שתף קטע נבחר

 

למה ה' לא מתגלה בימינו?

שאלה:

 

למה ה' לא מתגלה בימינו? (חיים, קריות)

 

תשובה:

 

חיים שלום.

 

ה' מתגלה גם בדור שלנו, אבל בצורה שונה מבעבר. אתה צודק כי בעבר הרחוק, כמו בימי יציאת ישראל ממצרים ואחר כך במשך מאות שנים, התגלה ה' בצורה גלויה.

 

כך היה בעשרת המכות ובקריעת ים סוף, במעמד הר סיני, ובמשך 40 שנות הנדודים במדבר. בכל התקופה הזו התקיימו ישראל בדרך ניסית - בהליכתם במדבר, בירידת המן ועוד. גם כאשר נכנסו ישראל לארץ, הייתה הופעה גלויה של ה'. כך היה במעבר הירדן, ובכיבוש הארץ, במשך כל שנות קיום בית המקדש הראשון, ירדה אש מן השמים במזבח, והייתה הופעה ישירה של ה' על ידי הנביאים שפעלו בניסים ובשינוי המציאות הטבעית.

 

מאז ימות הבית השני, בטלו הנבואה וההופעות הגלויות בצורה ניסית, אולם מאז - הופעת ה' בעולם נמצאת בצורה נסתרת: כלומר, קיומו של עם ישראל במשך הדורות, למרות הניסיונות הרבים ביותר להשמידנו - אינקוויזיציה, פוגרומים ושואה. במישור החיובי, חזרתנו לציון - תופעה שאין לה אח ורע בכל העולם - והכל היה ידוע מראש ונכתב בתורה ובנביאים, הם העדות החזקה ביותר על השגחת ה' במציאות. כך גם אומר הנביא ישעיהו לעם ישראל "אַתֶּם עֵדַי נְאֻם ה'" (ישעיהו מג, י)

 

מה ההבדל? מדוע יש שינוי כזה בין הדורות?  

חכמים נתנו מספר הסברים לשינוי. למשל, הדבר דומה לגידולו של ילד. בזמן היותו קטן, הוא זקוק לתמיכה וליד מכוונת כדי שיוכל להתקדם. עם בגרותו, התמיכה של ההורים פוחתת כדי להעמידו על רגליו וכדי להביאו לעצמאות. באופן כזה צריך להבין גם את ההיסטוריה של עם ישראל. ככל שעובר הזמן ואנו מתקדמים בציר ההיסטוריה, אנו צריכים להגיע לאמונה ולעבודת ה' באמצעות השכל והבחינה העיונית של ההווה, והבנת גילויי העבר שהיו בצורה גלויה.

 

כך למשל כותב הרמב"ן בטעם מצוות הנחת תפילין: הוא מתאר את המצב של עובדי עבודה זרה וטעותם בהבנת השגחת ה' בעולם, ולכן "כאשר ירצה האלהים בעדה או ביחיד ויעשה עמהם מופת בשינוי מנהגו של עולם וטבעו, יתברר לכל ביטול הדעות האלה כלם, כי המופת הנפלא מורה שיש לעולם אלוה מחדשו, ויודע ומשגיח ויכול. וכאשר יהיה המופת ההוא נגזר תחלה מפי נביא יתברר ממנו עוד אמת הנבואה, כי ידבר האלוהים את האדם ויגלה סודו אל עבדיו הנביאים, ותתקיים עם זה התורה כולה...

 

"ובעבור כי הקדוש ברוך הוא לא יעשה אות ומופת בכל דור לעיניי כל רשע או כופר, יצווה אותנו שנעשה תמיד זכרון ואות לאשר ראו עינינו, ונעתיק הדבר אל בנינו, ובניהם לבניהם, ובניהם לדור אחרון... וכן כל כיוצא בהן מצוות רבות זכר ליציאת מצרים. והכל להיות לנו בכל הדורות עדות במופתים שלא ישתכחו, ולא יהיה פתחון פה לכופר להכחיש אמונת האלהים".

 

אם כן, זה הטעם למצוות תפילין ולמצוות רבות המזכירות את יציאת מצרים (רמב"ן שמות פרק יג פסוק טז). כלומר, התגלות ה' בעבר משמשת גם היום את ההוכחה

למציאותו, וכיום השגחתו עלינו בצורה נסתרת דרך המציאות הטבעית - היא ההוכחה למציאות ה' בעולם.

 

אגב, מכיוון שיסוד מרכזי ביהדות הוא הבחירה החופשית של האדם, מתברר שגם בזמן העתיק, כאשר היו התגלויות של ה' והנבואה שרתה על הנביאים, גם אז היה מקום לרוצה בכך לטעון טענות. למשל, כאשר אליהו הנביא הוריד אש מן השמים במעמד הר הכרמל, וכל העם הריע: "ה' הוא האלהים" – חזרו רבים לעבוד עבודה זרה לאחר מכן. כי כאשר עברה החוויה, התגבר היצר וגרם להמשיך לחטוא.

 

גם היום, ישנם מספיק נתונים של העבר ושל ההווה, לגלות את השגחת ה' בעולם, ולאפשר לנו לבחור באמונה (וגם לכפור למי שירצה), כי אין כפייה באמונה.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים