שתף קטע נבחר

רכבת השדים של הבורסה: המניות הכי תנודתיות

אלו מניות היו התנודתיות ביותר בעשור האחרון? כולם זוכרים את מניות הנפט והגז, שעוררו לא מעט סערות בשנה האחרונה, אבל מתברר שגם מניותיהן של חברות גדולות ומוכרות חוו זיגזוגים כבדים, חלקן לא הצליחו להתאושש מכך עד היום

כשמסתכלים על הגרף של הבורסה בשנים האחרונות הוא נראה אולי כמו תרשים א.ק.ג: הבורסה נושקת לשיא - רגע  אחרי שעלתה מהשפל של המשבר הפיננסי בסוף 2008. מובן שתנודתיות מאפיינת את המסחר בשוק ההון. עם זאת, באופן מסורתי את התנודות החדות ביותר רושמות מניותיהן של חברות העוסקות בתחומים הספקולטיביים.

 

כשבוחנים תנודתיות חריגה במחירי מניות בעשור האחרון, תופסות את הבמה המרכזית מניותיהן של חברות חיפושי הנפט והגז, הביומד ובתחילת העשור גם חברות ההיי-טק.

 

דוגמה לכך היא מניית גבעות שרשמה ב-24 בדצמבר 2009 עלייה בלתי נתפסת של 226% ביום אחד וריכזה מחזור של לא פחות מ- 394 מיליון שקל, זאת בעקבות הודעה כי בבוץ הקידוח שבראש העין, התגלו סימנים של כמויות משמעותיות של נפט.

 

מאז, הן החברה והן המניה עברו טלטלות רבות וכולנו זוכרים את הכותרות מהשבועות האחרונים.

 

סקטורים אלו מאופיינים בדרגת סיכון קיצונית ולפיכך, מחירי המניות מתנהגים בתנודתיות רבה. במילים אחרות - אין חידוש גדול בכך שמניות הגז והנפט הן תנודתיות ביותר.

 

לצידן, קיימות מניות שהתנודתיות שלהן אינה נובעת ממהלך המסחר הרגיל של הבורסה, אלא משינויים מהותיים בסביבתן העסקית של החברות. בבדיקה התמקדנו בחברות הגדולות שנסחרות במדדים המרכזיים ואינן שייכות בהכרח לתחומים הספקולטיביים. בעזרת נדב גורדון, אנליסט במחלקת המחקר ליועצים של פסגות בית השקעות, ניסינו לברר אילו מהמניות חוו את התנודתיות הגדולה ביותר.

 

הנדל"ן קרס, אבל הגז חיפה על הכל

קבוצת דלק (657%) היא אחת מקבוצות האחזקה הגדולות בישראל. היא הוקמה בשנת 1951 ובמשך שנים רבות נשלטה על ידי קבוצת אי.די.בי. בשנת 1998 עברה הקבוצה לידי איש העסקים יצחק תשובה ומאז החלה להרחיב את פעילותה משיווק דלקים והפעלת תחנות דלק בישראל, לתחומי נדל"ן, רכב ואנרגיה.

 

מניית קבוצת דלק, שנמצאת היום בשיאה - יותר מ-1,000 שקל למניה - נסחרה בתחילת העשור בכעשירית מערכה הנוכחי, אולם הצלחתה של הקבוצה בתחומי הפעילות החדשים, הביאה אותה לשיא במהלך שנת 2007 עם תשואה של 642% מתחילת העשור.

 

משבר האשראי שפגע בפעילות הקבוצה בתחום הנדל"ן בארה"ב ובמזרח אירופה, גרם למניה להגיע לשפל חסר תקדים בעשור - 93.3 שקל בלבד - בסוף שנת 2008.

 

אולם בינואר 2009 חל מפנה דרמטי: הקבוצה דיווחה על מציאת מאגרי הגז מול חופי ישראל. בזכות גילוי מפתיע זה, נסק ערכה של המניה בשיעור חד של יותר מ-1,000% מאז השפל שנרשם לפני פחות משנתיים והיא עומדת כיום ברמתה הגבוהה ביותר בכל הזמנים.

 

חומרי הגלם, ארגנטינה ושער החליפין

מכתשים אגן (130%)  יצרנית חומרי ההדברה, שנוסדה בשנת 1997 בעקבות מיזוג החברות מכתשים ואגן, היא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום זה. תחום חומרי הגלם שנחשב לתנודתי במיוחד גורם לשינויים תכופים במחירי הסחורות והמוצרים שלהן, מה שגורר השפעה על מחירי המניות.

