שתף קטע נבחר

חזון או דמיון: ארה"ב ב-5 שעות במטוס שקוף

שתי יצרניות המטוסים הגדולות כבר מתכננות את מטוסי העתיד: בואינג מתמקדת בהגברת המהירות, איירבאס עובדת על מטוס שקוף, כפי שפורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"

החלומות באוויר - האם גם הנוסעים יהנו מהם?תעצמו את העיניים ותרחפו בדמיון: מטוס שקוף, מטוס שטס במהירות הגדולה פי 3 ממהירות הקול, מטוס שמושביו מתאימים עצמם לגוף הנוסע, מטוס שעושה שימוש בדלק ירוק שאינו מזהם. בחדרי התכנון הסודיים של יצרניות המטוסים לא מפסיקים לתכנן את הדבר הבא בעולם התעופה.

 

התחרות הזאת נמשכת שנים. כל עוד שלטו יצרניות מטוסים אמריקאיות בשוק מטוסי הנוסעים בעולם, הכל היה רגוע. הקמת הקונצרן האירופי איירבוס שינתה את המצב. בתחילה הייתה זו תחרות רק על לקוחות, ויותר מאוחר גם על תפיסות. כך הלכה איירבוס על גודל ופיתחה את מטוס הנוסעים הגדול בעולם, דגם ה-380 הדו-קומתי. במקביל הלכה בואינג האמריקאית על מטוס שגרתי יותר, ה-787, שייכנס לשירות כנראה עוד לפני סוף השנה, אחרי עיכובים גדולים.

 

בואינג דוחה שוב ושוב את מסירת המטוסים הראשונים מהדגם החדיש ללקוחות בגלל עיכובים בתוכנית. איירבוס, לעומת זאת, ממשיכה לספק את מטוס הענק לחברות התעופה הגדולות דוגמת לופטהנזה.

 

העיסוק בפיתוח שני המטוסים האלה יצר רק הפוגה במלחמה הטרנס אטלנטית. היא מתחדשת בימים אלה, ונראה כי תהיה לוהטת מבעבר. בשני המטוסים אין הרבה חידושים. אף אחד מהם אינו מטוס על קולי היכול לשמש תחליף למטוס הנוסעים העל קולי קונקורד, שיצא משימוש לפני כמה שנים בגלל בעיות זיקנה ועלויות תחזוקה.

 

עכשיו מתחילים לקבל סימנים ראשונים על השלב הבא במלחמה, ונראה כי שתי היצרניות רוצות להפתיע עם פריצת דרך גדולה. מדובר כרגע רק בקטעי מידע ומצגות לקהלים נבחרים, אבל מהם עולה כי צוותים מיוחדים בשתי החברות עוסקים בחשיבה על הכיוון אליו תלך תעשיית מטוסי הנוסעים ב-20 וב-30 השנים הבאות.


בואינג 787. איך נטוס בעוד 20 שנה?

 

מהר יותר, עם יותר נוסעים

בואינג האמריקאית הולכת על מהירות. כיום אין כלי טיס מסחרי הטס במהירות העולה על מהירות הקול. מי שטס ב3:40- שעות מפריז לניו-יורק מתגעגע. ההשקעות שיידרשו מבואינג בפיתוח עצומות, וגם צריך להתגבר על בעיית הבומים העל קוליים, בעיקר במאה ה-21, כשהחיים בהרמוניה עם הסביבה חשובים לנוסעים. בעוד שהקונקורד יכול היה להטיס רק 100 נוסעים, התוכניות למטוסים העתידיים מדברות על 250 איש.

 

הרעיון המדליק ביותר נחשף לאחרונה במסמך של יצרנית המטוסים האירופאית איירבוס, שתיאר את הטכנולוגיות בהן אולי ישתמשו בעתיד. המסמך לא מדבר על פרויקט מוגדר, אבל מראה כיווני המחשבה. מדובר במטוס שגופו יהיה עשוי מחומרים קרמיים חזקים וקלי משקל. אחרי ההמראה יוכל הקברניט, בלחיצת כפתור, להפוך את גוף המטוס לשקוף לגמרי, באמצעות הפעלת זרמי חשמל בו. כך הנוסעים ירגישו שהם מרחפים בשמיים.

 

הכיוון הזה קיבל ביטוי מעשי גם במטוס הענק ה-380 של איירבוס, מטוס הנוסעים הגדול בעולם. כשטסתי במטוס יכולתי לראות במסך שלפניי סרטים עלילתיים, חדשות וגם את העולם החיצון, באמצעות מצלמות שהוצמדו לזנבו, לגחונו ולחלק העליון של גופו. זה מרתק, אבל בהחלט מתגמד מול ההרגשה לטוס במטוס שקוף לגמרי.

 

האם הטכנולוגיה תאפשר את כל מה שהמתכננים רוצים להביא לשחקים? האם הציבור בכלל ירצה את כל החידושים האלה? האם במקום כל אלה לא עדיף לפתח מחלקת תיירים עם מקום לרגליים?

 

מתברר שמחלקות הפיתוח העתידי מכוונות גם לתינוקות של היום. ההערכה היא שהם ירצו דברים אחרים, כי הם יהיו רגילים לטכנולוגיה אחרת. האם זו הערכה מבוססת? זאת נדע רק כשהמטוסים העתידיים יטוסו בעוד 20 שנה לפחות. יותר מכל עולה השאלה: האם מישהי מהיצרניות עוסקת בחשאי בפיתוח מטוס נוסעים על קולי חדש, שיוכל לטוס לדוגמה מנתב"ג לניו-יורק בחמש או בשש שעות? כל מאמץ כזה נעשה בסודיות, אבל נראה שכבר יש התחלות. בינתיים נמשיך לטוס במטוסים המוכרים ולקוות שאולי בחיינו נוכל לטוס במשהו שונה לגמרי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שקוף שזה העתיד. הדמייה של איירבוס
מומלצים