שתף קטע נבחר

שיר חילוני לשבת

ביישוב שמשית, כמו בעשרות מקומות אחרים בארץ, נערכים בימי שישי טקסי קבלת שבת חילוניים המבוססים על התפילה והיצירה העברית. זה היה עניין של זמן עד שיצא מזה דיסק

טקסי קבלת השבת החילונים זוכים בשנים האחרונות לעדנה. 80 שנה אחרי פגישות "עונג שבת" המיתלוגיות שייסד חיים נחמן ביאליק, ברחבי הארץ נערכות קבלות שבת בסגנונות שונים - כפי שהן מתפתחות ונבנות על-ידי קהילות חילונים בתל-אביב, נהלל או עשרות מקומות אחרים בארץ.

 

גם ביישוב שמשית, שהוקם לפני כעשור בצפון עמק יזרעאל, התגבשה קהילה שמקיימת מדי יום שישי טקס קבלת שבת היונק מהמסורת היהודית ומהיצירה העברית. אלא שמיכאל המטפל ברפואה סינית, דפנה הווטרינרית, יואב החשמלאי, זך שיצא ממודיעין, יעל המורה בתיכון ושאר החבר'ה, לא הסתפקו במפגשים השבועיים והקליטו לאחרונה את האלבום "נותנים רשות זה לזה", שכולל את השירים שנולדו בקבלות השבת של הקהילה. ההפקה מומנה בחלקה על-ידי הפדרציה היהודית של ניו-יורק.

מיכאל בן נעים, המלחין ומי שעומד מאחורי הקלטת האלבום, אומר כי היצירה היא תוצאה ישירה של הצורך הקהילתי לשלב נגינה בטקסי קבלת השבת: "משבוע לשבוע חשתי את הצורך להלחין מחדש את המילים העתיקות מתהילים ומסידור התפילה. הקהילה היוותה עבורי סוג של תיבת תהודה - הטקסטים שהולחנו הובאו להתנסות בקבלות השבת ובטקסי החג, והזרימה הזו הפכה את המהלך כולו לרחב יותר.

 

"גם כשניגשתי להקליט את הדיסק, היה לי ברור שאני פונה אל האנשים שחיים איתי כדי שישירו וינגנו. איש מהם, אגב, אינו עושה זאת כמקצוע. את הטקסטים מן המקורות התאמנו לאורח חיינו השוויוני, הנהוג בקהילתנו, ומשום כך, למשל, בשיר ברכת הבנים והבנות, המבוסס על ברכת הכהנים, הנהגנו ברכה גם בלשון נקבה".


קבלת שבת בשמשית (צילום: נגה הון שאול)

 

לדברי בן נעים, על אף שהוא לא כותב מילים לשירים - עצם בחירתם של טקסטים ומשפטים מסוימים מתוך מבחר כמעט אינסופי של תפילות, ספרי קודש ואימרות של רבנים - יש בה מן הכתיבה. "גם שם האלבום אומר הרבה עליי ועל הקהילה", הוא ממשיך. "התלבטתי בין שם השיר השישי 'אוצרו הטוב' לבין 'נותנים רשות זה לזה'. בסוף

בחרתי במה שמסמל יותר אותנו כאן למטה, את החיים. למרות שגם אוצרו הטוב של האל הוא טוב".

 

בגילוי לב, בן נעים מספר שקיים מתח מסוים בין חברי הקהילה - יש מי שמחפש את התפילה ויש מי שמחפש את הקהילה ומנסה לדחוק כל איזכור לאלוהים. אבל בסופו של דבר, חברי הקהילה המתפללת פועלים כבר שמונה שנים ומגשרים על הפערים בהצלחה.

 

מה תגיד למי שיטען כי קבלת השבת שלכם היא טובל ושרץ בידו? 

 

"הדת היהודית דאגה להתחדש כל הזמן, ואחת הדוגמאות המפורסמות לכך היא שינוי צורת עבודת השם מבית המקדש לבתי המדרש והתפילה. אני מאמין שב-200 השנים האחרונות היהדות קפאה - וזו טעות. לערוך קבלת שבת עם כלי נגינה אקוסטיים, תוך שיתוף כל המשפחה כולה ומתן שוויון לנשים זה בסיסי בעיניי עבור כל מי שחי בעולם שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ילדי הקהילה בקבלת השבת
צילום: נגה הון שאול
נותנים רשות. עטיפת האלבום
מומלצים