 

מניית מכתשים אגן סובלת בשנים האחרונות משחיקת המרווחים בענף, איחוד של חברות מתחרות שמקשה עליה את ההתמודדות מול המתחרות, שער חליפין מקומי חזק מדי וחיסרון תחרותי בתחום הנחשב לעתיד ענף האגרו-כימיה - הנדסה גנטית.


מה עשתה המניה במהלך העשור?

מה עשתה המניה במהלך העשור?
שם החברה מחיר המניה 3.1.2000

מחיר המניה

6.10.2010

אחוז השינוי במהלך התקופה סה"כ בשקלים
קבוצת דלק* 13,661 103,500 657.6% 75,760
מכתשים אגן 597 1,380 130.8% 23,080
גזית גלוב 607 4,050 567% 66,704
אורמת 1,026 3,004 192.7% 29,272
אלוריון** 1,680 686 59.1%- 4,088
חברה לישראל 60,000 353,000 489.3% 58,930
אל על*** 89 124 38.76% 4,880
חוד מתכת 241 1525 532.7% 63,272

* החלה להסחר בפברואר 2000

** החלה להסחר ביולי 2001

 *** החלה להסחר ביוני 2003

 

מאפיינים אלו הביאו לקריסת המניה משער של יותר מ-34 שקל בסוף שנת 2007 לפחות מ-10 שקל שנה מאוחר יותר.

 

תנודתיות זו לא הייתה הראשונה אותה ידעה החברה במהלך העשור האחרון. בשנת 2002 נפגעה החברה מהתמוטטות הכלכלה הארגנטינאית ומירידה בביקושים ביבשת דרום אמריקה, שממנה נבעו כמחצית מהכנסות החברה. שער המניה הגיב בהתאם ונסחר בפחות מ-5 שקלים.

 

הייתה בלב המשבר אך תיקנה את הירידות

גזית גלוב (567%) חברת נדל"ן הפועלת בארץ ובעולם והשקעותיה מתמקדות במרכזים מסחריים, בדיור מוגן ובמרכזים רפואיים בצפון אמריקה.

 

לאורך השנים נהנתה החברה מהגאות במחירי הנדל"ן בעולם - בעיקר בארה"ב - ומנייתה נסקה בהתאם. ואולם במקביל לחששות מפני התנפצות בועת הנדל"ן בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם שבהם פעלה החברה, רשמה המניה ירידה חדה לרמת שפל של 13.87 שקל למניה, בתחילת מרץ 2009.

 

כשחלה התאוששות בשוקי המניות, תיקנה מניית החברה את הירידות החדות וכיום היא נסחרת ברמה של כ-40 שקל למניה.

 

האנרגיה הירוקה לא עזרה לטפס

אורמת (192%) החברה שהחלה את דרכה בייצור ציוד לתשתיות חשמל, התרחבה גם לתחום ייצור החשמל הגיאותרמי, ונחשבת כיום למובילה עולמית בתחום האנרגיה הירוקה. אורמת היא החברה היחידה שפועלת בכל שרשרת האספקה - משלב הייזום דרך בניית תחנות הכוח ועד ההפעלה והשיווק של החשמל.

 

מניית החברה הגיעה לשיא בנובמבר 2007 עם מחיר של 62.4 שקל למניה. אך מאז אותו השיא החל מחירה לצנוח.

 

מבין החברות הנכללות במדד ת"א 25, אורמת רשמה את התשואה הנמוכה ביותר בשלוש השנים האחרונות - ירידה של קרוב ל-60%. על אף ניסיונות המניה לטפס חזרה מעלה, היא נגרעה מהמדד בעדכון האחרון שהתבצע ביולי.

 

בין הסיבות העיקריות לתנודתיות הרבה של המניה ניתן למנות בעיות תפעוליות בפעילותה הגיאותרמית, האטה בתמריצים הממשלתיים, מאבקי שליטה פנימיים ובעיקר אכזבה מצד המשקיעים מתוצאות מגזר החשמל כולו ומקצבי הצמיחה שהיו נמוכים מהיעדים שהציבה החברה.

 

הבטחת ההיי-טק הגדולה נמצאת בשפל

אלווריון (59%-) מניית החברה, שהייתה הבטחה גדולה בסוף שנות ה-90 בתחום אספקת תשתיות תקשורת, התרסקה יחד עם התנפצות בועת ה"דוט קום". כך למשל, ברבעון הראשון של שנת 2002, איבדה החברה קרוב ל-50% מערכה.

