מכונית חשמלית בישראל - כבר לא צריך את אגסי?
במשרד התשתיות מעוניינים לאפשר לכל בעל רכב חשמלי, לטעון את הסוללה ללא צורך בתיווך של ספק טעינה דוגמת חברת בטר-פלייס. הציבור מוזמן לעיין בעקרונות המדיניות (קישור בכתבה), ולהביע את עמדותיו עד סוף שנה זו
מסלול עוקף בטר-פלייס? בעלי מכוניות חשמליות יוכלו להתחבר לרשת החשמל - ללא ספק טעינה. משרד התשתיות מפרסם היום (ג') את עקרונות המדיניות של טעינת כלי רכב חשמליים, ולפיהם כל אזרח יוכל לרכוש עמדת טעינה ייעודית ולהתחבר באמצעותה לרשת החשמל. בכך משחרר המשרד את בעלי המכוניות מהצורך בהתקשרות עם ספק טעינה, דוגמת חברת "בטר-פלייס" של שי אגסי והאחים עופר. עם זאת, ראוי לציין כי במרבית המדינות כלל לא נדרשת כיום עמדת טעינה ייעודית, וניתן לטעון את כלי הרכב ישירות מהרשת הביתית.
הטעינה באמצעות רשת החשמל תיעשה בצורה מבוקרת: חברת החשמל תנהל את הביקוש לטעינת כלי רכב חשמליים, במטרה למנוע עומס-יתר. על-פי משרד התשתיות, במצבים של צריכת חשמל מוגברת - למשל בימי הקיץ - תינתן עדיפות לצריכה ביתית ועסקית. במשרד אומרים כי תיבחן אפשרות לטעינת כלי רכב שלא על-פי מגבלות אספקת החשמל, אך זאת בתמורה לתשלום תעריף גבוה. עוד מבהירים שם כי עמדת התקינה אותה ירכשו בעלי הרכב תידרש לעמוד בתקנים מחייבים, והתקנתה תתבצע על-ידי חשמלאי מוסמך בלבד.
משרד התשתיות: לא תהיה חובה להתקשר עם ספק טעינה (צילום: AP)
יש לציין כי למרות האפשרות המוצעת להתחבר ללא מתווכים לרשת החשמל, ההערכה היא כי ההחלטה לחייב טעינת כלי רכב באופן מבוקר בלבד - ובאמצעות עמדות ייעודיות - נותנת יתרון משמעותי לספקיות טעינה, דוגמת חברת בטר-פלייס.
בדרך לרשת חכמה
הנושא העיקרי במדיניות שמפרסם משרד התשתיות הוא בקרת הטעינה, המוגדרת כך: "פיקוח וניהול העומסים על רשת החלוקה המקומית ועל רשת ההולכה הארצית, על-מנת להקטין את הצורך בהרחבת רשת החשמל הקיימת כיום ובהקמת מתקני ייצור חשמל נוספים". במשרד מציינים כי ניהול הטעינה יוכל אמנם להתבצע באמצעות "ספקי טעינה" - דוגמת בטר-פלייס - אך בכפוף לבקרה על-ידי חברת החשמל.
במשרד התשתיות אומרים עוד כי בקרת הטעינה תעשה בהתאם לקצב חדירת כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי - כלומר, בקרת טעינה תידרש כאשר השימוש בכלי רכב חשמליים יהפוך לנפוץ. עד שתיושם אותה בקרת טעינה, כך מבטיחים במשרד, כל עמדה אמנם תחובר למערכת מחשב ייעודית של חברת החשמל, אך רק לצורך בדיקת תקשורת ולא לשם בקרה בפועל.
על-פי המדיניות המוצעת, טעינת כלי הרכב תתבצע כך: "ספק השירות החיוני (חברת החשמל, ש.ה) יחלק את יכולת הטעינה הקיימת בכל איזור בזמן נתון, בכפוף למגבלות האספקה ברשת החלוקה המקומית, באופן שווה בין כלי הרכב המחוברים ליחידות הטעינה באותו איזור".
נושא נוסף הזוכה להתייחסות נרחבת הוא בטיחות: "התקע בקצהו של כבל הטעינה יהיה תקני, כפי שיקבע מכון התקנים, ויתאים לכל כלי הרכב", אומרים במשרד. "חיבור הרכב ליחידת הטעינה יגרום לביצוע תהליך 'הזדהות' של הרכב מול יחידת הטעינה לצורך מניעת התחשמלות על-ידי מגע אקראי, ו'הזדהות' של יחידת הטעינה מול הרכב לצורך מניעת טעינה על-ידי כבל טעינה לא-תקני". במקרים של ניסיון ניתוק או ליקוי - למשל בהארקה - תופסק הטעינה באופן אוטומטי.
"גישת לקוח מזדמן"
העקרונות שמציע משרד התשתיות כוללים עוד כמה סעיפים שעלולים להתקבל בקרירות בבטר-פלייס. כך למשל, המשרד מעוניין לאפשר "מערכת טעינה רבת-מפעילים, כולל גישת 'לקוח מזדמן'... יקבע תקן אחיד להתחברות למערכת הטעינה, אשר יבטיח קיום אפשרות טעינה של כל כלי רכב חשמלי, בכל נקודת טעינה ציבורית או פרטית, מבלי שיהיה רלוונטי לאיזה ספק טעינה הוא קשור - אם בכלל".
סעיף נוסף קובע כי הקמת עמדות טעינה באזורים ציבוריים תיעשה על-ידי חברת החשמל, ולא על-ידי ספקי טעינה פרטיים - כאשר משרד התשתיות אף יוכל להורות לחברת החשמל להקים עמדות טעינה, וזאת במסגרת תוכנית פיתוח ייעודית.
בשלב זה, נראה כי המדיניות המוצעת נותנת יתרון משמעותי לחברת חשמל, וזאת מתוקף היותה מונופול בתחום אספקת החשמל. עם זאת, בעתיד יתכן שינוי, עם תחילת פעילותן של חברות חשמל פרטיות, שיתחרו בחברת החשמל - ויוכלו גם להפוך לספקיות חשמל לרשתות טעינה ייעודיות לכלי רכב.
יש לציין כי משרד התשתיות מפרסם את עקרונות המדיניות לעיון והערות הציבור. הציבור מוזמן לשלוח את עמדותיו עד ל-30 בדצמבר, לכתובת nbachar@mni.gov.il.