שתף קטע נבחר

הדרמה שמאחורי חוק ההסדרים: כך נמנע משבר

יו"ר הכנסת ריבלין חשף את ההתנהלות מאחורי הקלעים שהביאה להוצאת 28 סעיפים מחוק ההסדרים שיונח מחר על שולחן הכנסת. "פרץ עימות ביני לשר האוצר, הרגשתי כאילו שהוליכו אותי שולל", סיפר ריבלין שהתרצה רק לאחר פגישת פיוס שקיים עם שטייניץ ביוזמת סגן שר האוצר

מחר (ג') יונח על שולחן הכנסת חוק ההסדרים לאחר שעבר כיווץ משמעותי בשבוע שעבר. היום (ב') חשף יו"ר הכנסת ראובן ריבלין את ההתנהלות שמאחורי הקלעים אשר מנעה משבר עמוק בין ריבלין לשר האוצר ולמעשה בין הכנסת לממשלה. היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון הגדיר את הפרשה כ"משבר חוקתי" שאיים על עצמאות הכנסת.

 

מהדברים עולה כי התעקשות ריבלין לשמור על "עצמאות הבית" אילצה את הממשלה להתקפל. זאת לנוכח איומו להפעיל את סמכותו לעכב כל חקיקה ממשלתית אם האוצר יסרב לבקשתו לדלל את חוק ההסדרים, כך שלא יכלול רפורמות שייכנסו לספר החוקים בדלת האחורית, אלא יכלול רק חוקים הדרושים ישירות לביצוע התקציב הדו שנתי.

 

ריבלין גילה כי הוקמה ועדה משותפת של האוצר והכנסת בעניין מבנה חוק ההסדרים והיתה בה מגמה להגיע להסכמות בעניין דילול החוק, זאת על פי התחייבות שקיבל ממנכ"ל האוצר הקודם ירום אריאב. יו"ר הכנסת סיפר כי בשלב מסוים הממשלה חזרה בה והאוצר הודיע שהוא עומד על הגשת החוק לכנסת במתכונתו המקורית כפי שאושרה בממשלה.

 

"כאן פרץ עימות ביני לשר האוצר", אמר ריבלין. "הרגשתי כאילו שהוליכו אותי שולל. ההבטחה שקיבלתי הופרה והאוצר רוצה להגיש לכנסת חוק שיהיה גרוע אפילו יותר מקודמיו. אני כעסתי על שטייניץ והוא כעס עלי שאני מאיים על הממשלה. המשבר החריף כשראש הממשלה חשב שהחוק כשר ובכך התייצב לצדו של שר האוצר".

 

"יו"ר הכנסת איננו דוור"

עורך דין ינון סיפר איך הגיע המשבר לשיאו. "כשראינו שהאוצר מתכוון להגיש בחוק עשרות רפורמות מורכבות שאפשר להעביר בהליך חקיקה רגיל ולא בהליך המהיר של חוק ההסדרים, החלטנו להפעיל את תקנון הכנסת לפיו סמכות יו"ר הכנסת לקדם הצעות חוק שהוא מקדם מהממשלה איננה טכנית", אמר. "יו"ר הכנסת איננו דוור של הממשלה שחייב להעביר אוטומטית כל חוק שלה.

 

"כאן הבהרנו לממשלה בעל פה שאם האוצר יבקש להעביר בכנסת את החוק במתכונתו המקורית, יו"ר הכנסת יפעיל את סמכותו ולא ייתן לממשלה להגיש את הצעת החוק שלה. עמדנו על סף משבר חוקתי חסר תקדים שבו יו"ר הכנסת מסרב למעשה לקבל הצעת חוק של הממשלה".

 

נראה כי בשלב זה החליט סגן שר האוצר יצחק כהן לשמש מתווך בעימות ויזם את פגישת הפיוס בביתו שבעקבותיה חודש המשא ומתן בין הכנסת לאוצר, הפעם לדברי ינון על פי שלושה עקרונות שהכתיבה הכנסת, בהן צמצום הרפורמות המורכבות ואי הכללת סעיפים שיבטלו חוקים פרטיים אשר עברו בכנסת כחוק.

 

ריבלין אמר שהוא פעל בעצם גם לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, שאמר לו כי סמכות היועץ מוגבלת רק לאישור כל חוק בנפרד שנכלל בחוק ההסדרים, אבל אישור כל החבילה זה כבר עניין שנתון להחלטת הכנסת אם הוא תקין מבחינה ציבורית.

 

יו"ר הכנסת הסמיך את ינון להמליץ על הסעיפים שיוצאו מהחוק וכך הוצאו 24 הרפורמות. "החוק חזר לפרופורציה הנכונה שמוגבלת לצרכים המיידיים של התפקיד", סיכם ריבלין. "אני מרגיש שמילאתי את תפקידי לשמור על העצמאות ואיתנות הכנסת ולא להפוך אותה לחותמת גומי של האוצר. בעניין זה פעלתי על פי העקרונות שהאמנתי בהם בכל שנות כהונתי בכנסת, בין אם הייתי בקואליציה או באופוזיציה. בניגוד למה שאומרים שרק חמור לא משנה את דעתו, אני לא יודע אם עלי להתגאות בזה, אבל בקטע הזה אני חמור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
צילום: גיל יוחנן
מומלצים