 

אולם, החל מתאריך זה, החלה החברה להתאושש הודות לביקוש מחודש למוצריה, בעיקר בשווקים מתפתחים. מניית החברה, שהגיעה לשיאה בשלהי שנת 2007 כשמחירה עמד על כ-55 שקל למניה, החלה בסוף שנה זו שוב לאבד גובה בשל צפי לירידה בהיקף המכירות ובהמשך קריסת שותפתה האסטרטגית נורטל הקנדית. מניית החברה ירדה בשלוש השנים האחרונות בקרוב ל-90%, ומציגה כיום את המחיר הנמוך ביותר של המניה בעשור האחרון - פחות משבעה שקלים.

 

החברות הבנות משפיעות על המחיר

החברה לישראל (489%) מחברות האחזקה הגדולות בישראל, מחזיקה במגוון חברות בתחומים שונים בהם: חומרי גלם (כימיקלים לישראל), מוליכים למחצה (טאואר), ספנות (צים), אנרגיה (בזן) וייצור כלי רכב (צ'רי ובטר פלייס).

 

באופן טבעי המניה מושפעת מביצועי החברות הבנות, כשבשנים האחרונות הייתה שונות גדולה מאוד בין חברות הפורטפוליו של החברה לישראל.

 

למשל, מניית כי"ל נסקה בתחילת שנת 2008 בצורה חדה והגיעה לשיאה בסוף יוני. העוהבדה הזו סייעה למנייתה של החברה לישראל לעלות לרמה של 5,771 שקל, בעוד שבשוק ההון נרשמו ירידות שערים משמעותיות.

 

לעומתה, טאואר וצים רושמות בשנים האחרונות הפסדים כבדים שמעיבים על השורה התחתונה וגרמו למחיר מניית חברה לישראל לרדת בתחילת שנת 2010 אל מתחת ל-3,000 שקל.

 

חברת התעופה לא הצליחה להמריא חזרה

אל על (38%) במשך שנים הייתה אל על בבעלותה של ממשלת ישראל, אך צעדים להפרטתה החלו במהלך שנת 2003 והיא החלה להיסחר בבורסה.

 

ענף התעופה שנפגע קשות בתחילת שנות ה-2,000 לאחר פיגועי מרכז הסחר העולמי בניו יורק, הצליח להתאושש לקראת תחילת 2006. בינואר הגיעה מניית אל על לשיאה - 3.94 שקל למניה. ואולם החל מחודש זה, נראה היה כי תעשיית התעופה הבינלאומית נמצאת שוב על סף משבר, בשל משבר בכלכלה העולמית, עליות חסרות תקדים במחירי הדלק הסילוני ותחרות קשה בין החברות.

 

החברה התמודדה גם עם מלחמות מקומיות ומצב בטחוני לא יציב שהביאו לפיחות משמעותי במספר כניסות התיירים לישראל. כל אלה הביאו את מניית אל על לשפל של 67 אג' בסוף שנת 2008.

 

מחיר המתכת קובע

חוד מתכת (532%) בהשוואה ליתר החברות שהוזכרו, חוד מתכת היא חברה בורסאית שכמעט אינה מוכרת לציבור המשקיעים. בתור חברה העוסקת בתחום המתכות, היא רוכשת גרוטאות פלדה, מעבדת אותן והופכת אותן למטילי פלדה. מטילי הפלדה משמשים את החברה כחומרי גלם והיא מייצרת מהם ברזל לבניין.

 

לאחרונה עלתה החברה לכותרות בעקבות השריפה הגדולה שפרצה באחד ממפעלי העיבוד שלה בעכו.

 

באופן טבעי, גם מניית החברה תנודתית כתוצאה משינויים במחירי חומרי הגלם בעולם ובמחזור העסקים. לאחר שנחתכה כמעט בחצי בשנים 2000-2002 לרמה של 1.3 שקל, הצליחה מניית החברה לנסוק לגבהים חדשים - יותר מ-40 שקל למניה באמצע 2008 - שיא של כל הזמנים.

 

ואולם, מהרגע שבו זינקה מניית החברה לשיא, נוצרה בה תפנית נוספת, שהביאה לירידתה לרמה של 8 שקל, בתחילת שנת 2009. מאז היא אף הספיקה כמעט להכפיל את ערכה.


פורסם לראשונה 08/10/2010 15:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תנודתיות משינויים בסביבה העסקית
צילום: רויטרס
אלוריון. מאז משבר ההי-טק, לא התאוששה
צילום: AP
מומלצים