שתף קטע נבחר

לקראת פסח: ירידה חדה בייצוא המצות מישראל

מכירת המצות לחו"ל ירדה אשתקד בכ-18.5% וממשיכה לרדת גם השנה. הסיבות: התייקרות הקמח וירידת הדולר. מכירות היין והאלכוהול ירדו ב-5%, בגלל מיסוי המשקאות החריפים והיחלשות הדולר שמוזילה את הבקבוקים מחו"ל

יהודי התפוצות קונים פחות מצות: ייצוא המצות מישראל הסתכם בשנת 2010 בכ-13 מיליון דולר - כך עולה מנתוני מכון היצוא. מדובר בירידה של 18.5% לעומת שנת 2009. עוד עולה מנתוני מכון הייצוא כי בחודשים דצמבר 2010 עד ינואר 2011 - חודשי הייצוא העיקריים לקראת חג הפסח - הסתכם ייצוא המצות בכ-6.7 מיליון דולר, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

 

שתי הסיבות העיקריות להיחלשות ייצוא המצות, הן גל התייקרות חומרי הגלם להכנת מזון בעולם, וכן שער הדולר הנמוך. "עיקר הירידה נובע מירידה של 31% בייצוא המצות לארה"ב, שמהווה 56% מייצוא המצות לעולם", אומר מנכ"ל מכון הייצוא אבי חפץ, "זאת גם בשל עליית מחירי הקמח וגם בשל התיסוף בשער הדולר השפיעו על היקפי ייצוא המצות לארה"ב ובשל כך על כלל יצוא המצות".  

 

מייצאים מצות אפילו לאינדונזיה

לפי נתוני מכון הייצוא, הסתכם אשתקד ייצוא המצות לארה"ב בכ- 7 מיליון דולר. ייצוא המצות לאיחוד האירופי דווקא גדל בשנה האחרונה בכ-11% והסתכם בכ-3.7 מיליון דולר.

 

המצה הישראלית נמכרת ב-57 מדינות: ארה"ב, איטליה, בריטניה, צרפת, בלגיה, קנדה, דרום אפריקה, אוסטרליה, ארגנטינה,ברזיל, גרמניה, רוסיה, טורקיה, שוויץ, מקסיקו, אוסטריה, הולנד, אורוגואי, רומניה, ונצואלה, סלובניה, בולגריה, הונגריה, אזרביג'אן, שוודיה, אוקראינה, יוון, ספרד, דרום קוריאה, ניו זילנד, לטביה, ליטא, סלובקיה, דנמרק, פולין, פינלנד, אסטוניה, הודו , קניה, סין תאילנד, סינגפור ואפילו מלזיה ואינדונזיה.

 

יצרני המצות הישראלים מייצאים מצות-קלות, מצות שמורות, מצות מקמח מלא, מצות אורגניות, מצות מחיטה מלאה, מצות שיפון, סובין, ביצים, מצות מצופות דבש ושוקולד, מצות עגולות ומצות מעבודת יד.

 

יין ישמח לבב אנוש (בגלל המס על הוודקה) 

במקביל לירידה בייצוא המצות, נחלש גם ייבוא היין והמשקאות החריפים לישראל. מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה כי מכירות המשקאות האלכוהוליים - יין ומשקאות חריפים - לקראת פסח הקרוב צפויות להסתכם בכ-285 מיליון שקל, ירידה של כ-5% לעומת פסח אשתקד. מכירות המשקאות החריפים בראש השנה ובפסח מהוות כ-35% מכלל המכירות בכל שנה.

 

הירידה בהיקף הכספי של מכירות האלכוהול חלה למרות שהיקף צריכת היין - מספר הבקבוקים שנמכרו - דווקא עלה ב-5% ביחס לפסח הקודם. הגידול בצריכת היין לא בא לידי ביטוי במכירות וברווחים בגלל ירידה במחירי הבקבוקים המיובאים. ירידה זו אירעה בשל היחלשות הדולר מול השקל ובגלל שהישראלים קונים פחות משקאות חריפים מחו"ל עקב הכבדת המיסוי על האלכוהול. .

 

"שוק המשקאות החריפים נמצא עדיין בטלטול מערכות משמעותי בעקבות שינויי המיסוי מ-2010 שייקרו את כל המחירים בענף הרבה מעבר לאינפלציה השוטפת", הסביר מנכ"ל החברה הסקוטית דב ליאור.

 

"היקבים הישראלים השיקו השנה יינון מזנים חדשים כמו פינו נואר וזינפנדל, ואלה הופכים את היין הישראלי לאטרקטיבי יותר", מוסיף מנכ"ל חברת י.ד עסקים, דב פיינטוך, המשמש כיו"ר חטיבת יבואני המשקאות המשכרים באיגוד לשכות המסחר. "טווח המחירים של היין המקומי נע כיום בין 25 ל-35 שקל לבקבוק ואילו היינות המיובאים עדיין עולים בין 70 ל-80 שקל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום אילוסטרציה
צילום: רויטרס
צילום אילוסטרציה
צילום: index open
מומלצים