שתף קטע נבחר

ארה"ב: בן אנד ג'ריס מסירים את הכיתוב "טבעי"

אחרי שהושמעו טענות כי בטעמי הגלידה שלה ישנם רכיבים שאינם טבעיים, ולמרות שהחוק לא אוסר זאת עליה, החברה החליטה בצעד נדיר להסיר את הכיתוב "הכל טבעי", ממכליה - משום שהוא עלול להטעות. המכלים בארץ לא נושאים את הכיתוב שיוסר, כי הוא אסור באירופה

בן אנד ג'ריס כבר לא הולכים על המראה הטבעי: יצרנית הגלידה מסירה את הכיתוב "all natural" – "הכל טבעי" מכל מכלי הגלידה שלה, אחרי שנשמעו טענות כי לא כל הרכיבים בגלידות של החברה טבעיים.

 

בן אנד ג'ריס החליטה להסיר את הכיתוב שעלול להטעות, אחרי שקיבלה בקשה מפורטת על כך מקבוצת לחץ צרכנית בשם CSPI - "המרכז למדע לטובת הציבור", ונעתרה. חברת הגלידות והקבוצה, שבסיסה בוושינגטון, אישרו את הצעד אתמול (ב').

 

הקבוצה כתבה לחברה בחודש שעבר שהיא אינה יכולה להשתמש בתווית "הכל טבעי", אם 48 מתוך 53 טעמי הגלידות שלה, כמו "צ'אבי האבי", דאבלין מאדסלייד" ו"צ'רי גרסיה" שמשווק גם בישראל, כוללים רכיבים לא טבעיים או שעברו שינוי כימי. מדובר ברכיבים כמו וניל מלאכותי, קקאו שעבר עיבוד אלקלי, סירופ תירס , סוכרוז מעובד, שמן שעבר חימצון ורכיבים אחרים שאינם כפי שהטבע יצר אותם.

 

לפי הוושינגטון פוסט, טעם הקרם ברולה של החברה, שגם הוא משווק בישראל, מכיל, בין היתר, maltodextrin, ממתיק שמיוצר מתמצית תירס, וסירופ תירס – חומרים טבעיים אך שעברו שינויים כימיים.

 

בישראל, התעוררה השנה סוגיה דומה סביב מותג הגלידה "ג'ויה" של נסטלה. במותג רכיבים דומים לאלו שעומדים בלב הסיפור שלפנינו כמו סירופ תירס.

 

מעניין לציין שהיבואן בישראל טוען שמכלי גלידת בן אנד ג'ריס המשווקים בארץ לא מכילים את הכיתוב שיוסר מהמכלים האמריקניים, משום שלארץ מייבאים מיכלים שמיועדים לשיווק באירופה, ובמדינות כמו צרפת למשל, אי אפשר לכתוב "טבעי" על רכיב כמו חלב מפוסטר, למרות שבישראל הדבר מותר גם מותר.

 

ל-FDA אין הגדרה ל"טבעי"

אנשי בן אנד ג'ריס מסרו שהחברה, השייכת ליוניליבר, לא משנה את המתכונים של המוצרים, רק תסיר בהדרגה את הכיתוב מכל מוצריה, בין אם הם מנויים על רוב מוצריה שכוללים לפחות אחד מהרכיבים הלא טבעיים, ובין אם לאו. במכתב ל-CSPI, כתבו נציגי החברה, כי בעוד שהם בטוחים שהרכיבים עומדים בסטנדרט של הצרכן להגדרה "טבעי", הם מוכנים להסיר את הכיתוב ולהתרכז בערכים אחרים שהחברה מקדמת.

 

בן אנד ג'ריס עושה זאת לפנים משורת הדין, שכן למרות שצרכנים רבים עשויים להניח שהמונח "טבעי" מוסדר ברגולציה בארה"ב - הוא לא. ה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקני, לא ניסח עדיין הגדרה רשמית ל"טבעי", אבל המנהל לא מתנגד לשימוש במונח, כל עוד המוצר לא כולל תוספת צבעי מאכל מלאכותיים, חומרי טעם מלאכותיים, וחומרים סינתטיים. אגב, גם בישראל אין הגדרה ל"טבעי".

 

בפייננשל טיימס כתבו: "זה מקרה נדיר בו חברה מתנדבת לשנות את טענותיה לגבי מוצר, בלי איום של התערבות ממשלתית". ב-FDA אמרו לוושינגטון פוסט שכיוון שאין הגדרה ל"טבעי", הם לא מתנגדים לכיתוב, כל עוד הוא אמין ולא מטעה ולא כולל כאמור חומרים מלאכותיים לגמרי.

 

ב-CSPI מבקשים שהמנהל יגדיר את המנוח. "זה יהיה שירות גדול לצרכנים וליצרני המזון", אמרו בקבוצה. "אם המנהל יגדיר כבר מתי אפשר ואי אפשר להשתמש במלה 'טבעי' כדי לאפיין רכיבים". ב-FDA יכולים להסתמך על תשתית קיימת, שישנה במשרד החקלאות האמריקאי. למשרד, שמפקח על בשר ועוף, יש סטנדרט ל"טבעי", לפיו אפשר לתייג מוצרים כ"טבעיים" רק אם אין בהם צבעי מאכל מלאכותיים, או שמדובר ברכיבים המעובדים במינימליות, כלומר, בהליך שלא משנה באופן בסיסי את הרכיבים הגולמיים.

 

דובר בן אנד ג'ריס אמר שהיות שבחברה הבינו שהכיתוב אומר דברים שונים לאנשים שונים, החברה הסכימה לצעד הזה. "בן אנד ג'ריס תמיד היתה חברה שקופה לציבור, ואנחנו רוצים להסיר כל חשש לאי הבנה בקרב הצרכנים", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מסירים חשש לאי הבנה. בן אנד ג'ריס
מומלצים