שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עבדים היינו לאשכנזים
    כנגד ארבעה בנים דברה תורה: אחד חכם - הליטאי שהוא ואפסו עוד. אחד רשע - עסקני המפלגה המנצלים את דלת העם. אחד תם - הספרדי המשתכנז, ואחד שאינו יודע לשאול - הציבור המזרחי המנוצל. עבדים היינו לדמגוגיה הליטאית ואימצנו אותה

    כנגד ארבעה בנים דיברה התורה:

     

    אחד חכם

    האשכנזי החרדי הליטאי, שהוא ואפסו עוד. הוא היהודי האמיתי והבלעדי. בטוח בעצמו ובדרכו, מתנגד למדינה ולציונות, מזלזל במשלבי תורה עם פרנסה, דוגל בחומרות. חביב בעיניו הפשפוש בנורמות החיים של זולתו, וכל הדרכים כשרות בעיניו לשמר את התקציבים המקיימים את השיטה. "חכם" - כי מצא מנוע סמוי בדמותה של ש"ס, המשרתת את האידיאולוגיה שלו. למעשה, יש לו ייצוג בכנסת של 15 מנדטים. חמישה בדלת הקדמית, ועשרה באחורית.

     

    אחד תם

    הספרדי המיתמם, משתכנז מוצהר. רק בטעות הוא נולד ספרדי. מאמין בלב שלם שלאבותיו 

    ולרבותיהם לא היתה דרך אמיתית בלימוד תורה, והאמת נמצאת רק אצל הליטאים. הוא בטוח שכל המחמיר בהלכה תבוא עליו ברכה, ושכולם צריכים להיות חרדים כליטאים. לתפיסתו, גם הספרדים בארצות מוצאם היו כאלה, ורק בארץ התקלקלו על ידי ה"ציונים" הרשעים שביקשו להרוס את נשמת הספרדים, ולנצל את תמימותם.

     

    אחד רשע

    אלה מייצרי השיטה והמפלגה. גם הם במהותם רוצים להיות אשכנזים, אך לא יודו בכך. כשרוממות הספרדיות בגרונם, חרב הליטאיות בידם. בשבילם ה"עמך", אנשי הפריפריה, הם דלק להמשך שלטונם, להסדרת ג'ובים למקורבים, למשרות מכובדות ומשכורות שמנות. המוסדות שהקימו הם רק עבור דלת העם. לעצמם, המוסדות האשכנזים "מתאימים" יותר. כשיש אפליה כנגד הספרדים דוגמת פרשת עמנואל, הם שותקים כדי שלא לקלקל את החגיגה. דגל הספרדיות בידם האחת, ובשנייה הם מאמצים בחום את הלבוש, הסגנון, הדיבור, החשיבה, הפסיקה, ההקצנה, ההתלהמות, וכל הנורמות הליטאיות של רדיפת השונה מהם, והשמצתו על ידי מאמרים, פשקווילים, הוצאת שם רע ולשון הרע.

     

    ושאינו יודע לשאול

    אלה הם הפרטים המרכיבים את הציבור הספרדי הרחב, התמים, שאינו יודע לשאול את מנהיגיו ונציגיו את כל השאלות הנכונות. למה לכם מתאים ולי לא? למה לכם הג'ובים ולי כלום? למה הקמתם מוסדות אם אינכם שולחים אליהם את ילדיכם? למה אין לי סיכוי להתקבל למשרה רבנית, אם איני שייך לחצר הביזאנטית? למה רק רבנים מסוימים הם גדולי תורה, ואילו רבני עדות אחרות כמו תימנים, מרוקאים או תוניסאים, אינם גדולים מספיק בעיניכם?

     

    למה אתם שולחים את ילדינו למוסדות שלא מתאימים להם, ואינכם דואגים לאופציות אמיתיות כדי להתפרנס בכבוד? למה אתם מבטלים את מורשת אבותינו, שחינכו אותנו להתפרנס מיגיע כפינו? האם בכוונה אתם משמרים אותנו עניים בכדי להיות תלויים בכם לעד?

     

    מדוע אתם הופכים את כל הספרדים לאנטי-ציונים שאינם משרתים בצה"ל, במקום לייצר תנאים מתאימים וסביבה תורנית תומכת בצה"ל? למה אתם מחנכים אותם ליהנות ממנעמי השלטון ותקציבי המדינה, ובו בזמן לזלזל בה ובסמליה? למה אתם רודפים כל רב ספרדי שדוגל בשימור מסורת אבותיו? האם החזרתם אותנו בתשובה רק בשביל הקולות שלנו? ולמה אתם משתפים פעולה עם האשכנזים נגדנו? למה כל מי שמעיז להרהר אחריכם נרדף עד חורמה?

     

    עבדים היינו

    בפועל, הציבור הספרדי אינו יודע לשאול את כל השאלות הללו בקול ברור ורם. התשובה להם

    היא נִצחית:

     

    עבדים היינו. השתעבדנו מרצוננו לדמגוגיה האשכנזית הליטאית, ואימצנו אותה. חשבנו לתומנו שזו הדרך האמיתית, ורק היא דרכה של תורה. לא הבנו שכל העסק הוא מנגנון משומן היטב, המיועד לשרת את עצמו ואת ראשיו, ולשמר את ההגמוניה של הקבוצה השלטת. אכן עבדים היינו, ולא ידענו ששולחננו גדול משולחנם, עליו הם מגישים לנו לחם עוני.

     

    עבדים היינו. לשנה הבאה בני חורין?

     

    • חבר הכנסת הרב חיים אמסלם הוא יו"ר תנועת "עם שלם"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ח"כ חיים אמסלם
    צילום: גיל יוחנן
    ניצול פוליטי ותו לא?
    צילום: רויטרס
    רק לעדה אחת יש גדולי תורה?
    צילום: גיא אסיאג
    שאינם יודעים לשאול
    צילום: גיל יוחנן
    מומלצים