שתף קטע נבחר

האוצר במגננה: הדלק בישראל לא כל כך יקר

על רקע כוונת רה"מ להוריד את מחיר הדלק, פירסם האוצר נתונים השוואתיים בנוגע למחיר הבנזין בישראל ובאירופה. עם זאת, הוא "שכח" לכלול את ההתייקרות האחרונה בפברואר. הממצאים, על פי האוצר: ישראל במקום טוב באמצע

משרד האוצר יוצא לקרב נגד הכוונה לצמצם את המיסוי על בנזין: על רקע כוונת ראש הממשלה להוריד את מחיר הדלק, מפרסם הערב (ה') המשרד מידע השוואתי באשר למצב בישראל ובמדינות אירופה.

 

התייקרות מחירי הדלק - כתבות קודמות

 

רק הערב קיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו פגישה עם שר האוצר יובל שטייניץ, שבה נבחנו דרכים לצמצום המיסוי על הדלק - ואילו כמה שעות מאוחר יותר משחרר האוצר נתונים השוואתיים בנוגע למחירו של ליטר בנזין ברמת אוקטן 95 בישראל ובמדינות שונות באירופה. באופן מפתיע, האוצר מפרסם את נתוני מחיר הבנזין נכון לינואר 2011, אז נקבע מחיר הליטר על 7.14 שקל. עם זאת, מחיר הבנזין התייקר בתחילת פברואר ל-7.26 שקל לליטר, כך שכל הנתונים שמשרד האוצר פרסם הערב נכונים לזמן עבר.

 

למרות שמדובר בנתונים ישנים, באוצר מתעקשים להבליט שמחיר ליטר בנזין בישראל בתחילת ינואר היה 1.41 אירו (שהם כ-7.1 שקל לליטר), זאת בהשוואה ל-1.7 אירו לליטר בנורבגיה, 1.48 אירו לליטר בצרפת ו-1.47 אירו לליטר בגרמניה ובבריטניה.

 

במדינות אחרות באירופה שילמו בתחילת 2011 פחות כסף מבישראל על ליטר בנזין: כך לדוגמה בשוויץ שילמו 1.3 אירו לליטר, באוסטריה 1.26 אירו לליטר, בפולין 1.19 אירו לליטר ובבולגריה 1.13 אירו לליטר.

 

מבחינת משקל המס במחיר הדלק (בלו + מע"מ) בישראל הרף נקבע על 56.3%, כלומר על כל שקל שמועבר לתחנת הדלק 56.3 אגורות ממנו מיועדים לקופת האוצר. באוצר טוענים שבמדינות אחרות שיעור המס גבוה יותר: 64.3% בהולנד, 64.2% בבריטניה, 62.7% בגרמניה ו-57.3% באוסטריה. שיעור מס נמוך יותר נרשם בספרד (52.9%) ובשוויץ (52.4%).

 

כאמור, כל הנתונים נכונים טרם ההתייקרות האחרונה שנרשמה בתחילת פברואר. בתחילת החודש עלה מחירו של בנזין ברמת אוקטן 95 לשיא חדש - 7.26 שקלים לליטר. השיא הקודם נרשם בתחילת ינואר 2011, אז נמכר ליטר בנזין ב-7.14 שקלים. המחיר לתדלוק בשירות מלא נקבע על 7.39 שקלים לליטר.


משקל המס במחיר הדלק. לצפייה בגודל המלא - לחצו כאן (מקור: האוצר)

 

נתוני האוצר שונים מנתוני מחקר שהזמינה ועדת הכלכלה, אשר הראה כי אזרחי ישראל משלמים עבור דלק מסוג בנזין 95 כ-30% יותר מהממוצע ב-15 מדינות מערב אירופה.

 

נתניהו: ננסה להביא להקלה

בדיון שקיים ערב ראש הממשלה השתתפו מלבד שר האוצר גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מנכ"ל המשרד, איל גבאי וראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל. בפגישה הוחלט כי כיווני הפעולה האפשריים יעובדו ויוצגו לראש הממשלה במהלך השבוע הבא.

 

בין החלופות המוצעות לנתניהו: צמצום פריסת מס הכנסה שלילי, והעלאת המע"מ. אולם, הצעה שתפגע בשכבות החברתיות עלולה לזכות בביקורת ציבורית קשה, ולכן נתניהו ינסה ללכת בין הטיפות ולמצוא מקור הכנסה אחר.

 

יו"ר ועדת הכספים משה גפני דורש כי החלופה שתתבצע היא הפסקת הורדת מס החברות. אולם נתניהו צפוי להתעלם מאפשרות זו מאחר ולדעתו המתווה היורד של מס החברות הקבוע בחוק משדר ודאות כלכלית, ואין להתערב בזה.


ליטר בנזין בישראל ובאירופה. לצפייה בגודל המלא - לחצו כאן (מקור: האוצר)

 

בנאום במליאת הכנסת אמר אתמול נתניהו כי "לפני כשבועיים ביקשתי ממנכ"ל המשרד אייל גבאי ומראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל להביא חלופות לעליית המחיר כדי להקל על המצב והקושי, במסגרת מדיניות כלכלית אחראית. הם אכן הכינו חלופות".

 

"ננסה להביא להקלה", הוסיף נתניהו. "אדון עם שר האוצר שחוזר מחר מארה"ב ועם נגיד בנק ישראל, ואשאל את דעתם. לאחר הדיון אקבל החלטה ואביא אותה לידיעת הציבור ולאישור הכנסת. זה לא ייקח הרבה זמן". נתניהו ציין כי "מחירי הדלק עולים ויורדים בהתאם למחירי הנפט, אבל אין ספק שכל תוספת שהממשלה מוסיפה, גם 20 אגורות, מקשה, ושכל הורדה מקלה".

 

המס על הדלק (בלו) הוא מס המוטל בסכום אחיד על כל ליטר שאנו קונים בתחנות. נטל המס הכולל על בעלי כלי הרכב המונעים בבנזין יעמוד על כ־760 מיליון שקל השנה. כלל בעלי כלי הרכב עם מנועי דיזל ייאלצו להיפרד השנה מכ־540 מיליון שקל נוספים, ומסכום דומה גם בשנה הבאה.

 

טובעים בגל ההתייקרויות? תנו לייק מחאה בפייסבוק שלנו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים