שתף קטע נבחר

ה"סופרטאנקר" שפך מים בצפון: "סגרו חלונות"

ה"משיח" האמריקני נחת בנתב"ג קצת אחרי חצות, ולאחר שעות ארוכות החל בגיחות ושפך מכלי מים מעל הכרמל הבוער. דובר המשטרה ביקש מתושבי הכרמל: "סגרו חלונות". המטוס המריא באיחור, בגלל אי התאמה בצינורות המים. שידור חי ב-ynet

80 אלף ליטר מים באוויר, אבל האם הם יצליחו לכבות את השריפה? כולם התייחסו למטוס הענק האמריקאי כאל משיח שבא להציל את ישראל מהלהבות, והיום (א') יתברר אם התשובה של חברת "אברגרין" - שעולה לישראל מאות אלפי דולרים - תצליח לספק את הסחורה. בשידור החי של ynet ניתן היה לראות היטב את ה"סופרטאנקר" מרוקן את מיכלי המים מעל הכרמל הבוער.

 

דובר מחוז צפון של המשטרה ביקש מכל התושבים באזור הכרמל לסגור את חלונות ביתם ולהפעיל את המזגנים, עד תום הפעילות של המטוס. בשעות האחרונות המלחמה באש, מהאוויר ומהיבשה, מתרכזת בכשני מוקדים עיקריים - הר שוקף ואזור החי-בר. כמו-כן, הכבאים עדיין לא השתלטו סופית על האש בפנימיית ימין אורד ובניר עציון.

 

ה"סופרטאנקר" האמריקני נחת בנתב"ג ב-1:00 בלילה והמתין שם שעות ארוכות עד שהתקבלה החלטה בעניינו, למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, טען כי הוא מסוגל לעבוד גם בחשיכה. בתחילה בחנו אפשרות להעבירו לבסיס נבטים שבדרום, כדי למלא את מכלי המים הענקיים שלו, ומשם לשלוח אותו לכרמל שבצפון.

 

 

בסופו של דבר, הוחלט להשאירו בחניה בנתב"ג, שם מילאו אותו ב-80% מים ו-20% חומרים מעכבי בעירה. תהליך זה אורך כשעתיים. במהלך סוף השבוע הגיעו חומרים מצרפת, וההערכה היא כי החומרים שנמצאים בישראל יספיקו לארבע גיחות של המטוס הענק.

 

המטוס, בואינג 747 שהוסב לכיבוי שריפות, משליך את המים ואת החומרים מעכבי הבעירה מגובה של 200 עד 300 רגל. המושבים והמחסנים שהיו במטוס המקורי הוסרו, ובמקומו הוכנסו תאי מים ענקיים. כל גיחה מעל מוקדי השריפה אורכת כשעה וחצי, וטעינת המטוס לגיחה נוספת אורכת כ-40 דקות.


ה"סופרטאנקר" בשמי הכרמל. מנסה להכריע את הלהבות

 

המראת ה"סופרטאנקר" התרחשה באיחור של כמה שעות, בגלל שהצינורות בהם הוטענו המים לא התאימו לצינורות הקיימים בנתב"ג. איתן קסטו, ראש חטיבת הלוגיסטיקה במשרד הביטחון, סיפר עליו: "מדובר במטוס הגדול בעולם לכיבוי שריפות. מאז הגעתו אנו עמלים על הטענתו במים וחומרים מעכבי בעירה, שהגיעו לשם כך מצרפת. ההטענה נעשית דרך משאבות ומכליות מים".
  
מפקד בסיס נבטים, תת אלוף עדן אטיאס, הצטרף לצוות המטוס. לפני ההמראה, הוא סיפר: "הג'מבו צפוי לתרום באופן משמעותי לכיבוי השריפה. הגיחה הראשונה תהיה סמוך לעין הוד וניר עציון, ובהמשך בהתאם למוקדי השריפה. אנו מעריכים שהגיחה הראשונה תיקח זמן רב יותר, משום שעל הטייסים ללמוד את השטח. נערכנו באופן כזה שיאפשר לנו להטעין את המים בצורה המהירה ביותר, ואם יהיה צורך בכך נוכל לפעול גם בלילה".

 

צילום: אבישג שאר-ישוב

 

במשרד החוץ ממשיכים לפעול על מנת להתמודד עם בעיית המחסור בחומרים מעכבי בעירה. נציגים ישראלים בחו"ל מנסים לאתר החל משעות הבוקר מקומות ברחבי העולם שברשותם החומרים המתאימים. הנציגים בחו"ל מתמודדים עם בעיה בהטסת החומרים לארץ.

 

גורמים המקורבים למאמצי הסיוע סיפרו, כי "לא ניתן היה להעמיס על המטוס חומרים מעכבי בעירה משום שזה היה מעכב את זמן הגעתו".

 

במהלך הבוקר המשיכו 35 מטוסים שהגיעו מחו"ל לפעול בשמי הכרמל בניסיון לכבות את השריפה. עוד 33 כלי טיס עושים את דרכם לארץ. מנהל המחלקה לתקשורת ישראלית במשרד החוץ, יוסי לוי, אמר כי "במשרד החוץ מעודדים מאוד מהיקף התמיכה המיידית בישראל והמשרד מודה לכל הגורמים בחו"ל שהרימו את הכפפה לאלתר".

 

Read this article in English

 


פורסם לראשונה 05/12/2010 10:27

 

בהכנת הכתבה השתתף רונן מדזיני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסופרטאנקר שופך מים מעל הכרמל
צילום: עידו בקר
ה"סופרטאנקר" בנתב"ג
צילום: אבי מועלם
מטוס סיוע צרפתי בישראל
צילום: בנזמין הוגה, שגרירות צרפת בישראל
הצוות הצרפתי ממתין להוראות
צילום: בנזמין הוגה, שגרירות צרפת בישראל
מטוסי הכיבוי באוויר
צילום: אבישג שאר ישוב
מומלצים