצרנית ידועה של תוספי מזון.

     

    אחרים מנופפים בעובדה שהמוצר משמש יצרנים רציניים כמו שטראוס-עלית וטרה. בירור העלה כי עד לפני שנה אכן השתמשו שתיהן בתוסף (טרה בשוקו, ושטראוס בצ'יטוס‭,(‬ אבל הפסיקו לעשות זאת, ככל הנראה מסיבות שיווקיות. "חברות המזון אכן שילבו את שמן המרווה המרושתת במוצריהן, חלקן החליטו משיקוליהן שלא להמשיך את הפעילות במוצרים מסוימים, אולם שמן המרווה המרושתת נמכר גם כיום על ידי חברות המשלבות את המוצר במזונות שונים, כגון ממרח שוקולד עם חרובים, חמאת בוטנים וכיו"ב‭,"‬ הגיב יחזקאלי. החברה, אגב, מוכרת בשיטת השיווק הישיר תוספי מזון נוספים, שכתבה זו אינה עוסקת בהם.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים