שתף קטע נבחר

פסק דין: לאחר גט "לחומרה" - ניתן להינשא לכהן

פסק דין פורץ דרך קובע כי אישה שנישאה בנישואים אזרחיים והתגרשה ברבנות - יכולה להינשא לכהן. התנאי: שבני הזוג יהיו מעדות המזרח. לו בית הדין היה מתיר את הנישואים באמצעות פסק דין, גם אשכנזיות היו נהנות מהספק

כהן וגרושה אסורים להינשא כדת משה וישראל. הדברים הללו ברורים וידועים. אך לאחרונה נשאלה שאלה מעניינת בבית הדין הרבני: האם גירושין מנישואים אזרחיים הופכים את האישה ל"גרושה" במובן הדתי, ופוסלים אותה לכהן? ובמילים אחרות: מה דין כהן המבקש לשאת אישה שהייתה נשואה קודם לכן בנישואין אזרחיים, והתגרשה באמצעות גט.

 

  • הצטרפו לעמוד של ynet בפייסבוק

     

    אישה שנישאה בנישואים אזרחיים בקפריסין, והתגרשה בבית הדין הרבני - ביקשה לברר את הנושא לאחר שביקשה להינשא בשנית, לכהן. ראשית, היה על בית הדין לדון בשאלה האם נישואים אזרחיים מצריכים גט הלכתי

    לפירוקם. שהרי אם התשובה על כך היא שנישואים אזרחיים יוצרים "קידושין", ומצריכים הלכתית גט לפירוקם - הרי שבוודאי שהאישה נעשית "גרושה" לכל דבר, ואסורה לכהן. אך אם נישואים אזרחיים אינם יוצרים "קידושין", והגט נערך רק כחומרה יתירה - יש מקום לדון בשאלה אם הגט פוסל את האישה לכהן.

     

    גט - גם ללא סיבה

    על פי החוק במדינת ישראל, מי שנישא בנישואים אזרחיים, איננו פטור מגט בבית הדין הרבני, וזו למעשה, הדרך היחידה של בית הדין הרבני לפרק נישואין. ואולם בשנת 2003 קבע בית הדין הגדול בפסק דין תקדימי, שניתן לפרק נישואין בבית הדין גם באמצעות פסק דין בלבד, וללא עריכת גט.

     

    בפועל מעדיפים בתי הדין עריכת גט, כאשר שני הצדדים נמצאים בפניהם ומסכימים לכך, ואפילו אם יש צורך "לעזור" לבעל להגיע להסכמה, על ידי הפעלת סנקציות נגדו. זאת, גם כאשר אין לכך צורך הלכתי אמיתי.

     

    בפסק דין ארוך ומנומק היטב, מסביר בית הדין הרבני בנתניה את הדעות השונות בעניין נישואים אזרחיים, וקובע כי יש לפסוק על פי הרב משה פיינשטיין, שקבע כי נישואים כאלה אינם יוצרים קידושין. וכותב הדיין: "דכאן בארץ (לעת עתה) דאין נישואין אזרחיים, ואלו הולכים וטורחים ונוסעים ונישאים בחו"ל (כנידון דידן) על מנת לא להינשא כדמו"י נגד דת משה, ואף נגד החוק ודאי שאין רצונם להיות נישואין כדמו"י..." ומסכם ואומר: "הנה על פי כל הטעמים שהוזכרו לעיל, רוב האחרונים כתבו דבנישואין אזרחיים אין צריך גט כלל".

     

    על המציאות של עריכת גטים בבית הדין גם למי שנישאו בנישואים אזרחיים, מבהיר הדיין: "אף שבבתי הדין הרבנים נוהגים לסדר גט בנישואים אזרחיים, מכל מקום זה נעשה רק לחומרא בעלמא, שהרי כאשר לא ניתן לסדר גט כשלא מוצאים את הבעל, הרי כל בתי הדין מתירים לה להינשא, ולו היו חוששין לנישואים אזרחיים,  ודאי שלא היו מתירים אשת איש בלא גט".

     

    האשכנזים מחמירים, הספרדים מקלים

    כעת צריך הדיין ללבן את הסוגיה השנייה: האם הגט, שנערך ללא צורך הלכתי, פוסל את האישה לכהונה. ותשובתו של הדיין: האשכנזים מחמירים, הספרדים מקלים. לשיטת הפוסקים האשכנזים - אם האישה התגרשה בגט, אפילו

    במקום שברור שלא היו "קידושין", היא פסולה לכהן. לשיטת הפוסקים הספרדים, הרב עובדיה יוסף והרב שלמה עמאר - האישה מותרת להינשא לכהן, גם אחרי שנערך גט.

     

    סוף דבר, במקרה שבא לפני הדיינים בנתניה נפסק כי "מאחר והצדדים הם מבני אשכנז, אסור להם להינשא זה לזה".

     

    אזרחים רבים בישראל נישאים בנישואים אזרחיים על מנת להימנע מלבוא בשערי הרבנות. בלית ברירה, הם בכל זאת מגיעים לשם – בבואם להתגרש. בתי הדין מסדירים להם גט במקום שאין בו כל צורך הלכתי. עצם עריכת הגט (המיותר), פוסל נשים אשכנזיות לכהונה.

     

  • רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב"מרכז צדק לנשים"
  •  

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הרי את מותרת לכהן
    צילום: index open
    מומלצים