שתף קטע נבחר

לפנים

לא לגברים בלבד: מרק וולברג וכריסטיאן בייל מזכירים לנו את הצד הטוב של סרטי האיגרוף

אחד הסרטים הטובים ביותר בבתי הקולנוע השבוע הוא "דה פייטר" בבימויו ועריכתו של דייויד או ראסל ('הקאביס'), בכיכוב מארק וולברג הנפלא, וכריסטיאן בייל, חצי אחיו בסרט. מארק מגלם את מיקי וורד, אלוף העולם לשעבר במשקל 'נוצה-קל', ובייל את דיקי אקלונד, חצי האח המסומם והשיכור, שהוא גיבור העיירה לואל – פרבר של בוסטון – כי פעם, בעבר הרחוק, הוא גבר על שוגר-ריי ליאונרד בקרב שעד היום לא בטוחים אם ניגמר ממש בנוק.אאוט, או ששוגר-ריי סתם התחלק, או, אולי, אפילו, היה זה קרב שהמאפייה החליטה ששוגר-ריי ייפול בו.

 

זה סיפור על משפחה בלתי מתפקדת בת 9 בנים ובנות – שמיקי הוא אחד מהם - ואם דומיננטית ושתלטנית, שאופייה הכובשני כמעט מחסל את מיקי, כשהיא מתעקשת להיות המנג'רית שלו, ושבנה דיקי – המוזר, המסומם, החצי מטורף, אבל יקיר בניה – יהיה הטריינר ומאמנו. האם אליס וורד (במשחק נפלא ממש של מליסה ליאו, שדי גונבת את ההצגה), מנסה לאחות את השברים של המשפחה בצורה שרק היא מכירה: בברים, בדיבורי-דבש, ובמניפולציות.

 

מה שאהבתי בסרט זה שהוא מבוסס על סיפור אמיתי, ונעשה בו נסיון לשמר את האותנטיות בצורה החמורה ביותר: רוב הצילומים נעשו בברים האפלים של עיירת לואל המטה לינפול ולהתפרק, עם בני התשחורת, הצווארונים הכחולים קשי-יום הלובשים סרבלים מרופטים והרבה מהם חסרי שן מרכזית, שהם תושביה, ושמחת החיים הכמעט יחידה שלהם היא זמנית בלבד ומקורה כוסית וויסקי ובירה, והידע שגיבורי העיירה מיקי ודיק – אחד אלוף עולם והשני "השכיב את הניגר שוגר-ריי" – הם אירים-אמריקאים כמוהם. ויש עוד משהו שמוסיף דיוק ומיהמנות לסרט: מארק וולברג ומיקי וורד אלוף היו חברים אישיים עוד לפני שרעיון הסרט עלה.

כשהרעיון התגבש, וולברג הקדיש ארבע שנים לאימונים קשים ביותר עבור יצירת גוף שרירי שיתאים לגיבור הסרט, ובמקביל למד את אמנות האגרוף. הוא התעקש – והעמיד זאת כתנאי – שהוא-הוא יהיה המתאגרף בכל הסצינות, ולא מתאגרף מקצועני מחליף, כפי שנהוג בכל סרטי האגרוף. גם כריסטיאן בייל חייב היה להוריד 15 קילו ממשקלו, וללמוד להתאגרף. עוד נקודה חשובה: וולברג ובייל – במטרה לשדר אותנטיות רבה ככל האפשר, כולל שפת גוף ומבטא - שכרו בית בעיירה לואל לכל תקופת ההסרטה והזמינו את מיקי וורד וחצי אחיו דיקי אקלונד שיתגוררו איתם יומם ולילה משך כל חודשי ההסרטה.

 

התוצאה באמת משכנעת, והמגזין היקרתי "ספורטס אילוסטרייטד" בחר ב"דה פייטר" כ"סרט האגרוף הטוב אי-פעם" ו"אחד מסרטי הספורט הטובים בכל הזמנים", כלומר: נוקאאוט ל"רוקי".

 


הפעם הוא עבד קשה. וולברג (צילום: יח"צ)

 

מה בדיוק מקור האהבה לסרטי אגרוף? אזכיר רק כמה סרטים שרובם בוודאי ידועים לכם לפחות בשמם: "השור הזועם" (דה-נירו בתפקיד ג'ק למוטה הגדול), "מיליון דולר בייבי", "האלוף", "מוחמד עלי", "סינדרלה מן", "דה גרייטסט", "דה מיין איבנט", "המתאגרף והבלונדינית", "הזירה", "התקווה הלבנה" ועוד איזה 30 סרטי אגרוף מעט פחות מפורסמים.

 

ראשית, רוב השחקנים ממין זכר בגיל מתאים ובכושר גופני טוב, מתגאים לככב בסרטי אגרוף בגלל האפקט המאצ'וא, ולכן טובי הכוכבים של הוליווד שמחו לקחת בהם חלק: רוברט דה-נירו, סילבסטר סטלון, דנזל וושינגטון, ריאן או'ניל, ג'ון וויט, וויל סמית', דניאל דיי-לואיס, ווסלי סנייפס, ראסל קראו, אדאם קרוליה, ועכשיו מארק וולברג. זוהי כמובן רק בחירה חלקית. תמיד שאלתי את עצמי איך זה שתום קרוז אף פעם לא הופיע בסרט אגרוף. אגב, עוד אנקדוטה מעניינת, הסרט "דה פייטר" הוצע לבראד ליף (שישחק את דיקי) ולמאט דיימון (שישחק את מיקי) אבל בגלל בעיית לוח זמנים ניתנו התפקידים לבחירה השנייה, וולברג ובייל.

