שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    להתראות זמן פנוי, שלום Civ 5

    אחד ממשחקי האסטרטגיה הוותיקים למחשב, Civilization, חזר במהדורה חמישית ששואבת כוח מהמחשב וזמן מהשחקנים. סקירה ראשונית

    דבר הראשון שאתם צריכים לדעת על Civ 5 הוא שהמשחק החדש בסדרת האסטרטגיה שואב זמן והרבה ממנו.

     

    ל-Civilization יש מגמה ברורה בין שדרוג לשדרוג - הגרפיקה משתפרת, הממשק נהיה יותר ידידותית וגרפי, הדיפלומטיה נהיית מתוחכמת יותר ותמיד נכנסים אלמנטים חדשים של משחק על חשבון אחרים שלא ממש צלחו בגירסה הקודמת. בנוסף, בין שדרוג לשדרוג Civilization תמיד נשאר מאחורי העקומה של משחקי האסטרטגיה בכל הנוגע לכמעט הכל, ובכל זאת מדובר במשחק האסטרטגיה בתורות המשוכלל והמקיף ביותר שקיים.

     

     

     

    שדרוגים ושיפורים

    כבר בתחילת המשחק אפשר לחוש ניגודים שיחזרו אלינו בסוף - במסך סידור המשחק עיצוב האייקונים גדול וצבעוני והמנהיגים נראים כמו קריקטורות חמודות, בעוד שכל שאר הנתונים לבחירה כבר יותר רציניים. הייחוד של כל ציביליזציה נהיה עמוק ואסטרטגי הרבה יותר - בנוסף לשתי יחידות מיוחדות, כל מנהיג יקבל בונוס מיוחד, מקורי ונהיר. לדוגמה - רעמסס יקבל בונוס מיוחד לבניית פלאים, נפוליאון יקבל תוספת בקצב צבירת נקודות התרבות ויוליוס קיסר מקבל הקלות שליטה והרחבת האימפריה רחוק מהבירה.

     

    כשמתחילים את המשחק מגלים שבנוסף לציביליזציות שנאבקות על שליטה בעולם, יש גם מספר לא קטן של "ערי מדינה" הפזורים במפה - אלמנט חדש ודי מעניין במשחק. בקצרה מדובר בשחקנים שמוגבלים לעיר אחת ובעיקר מספקים שירותים לציבילזציות הגדולות תמורת כסף. תקיפה ושדידה שלהן תהיה מהלך פשוט יחסית, אך בגלל שעיקר השפעתן פוליטית - תקיפה של אחת תפנה כלפיך את השכנות או אפילו ציבילזציות ידידות שלהן. הדיפלומטיה הפכה מתוחכמת ונשכנית יותר.

     

    תרבויות נעלות

    אלמנט חדש נוסף הוא המדיניות החברתיות - ניסיון נוסף חדש במשחק לכמת את אלמנט התרבות בציביליזציה. בניגוד לדת ב-Civilization 4 שיצרה גושי ציביליזציות ועזרה לכבוש ערים בעזרת תרבות נעלת, כאן מדובר בעץ התפתחות די פשוט שמזכיר את עץ הטכנולוגיה ומספק בונוסים אסטרטגיים שונים.

     

    שינוי קטן-אך-כה-קריטי בקרבות נוסף - בעבר היה ניתן לערום יחידות צבאיות אחת על השניה באותה משבצת, ובכך ליצור Stack of Doom, דבר שהיה הופך כל התנגשות צבאות לרצף של דמויות לוניטונס שהולכות מכות בתוך ענן אבק כשהמנצח המאושר יוצא בחיים. כעת, כל יחידה יכולה לאכלס משבצת אחת בלבד ויחידות טווח מקבלות סוף סוף טווח.

     

    בנוסף, אפשר לראות בממשק מאוד פשוט את הבונוסים השונים שהיחידות מקבלות בגלל תנאי שטח או אופי היחידה, וסיכום על ניבוי תצאות הקרב. כמובן שבתמורה, קיבלנו מעבר למשבצות משושים, ולא מעוינים - גם כדי ש-6 יחידות יוכלו לתקוף את אותה משבצת, וגם משום שחילוק כזה מדמה יותר טוב משטח רציף.

     

    Civ 5 הוא משחק ציביליזציה שנאמן מאוד לקודמיו, אבל בהחלט מתעלה עליהם עם אלמנטים מגומרים ומחושבים יותר, ומאפשרים אפילו יותר חופש פעולה ויחוד סגנון משחק.

     

     

    גלגולם של הבאגים

    כל זה - בתאוריה. במציאות כל השיפורים כנראה גורמים למחשב לחשוב מאוד מאוד חזק. כל כך חזק שמחשב שמריץ די בקלות משחקי פעולה מודרניים כמו Medal of Honor החדש או BattleField Bad Company 2 מתקשה להריץ את המשחק בהגדרות המינימליות שלו - במיוחד כשמתחילים לחשב תזוזות של יחידות מרובות מכל הצויליזציות.

     

    לא פעם צריך להמתין כחצי דקה מהרגע שלוחצים על "סיום התור" עד הרגע שבו אפשר לזוז שוב. זרקו לסיר גם כמות מכובדת של באגים קטנים ומעצבנים וקריסות בחצי מהפעמים שמנסים לטעון משחק (פעולה שעושים הרבה בציביליזציה) וקיבלתם את הניגוד הגדול מכולם - משחק שאני כל כך רוצה לשחק בו, אבל הוא לא נותן לי. 

     

    ייתכן שבעוד שבוע, שבועיים או חודש יצא פאץ' שיתקן את הבעיות, אך מצד שני - יכול להיות שלא, ו-Civilization 5 יזכר כמשחק שיצר את הדיסוננס גדול ביותר בין הקהל שאליו הוא מכוון, לבין החומרה שהוא מצפה שיהיה להם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים