שתף קטע נבחר

נתניהו דן עם שטייניץ ופישר בעליית מחיר הדלק

הבטיח ומקיים: ראש הממשלה נועד בירושלים עם שר האוצר ונגיד בנק ישראל. בכוונת נתניהו להתערב במחיר הדלק ולהפחית את הבלו - המס על הדלק. בין החלופות שהוצעו למימון הפחתת הבלו: צמצום פריסת מס הכנסה שלילי והעלאת המע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אחר הצהריים (ה') דיון עם שר האוצר, יובל שטייניץ, ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר, בנושא מחירי הדלק. בכוונת ראש הממשלה להתערב במחיר הדלק ולהפחית את הבלו - המס על הדלק.

 

 

בדיון השתתפו גם מנכ"ל משרד רה"מ, איל גבאי וראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל. מתקשורת ראש הממשלה נמסר, כי בתום הדיון הוחלט כי כיווני הפעולה האפשריים יעובדו ויוצגו לראש הממשלה במהלך השבוע הבא.

 

בין החלופות המוצעות לנתניהו: צמצום פריסת מס הכנסה שלילי, והעלאת המע"מ. אולם, הצעה שתפגע בשכבות החברתיות עלולה לזכות בביקורת ציבורית קשה, ולכן נתניהו ינסה ללכת בין הטיפות ולמצוא מקור הכנסה אחר.

 

יו"ר ועדת הכספים משה גפני דורש כי החלופה שתתבצע היא הפסקת הורדת מס החברות. אולם נתניהו צפוי להתעלם מאפשרות זו מאחר ולדעתו המתווה היורד של מס החברות הקבוע בחוק משדר ודאות כלכלית, ואין להתערב בזה.

 

נתניהו בכנסת: ננסה להביא להקלה

בנאום במליאת הכנסת אמר אתמול נתניהו כי "לפני כשבועיים ביקשתי ממנכ"ל המשרד אייל גבאי ומראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל להביא חלופות לעליית המחיר כדי להקל על המצב והקושי, במסגרת מדיניות כלכלית אחראית. הם אכן הכינו חלופות".

 

"ננסה להביא להקלה", הוסיף נתניהו. "אדון עם שר האוצר שחוזר מחר מארה"ב ועם נגיד בנק ישראל, ואשאל את דעתם. לאחר הדיון אקבל החלטה ואביא אותה לידיעת הציבור ולאישור הכנסת. זה לא ייקח הרבה זמן". נתניהו ציין כי "מחירי הדלק עולים ויורדים בהתאם למחירי הנפט, אבל אין ספק שכל תוספת שהממשלה מוסיפה, גם 20 אגורות, מקשה, ושכל הורדה מקלה".

 

בתחילת החודש עלה מחירו של בנזין ברמת אוקטן 95 לשיא חדש - 7.26 שקלים לליטר. השיא הקודם נרשם בתחילת ינואר 2011, אז נמכר ליטר בנזין ב-7.14 שקלים. המחיר לתדלוק בשירות מלא נקבע על 7.39 שקלים לליטר.

 

"הדלק יגרום ליכוד לאבד את השלטון"

בדצמבר אישרה ועדת הכספים את הצו של משרד האוצר שביקש להעלות את שיעור המס "כחלק מההערכות לתקציב 2011-2012", לשון הצו. ההחלטה קבעה כי הבלו על ליטר בנזין וסולר יעלה ב-20 אג' מייד, ובתחילת ינואר 2012 יועלה המס ב- 20 אג' נוספות.

 

נגד העלאת המס התנהל קמפיין נרחב. "קדימה" החלה במסע תעמולה נרחב נגד ההעלאה. המפלגה ארגנה כנסים והובילה מאבק ציבורי בו הרבתה להתנגח בראש הממשלה ושר האוצר שהוגדרו כ"מנותקים" מהעם. לאחר מספר ימים חברו למחאה גם ח"כים מהקואליציה. שלושה חברים מרכזיים בליכוד - יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה, אופיר אקוניס ודני דנון - התבטאו נגד העליה, וטענו כי אי הורדת מחיר הדלק "תגרום לליכוד לאבד את השלטון". אליהם הצטרפו ראשי ערים, ארגונים חברתיים, וחברות הסעות.

 

שאמה אף הגיש הצעת החוק, לפיה המדינה תסבסד את עלויות הדלק של הנהגים בשיעור של 20 אגורות לליטר ובתנאי שמחיר הבנזין יעלה על רף ה-7 שקלים. ועדת הכלכלה גם הזמינה מחקר שהראה אזרחי ישראל משלמים עבור דלק מסוג בנזין 95 כ-30% יותר מהממוצע ב-15 מדינות מערב אירופה.

 

המס על הדלק (בלו) הוא מס המוטל בסכום אחיד על כל ליטר שאנו קונים בתחנות. נטל המס הכולל על בעלי כלי הרכב המונעים בבנזין יעמוד על כ־760 מיליון שקל השנה. כלל בעלי כלי הרכב עם מנועי דיזל ייאלצו להיפרד השנה מכ־540 מיליון שקל נוספים, ומסכום דומה גם בשנה הבאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כיווני הפעולה יוצגו בשבוע הבא. נתניהו
צילום: רויטרס
מומלצים