שתף קטע נבחר

משפחתי וחיות אחרות

למה נתנו למליון מצלמות להיכנס אל משפחת ג'ורנו הביתה ולחברת הפקה לביים אותם כסיפור? במיוחד עבורנו, הצופים המציצנים, שמחפשים "אותנטיות" ו"משמעות" במקום הלא נכון

"זוהי משפחת ג'ורנו, ומי ששונא אותנו - שימות", כך מדקלמים בקצב אחיד ירדנה ודובי והילדים, בפרק הראשון של "המשפחה". מאחר שחיי יקרים לי, אקדים ואומר שבאמת אין באנשים הללו שום דבר שמעורר שנאה, אבל גם לא מצאתי שום דבר שמעורר עניין.

 

  • הצטרפו לעמוד של ynet בפייסבוק

 

למה נתנו למליון מצלמות להיכנס אליהם הביתה לחודשיים תמימים, ולחברת הפקה לערוך להם את החיים ולביים אותם כסיפור? תשובה אחת מפיה של ירדנה, זעפנית ומעשית עם קול חרוך ניקוטין, אפשר היה למנוע כבר אמש. "אנחנו חייבים חיים משלנו", היא מתריסה כלפי דובי טוב הלב וה"מעופף" כהגדרתה. נו, אז עכשיו יהיו להם חיים. אנשים ילייקקו אותם, יצביעו עליהם בסופר, יבקשו חתימות, יזמינו להשקות וילהקו לפרסומת לחומוס. אם לא ידעתם, זוהי משמעות ה"חיים".


"המשפחה" מחפשת את משמעות החיים (צילום: ינאי יחיאל)

 

חברי "המשפחה" הם נורא מלוכדים ואוהבים את אמא, וחוגגים לה יומולדת חמישים עם קליפ שנועד, האח הקטן מביים. הם מחברים בעלגות גורפת משפטים שמבהירים כמה היא נפלאה בעיניהם, והיא צופה בזה בארוחת הערב של יום שישי ומתרגשת כמעט עד דמעות, כי היא לא אישה שבוכה - אבל גם ההכרה המשפחתית באימהותה המצויינת וגם ה"חיים" אמורים להגיע דרך נוכחות של מצלמות. מה זה אומר על חיי הרגש של הדור הדיגיטלי, נשאיר לסוציולוגים לפענח: אנחנו באנו רק להציץ.

 

דקלום מול מצלמות

אנחנו הם הצופים אליהם כיוונה ההפקה כשליהקה משפחה מן המעמד הבינוני-פלוס, פלוס ארבעה ילדים וחתול, עסק עצמאי ובית מידות חף מספרים אבל מצויד בפסנתר, אולי לא חשים ש"אנחנו חייבים חיים". אבל כפי שהפסיכולוגית המלווה את הסדרה, איריס רייצס, יודעת יפה, אנחנו חרדים שמא החיים שלנו לא ממש בסדר, ואין לנו דרך לבדוק את זה אלא בהצצה לחייהם ה"אותנטיים" של אחרים, המדקלמים את עצמם לדעת בפני מצלמות.


ירדנה, האם המתרגשת כמעט עד דמעות. רק כמעט (מתוך "המשפחה")

 

אך מתברר שהחרדה מככבת גם בבית ג'ורנו, אם כי דייריו לא בהכרח מודעים לקיומה. דובי מצהיר שהיה מעדיף שיקרה לו אסון מאשר לילדיו, כולם דנים בשאלת-השאלות של פעולה בצופים, את מי היית מציל במקרה של אסון, את אמא או את החברה. ינון הבכור אומר למצלמה במהלך הקליפ-יומולדת שעם אמא כמו שלו, הוא היה יכול לגדול כיהודי בטהרן, עד כדי כך הוא מרגיש מוגן - וירדנה תוהה אם דובי והיא לא צריכים טיפול זוגי ומתעקשת לא לתת לו לסיים משפט, וגם לא להקשיב לו.

 

ואם זה לא נדוש מספיק, בהמשך מגיע הויכוח בין ינון לאמא ביושבם בגינה: הוא אוהב זמר מזרחי וחושב שלמלים של אביהו מדינה יש עומק, היא חושבת שזה "חרא" ומעדיפה לסרס מלים של שלמה ארצי. מפוהק ומנומנם, הצופה מייחל בליבו לקצת דיספונקציונליות, שיהיה במה להיאחז, שתבוא איזו סופר נני או שאלון גל יישאר - ממילא הוא היה שם קודם - ושיבנה להם מחסן או משהו, כדי ליצור שמץ של ענין, אבל שום אלון גל ושום מלאך לא מגיע, רק הגמד הקטן של השינה מתיישב בעוצמה על העפעפיים, ככל שהג'ורנואים ממשיכים ללהג.


את מי היית מציל, את אמא שלך או את החברה?

 

אך בפרק הראשון היו גם רגעים קומיים. מאמץ מסוים להתבטא בחגיגיות, לכבוד המצלמות ועם ישראל כולו, מסתיים במשפטים כמו "צריך להביא לה את סף הריכוז לשיא הפיצוץ" (כשדובי מחלק הוראות בימוי לקליפ), או "אני אפר (צירה בא' וסגול בפ' בבקשה) לרגליך, או "כאין וכאלף".

 

האם תאמצו את משפחת ג'ורנו אל חיקכם החם? האם תהיו חברים שלהם, לפחות בפייסבוק? בסך הכל הרי הם נורא בסדר, גם כשהם צועקים זה על זה כמקובל במקומותינו, גם כשיבכו בהמשך מתוך ידיעה ברורה שבכי מרגש צופים, גם כשימשיכו ללהג את הטריוויה של חייהם, גם כשלא יגידו שום דבר חשוב או מעניין. ההפקה הבטיחה שאם נצפה בהם נראה את עצמנו, ומה שראינו הוא, בפשטות, אנשים נורא, נורא משעממים. זו לא סיבה לשנוא אותם. עדיף לכבות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"המשפחה". עדיף כבר לכבות
ערוץ 2
לאתר ההטבות
מומלצים