שתף קטע נבחר

 

דוד נענש על חטאו עם בת שבע ואוריה?

שאלה:

 

האם דוד המלך נענש על כך שנאף עם בת שבע וגרם למותו של בעלה? (נהוראי)

 

תשובה: 

 

נהוראי שלום,

 

דוד המלך נענש על חטא שחטא עם בת שבע. כך נאמר בפירוש בתנ"ך, אחרי שנתן הנביא מתאר את חטאו של דוד במשל הכבשה והרש, נאמר: "וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל נָתָן חָטָאתִי לַה'" (שמו"ב פרק יב, יג). תגובת נתן לדברים אלו הם:"גַּם ה' הֶעֱבִיר חַטָּאתְךָ לֹא תָמוּת". בהמשך, נתן מודיע לו כי הבן שנולד לדוד מבת שבע ימות, וכך קרה כעבור שבעה ימים.

 

אמנם, רבים מצטטים מאמר מהגמרא הטוען שדוד לא חטא: "אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: כל האומר דוד חטא - אינו אלא טועה, שנאמר (שמואל א' יח) ויהי דוד לכל דרכיו משכיל וה' עמו וגו', אפשר חטא בא לידו ושכינה עמו? "(תלמוד בבלי מסכת שבת דף נו), משמע, שלדעת אמורא זה, דוד לא חטא.

 

אולם בוודאי שאין זה פשט הדברים, לאור הדברים שציטטנו בתחילה. צריך לומר שכוונת הגמרא היא שאין חטאו של דוד כפי שהדברים נראים במבט שטחי, מכמה סיבות.

 

ראשית, אם דוד חטא באשת איש והריגת אוריה, מדוע צריך נתן להסביר לו את החטא במשל? יכול היה לומר לו בפירוש שחטא בעבירות אלו. זאת ועוד, גם המשל מדבר על גזל ולא על ניאוף. ועוד, אם היה דוד חוטא באיסור אשת איש, לא היה יכול לשאת אחר כך את בת שבע. ובעיקר קשה, אם היה חטא חמור כזה, כיצד הסכים ה' שבנם המשותף של דוד ובת שבע – שלמה – יהיה הממשיך הנבחר של דוד.

 

בגלל שאלות אלו ונוספות שלא הזכרנו, ניסו אמוראים בתלמוד ופרשנים בכל הזמנים לפרש את חטאו של דוד בעיקר במישור המוסרי. כלומר, בת שבע לא הייתה אשתו של אוריה במישור הפורמאלי, אולם לקיחתה על ידי דוד היא עבירה מוסרית, שעליה הודה וגם נענש. והסיפור נכתב באופן כזה, ללמד שגם עבירה במישור המוסרי היא חמורה מאד.

 

ישנו ערך נוסף ומרכזי בסיפור זה, כדברי התלמוד במקום אחר: "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: לא דוד ראוי לאותו מעשה, ולא ישראל ראוין לאותו מעשה; (חטא העגל) ... אלא למה עשו? לומר לך, שאם חטא יחיד - אומרים לו: כלך אצל יחיד, ואם חטאו צבור - אומרים להו: לכו אצל צבור. .. והיינו דרבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן, מאי דכתיב (מהי כוונת הפסוק): (שמואל ב' כג) 'נאם דוד בן ישי ונאם הגבר הוקם על'? נאם דוד בן ישי שהקים עולה של תשובה". (תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ד)

 

כלומר, חכמים ראו בסיפור ערך מרכזי ללימוד תשובה ליחידים; מכיוון שאנו בני אדם ועלולים לחטוא - אין להתייאש, אלא, צריכים ויכולים לעשות תשובה. עיקרון יסודי זה הוא המסר העיקרי מסיפורו של דוד ובת שבע.

 

כמובן, שכדי להבין היטב את הסיפור ולקחיו, צריך ללמוד את הפרקים בצורה מעמיקה ויסודית, ולא כתבתי כאן אלא עיקרי דברים כדי לעורר מחשבה. אני מקווה שאם אתה או אחרים רוצים באמת וברצינות להבין את הפרק, תמצא מקום וזמן ללמדם, ולא להגיב מיידית (כפי שנוהגים רבים) ללא עיון מעמיק ונתינת תשובות מלאות לכל השאלות העולות בסיפור.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר) 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים