שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רוצים לדעת מי חיטט לכם בפרופיל? גם אני
    למה פייסבוק לא רוצה שנדע מי הסתכל לנו בפרופיל? ברשתות חברתיות כמו OKCupid ואפילו למקושרים הגוועת יש את האפשרות הזו, שעושה רק טוב לכולם. אבל זאקרברג לא רוצה שניקח אחריות ולא תומך בהסרת סטוקרים בלייזר. ניצן מעוצבן

    << חוק למניעת איסוף מידע: סכנה לפרטיות?

     

    בפייסבוק קשה מאוד לא לשתף מידע אישי. גם בגלל אופיה של המדיה החברתית, גם בזכות המפרסמים טובי הלב ולא נשכח את הנהלת פייסבוק, שאחת לכמה חודשים משנה לגמרי את הגדרות הפרטיות. אבל יש מידע אישי שדווקא מאוד הוגן שנשתף, ושיחשף לעינינו. לא, אני לא מדבר על "מה עושה פייסבוק עם המידע שהיא קוצרת משדה המשתמשים שלה". אני לא מאמין שזה יקרה יותר משאני מאמין בפיות.

     

    הבקשה שלי הרבה יותר צנועה: הלוואי ופייסבוק יתנו לנו לדעת מי ביקר לנו בפרופיל ומתי. וזה עובד גם הפוך – הלוואי וכל מי שנחטט לו בפרופיל ידע שהיינו שם. מה שנקרא תכונת Visitors.

     


     

    אבל כבר יש כזה, לא?

    לא בדיוק. יש בפייסבוק לא מעט אפליקציות שמבטיחות להציג מי נכנס לכם לפרופיל. חלקן פועלות רק על רשימת החברים שלכם,

    חלקן פועלות רק על משתמשים שהגדרתם מראש, רובן לא פועלות בכלל וכולן מוצצות מכם מידע אישי על הדרך.

     

    אבל אני מדבר על פיצ'ר מובנה, ולא מלכודת צד שלישי. אני לא רוצה לחפש מתחת לבלטות האינטרנט כדי למצוא את היישום: אני רוצה שהוא יהיה מובנה בפייסבוק בדיוק כמו ה-Poke מנוחתו עדן, וה-Like שליט"א. למה? כי כשמסתכלים על העניין לעומק, תכונת Visitors תעשה רק טוב לכולנו, ותהפוך אותנו למשתמשים חכמים ואחראים יותר.

     

    למה זה טוב?

    קודם כל, כי זו זכותכם. הפרופיל שלכם הוא לא תעודת זהות, אלא שלט חוצות: כל מי שעובר יכול לראות בדיוק כמה נהניתם בתאילנד, כמה אתם שונאים את המורה או עד כמה השתבש הניתוח הפלסטי שעשיתם. מזל טוב, אתם חשופים.

     

    ולכן, מן הראוי שתוכלו לדעת מי נחשף למידע הזה, ובאיזו תדירות. כן, אני מבין שמארק זאקרברג לא יוכל לשלם חשבון חשמל בטירה שלו ולהאכיל את הכלב המכוער שלו אם הוא לא ימכור מידע למפרסמים. לכן זאק לא ישוש לספר לאחות של מגיב 19 מתי "סלון כלות נחמה" בדק אם היא בריליישנשיפ.

     

    אבל אם סתם גולש מן השורה נכנס לכם לפרופיל שש פעמים ביום, לא הייתם רוצים לדעת מהעניין, ולהבין למה? ברור שכן. בדיוק כמו שהייתם רוצים לדעת אם יש מישהו שמתבונן בכם מחלון בניין שכן, או בוהה בכם מעברו השני של הבר בכל פעם שאתם שם.

     


     

    בגלל הדייטינג, הפיק אפ והיחסים. קשה לי להאמין שיש משתמש פייסבוק שלא ניצל אי פעם את הרשת החברתית כדי למצוא בן זוג חדש, כדי לראות אם האקסית השמינה כפי שהפציר הפתק ששם בכותל, או כדי למצוא פרטנר ללילה.

     

    עד 2009 היתה בפייסבוק אפליקציית היכרויות בשם Are You Interested, שאפשרה לכם לדפדדף בין תמונות פרופיל של אנשים עם נתונים בסיסיים – גיל, עיר מגורים ועוד תמונה או שתיים. יכולתם פשוט להקליק Interested או לשלוח הודעה למי שמצא חן בעיניכם, ולקוות לטוב.

