שתף קטע נבחר

התור שלו הגיע בזמן

קנת' בראנה נודה מהוליווד ממש כמו גיבור "תור", שגורש ממשכן האלים הנורדיים. מי שחשב שהבמאי השייקספירי הסכים לביים את סרט הסופר-הירוז רק בשביל הכסף, יופתע לטובה מהתוצאה


החיבור המפתיע בסרט "תור" ("Thor"), הוא בין הבמאי - ילד הפלא לשעבר קנת' בראנה, ובין גיבור הקומיקס של חברת מארוול - אל הרעם הנורדי האוחז בידיו פטיש אימתני. כמי שביים שישה עיבודים לשייקספיר, החל מ"הנרי החמישי" (1989) המצוין שאיתו פרץ בגיל 29 ועד "כטוב בעיניכם" (2006), בראנה נתפס, בעל כורחו, כאליטיסט.

 

אך תשומת הלב המועטה שניתנה לסרטיו בעשור האחרון יוצרת תחושה כי הקריירה שלו נמצאת בדעיכה מתמדת. היום הוא מזוהה בעיקר כשחקן טלוויזיה עטור שבחים (בסדרת הטלוויזיה הבריטית "וולנדר") ולצופי הקולנוע, כמה עצוב, כפרופסור גילדרוי לוקהרט מסדרת סרטי הארי פוטר.

 

 

המסקנה של סיכום מאוד לא הוגן זה נראית מתבקשת: כל תכליתו של "תור" היא לפתוח בפניו מחדש את שעריה של הוליווד - שערים שננעלו ב-1994 עם הכישלון המהדהד של "פרנקנשטיין". הצפייה בסרט מהווה הפרכה משמחת לתזה זו. בראנה לא בא כדי לקחת את הצ'ק ולברוח, אלא לעבד דמות שאותה הוא מכיר ואוהב, על פי עדותו שלו, מאז ילדותו.

 

אמרו כן לקנת'

המיומנות שהפגין בעבר בהצגת האינטריגות בחצרות המלכות של הטרגדיות השייקספיריות, מתבררת כרלוונטית גם לתככים בין האלים במיתולוגיה הנורדית (בגרסת הקומיקס שלהם). מהשחקנים הראשיים הוא מפיק הופעות משחק ראויות. ברגעים הגרנדיוזיים ניכר כישרון וויזואלי, שנראה כאילו מאז ומתמיד הוא ביים שוברי קופות. הבחירה המפתיעה בבראנה מוכיחה את עצמה כהברקה.

 

אל הרעם תור (כריס המסוורת') הוא בנו של מלך האלים אודין (אנתוני הופקינס) ואח ללוקי (טום הידלסטון) התכסיסן. מושבם של האלים הוא באסגרד, ממלכה הממוקמת אי שם ביקום, אך מחוברת באמצעות מערכת שערים המכונה "עץ החיים הקוסמי" לשמונה עולמות נוספים ובכללם גם כדור הארץ.

 

ביום בו תור עומד להיות מוכתר ליורשו של אודין, פורצת קבוצה של ענקי קרח לארמון. הפולשים מוכרעים, אך ההכתרה נדחית. תור יוצא לפעולת נקמה ומעורר את זעמו של אודין, המבין כי בנו חמום המוח והיהיר אינו בשל למלוכה. העימות בין המלך והבן מסתיים בנישולו מכוחותיו האלוהיים והגלייתו לכדור הארץ.

 

בין הפטיש לכדור הארץ

העלילה של תור נעה לסירוגין בין שני העולמות, ובין שני טונים רגשיים המתלכדים לשלם. האירועים המתרחשים על אסגרד נובעים מהמזימה, שקל לנחש מי עומד מאחוריה, להביא לגירושו של תור, ולהשלכות של היעלמותו מהממלכה. בראנה מצליח להקנות לפנטזיה זו טון דרמטי אמין, הישג הרחוק מרחק רב מנלעגותם של אלי האולימפוס בסרטים דוגמת "התנגשות הטיטאנים".


הופקינס והמסוורת'. סערה במשכן האלים

 

החלק השני המתרחש על כדור הארץ ומאופיין כפנטזיה קומית-רומנטית על קשר בין בת אדם ואל. השער המשגר את תור למדבר בניו מקסיקו יוצר בשמים תופעה חריגה, המושכת אליה צוות חוקרים המונה את האסטרופיזיקאית ג'יין פוסטר (נטלי פורטמן) והמנטור שלה ד"ר אריק סלוויג. ההתנגשות של תור ברכבם היא תחילת דרכו בעולם שאותו אינו מכיר, ואליו הוא צריך להסתגל פיזית ורגשית.

 

אודין העניש את בנו, אך הותיר אפשרות להחזרת כוחו. הפטיש מְיוֹ‏לְניר - כלי הנשק וחפץ הכשף המזוהה עם תור, מושלך בעקבותיו למדבר, ושם הוא מחכה מחובר לסלע - כמו האקסקליבר של המלך ארתור - לרגע בו אדונו יהיה ראוי לשוב ולאחוז בו.

 

הופקינס, הידלסטון והמסוורת' עושים עבודה טובה בדרמה האסגרדית של מאבק ירושה, בו נתונים אב ושני בניו. מנגד, על כדור הארץ, המסוורת' מפגין את היכולת הקומית הנדרשת בסיטואציית ה"דג מחוץ למים" שבה נתון תור.

 

הנקמה בדרך

אבל החלק העלילתי המתרחש בעולמנו אינו נטול פגמים. השינוי המהיר שאישיותו של הגיבור עוברת יכול היה להיבנות באופן הדרגתי ושלם יותר. באופן דומה, גם פורטמן צריכה להתמודד עם מגבלותיו של תפקיד,

שנראה כי נכתב כלאחר יד. אלו לא פגמים מהותיים, אך נראה שבראנה היה מסתדר מצוין עם תסריט שכולו מתרחש במחוזות האלים.

 

התוכנית הגדולה של חברת מארוול מובילה ממספר סרטים, שבהם מוצגים גיבורי-על כמו איירון מן ותור (ובקרוב קפטן אמריקה) להפקה הגדולה של "הנוקמים" (2012) שתאחד אותם לקבוצה (תזכורת: לא לשכוח לחכות לסצנה הנוספת בגמר כותרות הסיום מרמזת, כנהוג, על מה שיבוא בהמשך הדרך) .

 

"תור" בוודאי לא יפגע בהתקדמות התוכנית בהיותו מוצר בידורי מהנה בעל אופי מובחן, המצליח להציג דמות ושחקן שהקהל ישמח לפגוש שוב. יש לקוות שגם הקריירה של בראנה תזכה לזריקת העידוד המגיעה לה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים