שתף קטע נבחר

האוצר: "עובדי הנמלים דורשים תוספת של 15%"

במשרד האוצר טוענים כי ההסתדרות העלתה אתמול את דרישתה לתוספת שכר לעובדי הנמלים מ-9% ל-15%. ההסתדרות: "טענה שקרית. אנחנו דורשים רק 9%"

כמה באמת דורשים עובדי הנמלים השובתים? במשרד האוצר טוענים כי ההסתדרות העלתה אמש (ב') את דרישתה להעלאת שכר עובדי הנמלים מתוספת של 3% לשנה במשך שלוש שנים, כלומר, תוספת כוללת של 9%, לתוספת של 5% לשנה ובסך הכל 15%.  

 

עובדי נמלי הים - חיפה, אשדוד ואילת - שובתים מאז שלשום, ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, נפגש אתמול עם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, ודן עמו במשך הלילה בשביתה. דובר האוצר מציין: "ניסקורן, שישב בשיחה רשמית בנוכחות כ-40 אנשים, אמר שם בפירוש: אנחנו מעלים את הדרישה שלנו מ-3% ל-5% בשנה".

 

בהסתדרות מכחישים את הדברים מכל וכל. מההסתדרות נמסר בתגובה: "הודעת משרד האוצר היא שקר. אנחנו דורשים תוספת שכר של 9% בלבד". 

 

האוצר: ההסתדרות פוגעת בחלשים

ממשרד האוצר נמסר: "מדובר בתוספת גבוהה פי שלושה מהתוספת אותה קיבלו שאר עובדי המגזר הציבורי במסגרת הסכם השכר, שעמדה על 6.25% לתקופה של 3.5 שנים, כלומר 1.8% לשנה. עוד דרשה ההסתדרות שבעלי הדרגות הגבוהות ביותר בנמל המשתכרים את שכר המקסימום יקבלו דרגה חדשה - גבוהה עוד יותר - על מנת ששכרם יגדל עוד".

 

"עובדי הנמלים הם בעלי השכר הגבוה ביותר במגזר הציבורי ובין מקבלי השכר הגבוה ביותר במשק", נמסר ממשרד האוצר, "עובדי דור ב' בנמל מקבלים שכר של כ-14 אלף שקל לחודש בממוצע ועובדי דור א' שכר בגובה של כ-27 אלף שקל בממוצע. שוב הוכח כי ההסתדרות, בצורה צינית, דואגת בעיקר לבעלי השכר הגבוה במשק ופועלת להגדלת הפערים במשק. נזכיר כי במהלך המו"מ על הסכמי השכר במשק ביקש האוצר לתת תוספות שכר גבוהות לבעלי השכר הנמוך ותוספות נמוכות, אם בכלל, לבעלי השכר הגבוה. ההסתדרות לא רק שדחתה הצעה זו על הסף, מתברר עכשיו שהיא פועלת בדיוק ההפך ודורשת תוספות שכר גבוהות יותר לבעלי השכר הגבוה".

 

חשוב לציין שגם לפי הדרישה המקורית של ההסתדרות לתוספת של 9% לשכר - עדיין מדובר בדרישה הגבוהה ב-44% מהתוספת עליה הוסכם בשאר המגזר הציבורי (6.25%). זאת על אף שבמגזר הציבורי השכר הממוצע נמוך בהרבה משכר עובדי הנמלים.

 

השביתה נמשכת; איגוד לשכות המסחר עתר נגדה

השביתה בנמלי הים -תימשך היום זה היום השלישי. בנמלים אין פריקה והעמסה של מטענים והאוניות שהגיעו לארץ ביומיים האחרונים נאלצות לעגון מחוץ לרציפים. באיגוד לשכות המסחר מעריכים כי השביתה גורמת למשק נזק של כ-400 מיליון שקל בשבוע, שעולה בטור גיאומטרי ככל שהשביתה מתארכת. ראש לשכת הספנות, ראובן צוק, אומר כי בנמל אשדוד תקועות כרגע 37 אוניות, ובנמל חיפה - 28 אוניות נוספות.

 

האיגוד עתר הבוקר לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא צו מניעה נגד השביתה. האיגוד ביקש מבית הדין להורות בצו לעובדים להפסיק את השביתה ולחזור לעבודה סדירה ומלאה ובתפוקות מלאות, ולנהל משא ומתן עם האוצר במשך שלושה חודשים.

 

ואולם, בית הדין החליט שלא לדון בעתירה נגד השביתה בנמלים עד מחר ב-10:00 בבוקר, בשאיפה לאפשר למשרד האוצר ולהסתדרות להמשיך במו"מ ולמצוא פתרון מוסכם שיביא להפסקת השביתה. אם לא יימצא פתרון כזה עד מחר, בית הדין יחדש את הדיון.

 

יש לציין, כי התאחדות התעשיינים לא הצטרפה לעתירה נגד השביתה. גם איגוד המשתמשים בהובלה ימית יצא נגד העתירה, בטענה כי הפנייה לבית הדין לעבודה לא תחזיר לעבודה סדירה לנמלים ורק תאריך את הזמן עד למציאת פתרון למחלוקת עם העובדים.

 

יו"ר האיגוד, גד שפר, ציין: "מניסיוננו העגום בעקבות שביתות ועיצומים רבים מספור בנמלים, אנו יודעים כי אם יוצאו צווי מניעה נגד העובדים, הם ככל הנראה יכבדו את הצווים ויתייצבו לעבודה, אך זו תתנהל בעצלתיים, 'לפי הספר', מה שיוביל לשיבושים בעבודה באמצעות עיצומים לא רשמיים, אסיפות עובדים וכדומה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הממונה על השכר, אילן לוין: "ההסתדרות דואגת לחזקים"
צילום: ליעד ברזילי
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן: "טענות האוצר שקריות"
מומלצים