     

    בקיץ 2009 החליטו מנהלי האפליקציה להתחיל לגבות כסף על השימוש בה. באותו רגע היא הפכה לעוד אייקון מיותם בשורת האייקונים של הרבה מאוד משתמשים. תכונת Visitors היא חלק אינטגרלי מרשתות חברתיות ותיקות אחרות – OKCupid האמריקאי, שהוא אתר היכרויות נפלא, וגם מקושרים הישראלי (מה שנשאר ממנו, מאז שיש פייסבוק בעברית).

     


     

    ברגע שתוכלו לדעת מי גילה בכם עניין כל שלב הגישושים יהפוך לנוח וישיר יותר. שמתם לב שמישהו נאה התבונן לכם פעמיים שלוש בפרופיל? שלחתם לו "להציץ אתה יודע. ולדבר?". ענה? מזל טוב, מישהו מתעניין בכם. מי יודע, אולי הוא יהפוך להיות הדבר הגדול הבא. וכפי שהזכרתי, זה עובד גם הפוך: כשאי אפשר לבהות במישהו בלי שהוא ידע שבהיתם, תהיו מחויבים לתקשר. בצורה הזאת, פייסבוק תעודד אתכם ליזום יותר שיחות, ודרכן – יותר יחסים.

     

    בגלל יחסים ארגוניים. למיליוני חברות וארגונים יש עמודים רשמיים בפייסבוק. הרשת החברתית מאפשרת למנהלי העמודים לצפות בנתוני כניסות, עניין ופעולות שמבוצעות בעמוד. תכונת Visitors יכולה לשנות את חוקי המשחק בכך שהיא מראה למנהל העמוד אילו מתחרים / לקוחות ושותפים / משקיעים פוטנציאליים נכנסו לבחון אותו.

     


     

    חישבו על כך: מנהל העמוד של "מלך קיסרי הפלאפל" פונה אל מנהל העמוד של "קפיטול חומוס ושות'" וכותב לו "ראיתי שביקרת בעמוד שלנו, בדף המבצעים. אנחנו מחפשים משקיע עבור הפלאפל המשולש החדש שלנו. אשמח להעביר לך נתוני סקר שוק וכמה נקודות עיקריות מהתוכנית העסקית שלנו". מה שנכון בזירת הדייטינג, נכון גם בזירת המסחר: קל יותר לכונן יחסים ולסגור עניינים עם מי שאתם יודעים שמתעניין בכם.

     

    תכונת Visitors תאלץ אותנו להיות אחראיים יותר. גם מול אנשים שאנחנו מתעניינים בהם, וגם כלפי עצמנו. אנשים שנוהגים לבהות בתמונות של החתיך מהנהלת חשבונות או של הבלונג'ינג'ית ממשאבי אנוש יצטרכו להפסיק לבהות ולהגיד משהו, כמו "היי" או "מהמצב:)". ומושאי המעקב למיניהם יצטרכו להתחיל לבדוק מי מרגל אחריהם בפייסבוק, ולשאול אותו למעשיו.

     

    ואתם יודעים מה? זה גם עניין של עיקרון. פייסבוק מנסה לחנך אותנו לשתף מידע, להוציא מעצמנו הכל. אתם יוצאים עם מישהי שחבר שלה בתרדמת, אוהבת אתכם בכל ליבה אבל ב-2012 תבוא חללית ותיקח אותה לכוכב הבית שלה? זאקרברג מאפשר לכם להגדיר את הקשר בתור it's complicated. אבל החברה רוצה שיתוף רק בתנאים שלה: פייסבוק לא תספר לכם איזה מידע אוספות האפליקציות שהתקנתם, או הנהלת הרשת עצמה.

     

    אם אנחנו משתמשים ברשת חברתית שבה חייבים להקיא מידע אישי במינונים גבוהים כדי להשתתף, הוגן שנבקש גם אנחנו לדעת קצת יותר, לא? היות ופייסבוק לא שמה קצוץ על דרישות משתמשיה (כשהן לא מגיעות במסגרת כתב תביעה), כנראה שהמשאלה שלי תישאר אי שם על מדף משאלות הפייסבוק; אי שם בין כפתור ה-Dislike והיכולת לעשות Hide רק ל-20% מהפוסטים של חברים.

     

    מה דעתכם? האם תכונת Visitors תשפר עבורכם את פייסבוק? ספרו לי בטוקבקים

     

    WOW והעולם השלישי: זהב וירטואלי, כסף אמיתי >>

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים