שתף קטע נבחר

רבנות סוג ב'

"כמי שהעלה לראשונה את רעיון הגיור בצה"ל, הרשו נא לי לומר שלפי ההלכה הגיור בצה"ל הוא תמיד מסוג א', ואילו הגיור ברבנות הוא שעלול להיחשב כגיור (תקף!) אבל מסוג ב". הרב בן-נון חושב שהפגם הטכני נפל דווקא ברבנים

הרמב"ם, הוא שפסק כי גר שמל וטבל יצא מכלל הגויים, ונכנס לכלל ישראל, ואי אפשר לבטל גיורו (הלכות איסורי ביאה י"ג, יז; יורה דעה רס"ח, יב), והוא גם שכתב באיגרת ידועה לעובדיה הגר, דברים כדורבנות: "ואשר השיבך רבך שלא כהוגן והעציבך... עבירה גדולה היא בידו וחטא גדול חטא, וקרוב בעיניי ששוגג הוא, וראוי לו לבקש ממך מחילה אף על פי שאתה תלמידו, ואחר כך יצום ויזעק ויתפלל אולי יכפר לו ה' – וכי ... לא ידע שבשישה ושלושים מקומות הזהירה תורה על הגר? – ואיה דבר ה': 'וגר לא תונה ולא תלחצנו', והיא אונאת דברים?" (איגרות הרמב"ם).

 

אילו חשבו כל המעכבים את אישורי הגיור, וכל המטילים ספקות ומנסים לבטל גיור נגד ההלכה הפסוקה, על דברי הרמב"ם האלה,

והיו מעלים על קצה דעתם שהם עלולים להילכד ב-36 עבירות בכל יום, על כל גר שמצטער ונפגע בגללם - היו מבינים שאין להם די זכויות מול "אונאת הגרים" הקשה שהם גורמים, והיו נבהלים מאוד. אילו היו חושבים שהם טועמים בכל יום 36 טעימות של שומן טריפה על כל גר, הם לא היו מקשיבים לרבנים המכונים "גדולי תורה", כי לא ייתכן ש"גדולי תורה" באמת יורו לעבור עבירות מן התורה בפרהסיה, ועוד בהיקף כזה.

 

מה ששכחו מתנגדי הגיור

מתגנב חשש כבד ללב: הייתכן שכל הסוגיה הזאת של "אונאת דברים" נמחקה אצלם מן הגמרא? הייתכן שאינם מודעים כלל לחומרת האיסור? הייתכן שהם חולקים על התורה, ועל הגמרא, ועל הרמב"ם, ועל השולחן ערוך גם יחד? רוב חברי הכנסת הם שפעלו אתמול לפי ההלכה הברורה והפסוקה, ולא הרבנים ומתנגדי החקיקה.

 

אנו שומעים על "פגם טכני" – והלב מתפוצץ. לא "פגם טכני" נפל באישורי הגיורים בצה"ל, אלא המון עבירות של "אונאת דברים". ואז נשמע האיום (שגם הוא בגדר "אונאת דברים" של פגיעה בגרים שהתגיירו), שהגיור בצה"ל עלול להיחשב כגיור מסוג ב' – שומו שמיים! מי יחשיב אותם כ"גרים מסוג ב'" - אותם הרבנים?

 

כמי שהעלה לראשונה את רעיון הגיור בצה"ל לפני שנים רבות (ביום עיון שערך פרופ' אשר כהן מאוניברסיטת בר אילן על הגיור), הרשו נא לי לומר, שלפי ההלכה הגיור בצה"ל הוא תמיד מסוג א', ואילו הגיור ברבנות הוא שעלול להיחשב כגיור (תקף!) אבל מסוג ב'.

 

החשש העיקרי בספרות ההלכה שמא אין כנות מלאה בגיור, נובע על פי רוב מן השאלה – "שמא נתן הגר את עינו בנערה יהודיה, והגיורת - שמא נתנה את עיניה בבחור יהודי", ולכן דורשת ההלכה בדיקה יסודית של כוונות המתגייר. והנה ברור שהמתגיירים ברבנות באים לבית הדין בבקשה להתחתן מיד אחרי הגיור.

 

דווקא בצה"ל המתגיירים רוצים להיות יהודים, חלק בלתי נפרד מעם ישראל, וברוב המקרים עוד אינם חושבים על חתונה. צה"ל הוא המקום בו מתגבשת זהותם של צעירים ישראלים, ולפיכך הגיור בצה"ל הוא הטוב והנכון ביותר לגיור, דווקא לפי ההלכה.

 

רבנים, חיזרו בתשובה

האם כל זה ישפיע על מפלגות חרדיות וישכנע את רבניהן, שדווקא הם פועלים בהיקף חסר תקדים נגד ההלכה?

קרוב לוודאי שלא. הם ימשיכו, כנראה, לסמוך על חוסר הידע בציבור הרחב, ועל פסיקות חסרות שחר, ולדבוק בפוליטיקה הנמוכה והמשפילה את הגרים ואת עם ישראל כולו.

 

לא נותרה לנו ברירה - אלא להמשיך ולהוכיח אותם בשער הרבים (בימינו - בתקשורת), ולחזור על כך בכל תוקף: מי שגורם צער לגר, עובר עבירות חמורות מאוד של "אונאת דברים" – רבנים ותלמידיהם. צאו מדרך זו, וחיזרו בתשובה אל דרך התורה האמיתית!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הגיור האמיתי". תעודת גיור צבאית
צילום: שאול גולן
הרב יואל בן-נון
צילום: שאול גולן
מומלצים