 

סרטי אגרוף מצליחים כי הברירה בסופו של דבר היא בין "הרע" וה"טוב" העומדים זה מול זה, חצי גוף ערום, החוקים מובנים ופשוטים, ללא סיבוכים מיותרים, והם יוצאים לקרב. אפילו אם הסוף ידוע – או ניתן לנבואה – האקשן הוא כזה שאתה יכול לצפות בו שוב ושוב. ובסופו של הקרב יש מנצח ויש מפסיד. הכל כה פשוט וברור. הסרטים ברובם מצליחים גם כספית כי סרטי אגרוף לא עולים הרבה: "מייליון דולאר בייבי", למשל, עלה בסך הכל 30 מיליון דולר לייצרנים, והכניס מעל 125 מיליון בארה"ב בלבד.

 

מפיקי הסרטים אוהבים את הטרנד הזה שמביא להם קליינטים שאחרת היו מפסידים: קהל גברי מאוד. כדי להחזיר את הנשים לסרטי ספורט, אנשי הקולנוע מנסים – ולעתים רבות מצליחים – להוסיף נידבך אנושי כך שהאגרוף הוא רק חלק מהסרט, או אפילו משמש תרוץ ליצירתו, כמו 'מיליון דולאר בייבי'. סופה של הילארי ידוע לכל אלה שחזו בו. זה סוף של סרט שעושה ממנו הומני ומתאים לכולם, והאגרוף שבו אינו כה מדמם.

 

לרוב סרטי האגרוף יש סיפור הולם מאחוריהם. בעולם האגרוף ישנם עשרות סיפורי אנוש עם השלכות חברתיות, גזעניות, וכלכליות. אין לכך סיבה – או לפחות אינני מודע לה – מדוע כל כך הרבה מתאגרפים היו אלופים בעלי אישיות מסובכת, מרתקת, מעניינת, וקונטרוברסלית. למשל, ג'ק ארמסטרונג, האלוף השחור הראשון הלוחם, מנצח הלבנים; ג'ו לואיס, "המפציץ החום", שהיה נשוי לאשה שחורה, וניהל רומנים עם נשים לבנות בלבד, מה שהיווה כותרות ראשיות בעיתונות הצהובה בשנות ה-40 וה-50. או לואיס השחור נגד מקס שמרלינג הגרמני (שרק אחרי מלחמת העולם הסתבר שהיה אנטי נאצי). רוקי מרציאנו – שאפילו המאפיה לא התעסקה איתו. ג'ק דמפסי האירי, חברו האישי של דיימון רניון. שוגר ריי רובינסון המקורי, שהפך לרקדן ידוע. ג'ין טאני, אלוף העולם שהפך סנטור, וכמעט נשיא ארה"ב.

 


דוגמא בולטת למצוינות. סטלון (צילום: יח"צ)

 

וישנם סרטי אגרוף רבים על "התקופה היהודית" עם המשפט הידוע המתאר את התקופה – "וון בוקסינג ווז אה ג'ואיש" (כשהאגרוף היה ספורט יהודי), עם 23 אלופי עולם יהודים בין השנים 1920 עד 1945, ובראשם אחד הגדולים אי-פעם, בן הרב בני ליאונרד, ואיתו ה-'ג'ואיש צ'מפיונס' האחרים ברני רוס, מקסי רוזנבלום, 'איזי' לוינסקי, וכל האחרים. וכמובן ספורי מוחמד עלי, סיפור "הספירה הארוכה", כל ספורי הרומנטיקה של דמיון רניון שכמה מהם הפכו לסרטים מצליחים, מייקל טייסון, והרבה מתאגרפים אחרים שסיפור חייהם יכול היה לשמש לסרט אוטוביוגרפי או סרט פיקטיבי המבוסס על עבר אמיתי.

 

היריב הגדול לסרטי ספורט בכלל – וכמובן לסרטי אגרוף – הם הקומבינציה האחרונה של קטעי דוקומנטריה מהעבר, פלוס קטעי הסרטה עכשוויים, פלוס משחק. חברת הטלוויזיה אי.אס.פי.אן יצרה השנה סידרה הנקראית 30-30: שלושים סרטי ספורט בני שעה, דוקומנטריים בחלקם הגדול, שקרו בשלושים השנים האחרונות, יובל ה-30 של החברה. בסידרה זו, וברוב סרטיה, המגמה היא להראות קטעים אותנטיים מהעבר של תחרויות, משחקים או קרבות אגרוף, יחד עם ראיונות של אנשי מקצוע, ואם כוכב הסרט עדיין בחיים, כוללים גם ראיונות איתו, ובמקרי צורך משתמשים בשחקני קולנוע לשחק תפקידים של מאורעות שאין להם עדות מצולמות. הסרטים הללו זוכים לביקורת מצויינת לאורך ולרוחב. גם חברת הטלוויזיה והסרטים ה.בי.או קלטה את הטרנד, ולפני שבוע שידרה סרט דוקומנטרי-פיקטיבי על מאמן הפוטבול האגדי וינס לומברדי. הסרט זכה לביקורת מעולה, וייתכן שהוא יוקרן על מסכי הקולנוע. בנטפיקס הוא יופיע בקרוב, ללא כל ספק.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בום-בום-בום. וולברג
צילום: AP
מומלצים