שתף קטע נבחר

האם אשה חייבת מניין גברים כדי לומר "הגומל"?

שאלה: 

 

עברתי ניתוח קשה ונדרתי לברך "הגומל", אם הניתוח יעבור בשלום. עכשיו אני מבקשת לבצע הנדר, האם אני חייבת ללכת לבית כנסת? האם חייבים מניין שיאמרו "אמן" על הברכה? או מספיק שבעלי ישמע ויענה אמן? (מיכל, חולון)

 

תשובה:

 

מיכל שלום,

 

לגבי חיוב ברכת "הגומל" נאמר בגמרא: ארבעה צריכים להודות - יורדי הים כשעלו ממנה, והולכי מדבריות כשיגיעו לישוב, ומי שהוא חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא (תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נד.)

 

בענין חולי, נחלקו הפוסקים באיזה מהם צריך לברך כשנתרפא; יש אומרים שבכל חולי, אפילו אם אין בו סכנה, אלא שהיה צריך לשכב במיטה מחמת המחלה, מפני "שדומה כמי שהעלוהו לגרדום לידון" (שולחן ערוך, "אורח חיים"). שאין אנו יודעים איך יצא דינו, כמו כן מי שנפל למשכב, אין אנו יודעים סופו. לעומתם, יש הסוברים שמברכים רק על חולי שיש בו סכנה, וכך פוסק הרמ"א.

 

יש מהאחרונים הכותבים, שאף לנוהגים כן - אם החולי מצריכו לשהות במיטה יותר משלושה ימים, או אם חלה בדבר מסוכן גם פחות מזמן זה - צריכים לברך . על כל פנים, מכיוון שעברת ניתוח קשה, בוודאי שמצבך הוגדר כסכנה גמורה, ועלייך להודות לה' ולברך. ומכיון שברכה זו היא הודאה לה', ואינה תלויה בזמן - גם נשים חייבות בברכה זו.

 

כתבו הפוסקים שיש לומר ברכה זו בפני עשרה גברים, משום שסמכו על הכתוב "וירוממהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו" (שולחן ערוך אורח חיים סימן ריט ג) - ונהגו לברך אותו אחר קריאת התורה (ולכן יש פוסקים הסוברים שאין לנשים לברך ברכה זו, משום שאין זה דרך ארץ לאישה לברך לפני גברים).  אולם כדי לאפשר גם לאישה בעצמה לברך, הציעו פוסקים אחרים מספר פתרונות:

 

א. שתברך בפני עשר נשים ואיש אחד.

ב. שתברך בביתה, בפני עשרה והם קרובי משפחה.

ג. שתברך בעזרת נשים וישמעוה עשרה בבית הכנסת.

ד. ויש שהציעו פתרון אחר: שהבעל יברך עבור אשתו בבית הכנסת, והיא תהיה נוכחת. במקרה כזה יהיה נוסח הברכה - "שגמלך כל טוב", והאישה תענה אמן. יש שהוסיפו, שאפילו אם האישה אינה נמצאת שם, יכול הבעל לברך בבית הכנסת : "שגמל לאשתי כל טוב", והסבירו משום שאשתו של אדם היא כגופו, ולכן יכול לברך עבורה.

 

נראה לומר שלכתחילה, על האישה לברך באחד האופנים שנזכרו. אולם, אם רצונה שבעלה יברך עבורה, אפשר לסמוך על שיטות אלו, ולאפשר לבעל

לבטא את תודתו לה' על הטוב אשר גמלם, ויברך עבור אשתו בבית הכנסת בנוסח הנזכר. ומל מקום, ברכה רק בפני בעלך, אינה כלולה באפשרויות הנזכרות.

 

לסיכום:

 

א. במקרים של הצלה מסכנה או ממחלה מסוכנת יש לברך הגומל בפני עשרה.

ב. גם נשים מברכות ברכה זו בפני עשרה גברים, או עשר נשים וגבר אחד.

ג. כאשר האישה אינה יכולה לברך, יכול בעלה לברך עבורה בנוסח : "שגמל לאשתי כל טוב".

 

כל טוב, בריאות ושמחה. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים