שתף קטע נבחר

בדרך: מצלמות אכיפה נוספות בנתיבי אוטובוסים

מבצעי או רק בשלב ניסוי? חברת נתיבי איילון עומדת להציב מצלמות אכיפה אלקטרוניות בנתיבי תחבורה ציבורית. היכן בדיוק? במשרד התחבורה השותף לפרויקט, אומרים כי עדיין לא הוחלט היכן. בחברת נתיבי איילון מסרבים לגלות

בקרוב: מצלמות אכיפה חדשות בנתיבי תחבורה ציבורית. חברת נתיבי איילון פרסמה מכרז לאספקת שלוש מערכות אכיפה אלקטרונית, שיותקנו בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). המערכות מבוססות על מצלמות דיגיטליות, שמתעדות בזמן אמת כלי רכב פרטיים שנוסעים בנת"צים בניגוד לחוק. התמונות המופקות על-ידי המערכת משמשות להפקת דו"ח, הנשלח לביתו של בעל הרכב. הקנס בגין נסיעה בניגוד לחוק בנת"צ הוא 500 שקל.

 

 

פניית ynet למשרד התחבורה וחברת נתיבי איילון לקבלת פרטים אודות המצלמות החדשות, נענתה בתגובות סותרות. במשרד התחבורה אמרו היום (א') ל-ynet כי "המצלמות נועדו לאכיפה מבצעית". מנגד, בחברת נתיבי איילון אמרו כי "החברה מקדמת ביצוע ניסוי אכיפה אלקטרונית בנת"צים בשיתוף משרד התחבורה ומשטרת ישראל". ובמילים פשוטות: במשרד התחבורה אומרים כי המצלמות יפיקו דו"חות, בעוד שחברת נתיבי איילון מתייחסת להתקנת המצלמות כניסוי בלבד.


כך נראה צילום שמפיקה המערכת (צילום: באדיבות אגף התנועה במשטרה)

 

גם בעניין מיקום המצלמות לא מתבטאות השותפות בניסוי באופן אחיד. במשרד התחבורה הבהירו כי "טרם הוחלט על מיקומן המדויק של מצלמות האכיפה". בחברת נתיבי איילון הסבירו כי "מיקום המצלמות לא יפורסם".

 

קורות האכיפה האלקטרונית

המערכת אותה מבקשת חברת נתיבי איילון לרכוש מזהה כלי רכב על-ידי צילום לוחית הרישוי (LPR, ר"ת: License Plate Recognition), והשוואתה עם מאגר כלי רכב ציבוריים המורשים לנסיעה בנת"צ. הפקת הדו"ח לנהג נעשית רק לאחר אישור של קצין משטרה.

 

מערכת האכיפה האלקטרונית מותקנת כיום בכמה נת"צים: הפעלה ראשונה של המערכת התבצעה במסגרת ניסוי שהחל בסוף 2008 בדרך נמיר בתל-אביב. לאחר יותר משנה, הוכתר הניסוי בהצלחה והוחלט להפוך את המצלמה בדרך נמיר למבצעית, וכן להתקין כעשר מצלמות נוספות במיקומים שונים ברחבי הארץ.

 

מצלמה נוספת הותקנה בשנה שעברה בכביש מספר 1, בכניסה לירושלים. בחודש שעבר הודיעה עיריית חיפה על התקנת שלוש מצלמות אכיפה במסלול הנסיעה של "המטרונית". יש לציין כי בחודש פברואר האחרון הוסרה המצלמה בדרך נמיר בתל-אביב, והוחזרה למקומה רק לאחר פרסום ב-ynet.

 

"ניסיתי לתגבר את המשטרה"

האכיפה בנת"צים היא נושא הקרוב ללבו של שר התחבורה, ישראל כץ. השר יזם בסוף 2009 מבצע ארצי נרחב לאכיפת החוק בנת"צים - מבצע שהסתיים מוקדם מהצפוי. בתחילת השנה סיכם השר את המבצע במליאת הכנסת: "ניסיתי לתגבר את משטרת התנועה... זה לא דבר שצלח. בסופו של דבר, זה היה לכמה חודשים. לאחר מכן זה לא קרה".

 

גם אכיפה אלקטרונית בנת"צים קרובה ללב השר - באותה הופעה במליאת הכנסת הסביר כי "מה שאנחנו עושים, בתיאום עם המשטרה, זה לעבור לאכיפה אלקטרונית. בדרך נמיר בתל-אביב, זה קיים. אנחנו מתכוונים בהדרגה להכניס את זה לעוד מקומות, ויש לזה יתרון... לא צריך לאכוף מיד ולעצור באמצע הדרך את הרכב ולהקשות על התנועה. דבר שני, זה מדויק, ויש גם הרתעה".


פורסם לראשונה 10/04/2011 18:53

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצלמת אכיפה בדרך נמיר
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים