שתף קטע נבחר

צו נגד עובדי הרכבת: חִזרו לעבודה, דיון בבוקר

אחרי השבתת הפתע מצד העובדים - שעליה פורסם לראשונה ב-ynet - בית הדין לעבודה נענה לבקשת הרכבת והוציא צו מניעה זמני, "עקב הנזקים החמורים". נציג ההסתדרות: קשה להודיע לכולם בשעה כזו. ב-7:00 ייפתח דיון מכריע. אגד: "אם תהיה שביתה, יהיה קשה לעמוד בעומס"

תפנית לילית בשביתת הרכבת הפתאומית - ומאות אלפי הנוסעים יחכו למוצא פיו של בית הדין, בבוקר שבו צפוי הבלבול לחגוג. לבקשת רכבת ישראל הוציא לפנות בוקר (יום ה') בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב צו מניעה שמורה לעובדים להפסיק את השביתה שעליה הכריזו אמש, לפחות עד לדיון שיחל ב-7:00.

 

  • נוסעים הופתעו ונתקעו: "אין לי איך לחזור הלילה לצפון"
  • מדברים על הרכבת בפייסבוק של ynet

     

    כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, ועד העובדים החליט על ההשבתה ללא התרעה מוקדמת, במחאה על מעצרם של תשעה מחברי ועד העובדים במהלך הפגנה שקיימו מול ביתו של היו"ר המיועד של דירקטוריון הרכבת. העצורים, בהם יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי, הפגינו במכבים-רעות מול ביתו של אורי יוגב, שלטענתם תומך בהפרטת חלקים מרכבת ישראל.

     

    עורכי הדין של הרכבת פנו לבית הדין בבקשה לצו מניעה, שבה נטען כי השביתה פרצה מסיבה פסולה ואסורה. "בנסיבות העניין, עקב הנזקים שעלולים להיגרם לציבור הנוסעים, לרבות נזקים חמורים עקב עצירת רכבמות מטענים ונזק אקולוגי

     שעלול להיגרם עקב עצירת רכבות הנושאות חומרים מסוכנים, ניתן צו ארעי במעמד צד אחד", קבעה השופטת אפרת לקסר, בשעה 1:45.

     

    יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, שקיבל לידיו את ניהול ועד עובדי הרכבת בשל מעצרה של אדרעי, אמר ל-ynet שהצו יכובד. עם זאת, הוא ציין שאינו יכול להודיע על החזרה לעבודה לכל העובדים בשעת לילה מאוחרת, שכן אנשי הוועד המרכזיים נמצאים במעצר. דובר ההסתדרות, אייל מלמה, הודיע כי ההסתדרות קוראת לכל העובדים לשוב לעבודה סדירה בבוקר. הוא ציין בשיחה עם ynet כי "אנו מודעים לזה שאולי יש בעיה להגיע אל כלל העובדים בגלל מעצר חברי הוועד. אנחנו מנסים להגיע אליהם באמצעות כלי התקשורת".

     

    "אין תחליף לרכבת"

    מוקדם יותר אמר מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל: "פנינו למשרד התחבורה, ואנחנו מנסים יחד עמו לתגבר במידת האפשר את תנועת האוטובוסים, אבל אין תחליף לרכבת המסוגלת להסיע מאות נוסעים בכל פעם".


    אוהדי מכבי חיפה הספיקו לחזור מהמשחק בר"ג (צילום: אבישג שאר-ישוב)

     

    עדיין לא ברור אם הצו הארעי של שופטת בית הדין יהפוך לצו קבוע, אם ומתי תנועת הרכבות תחודש - או שתופסק לחלוטין שוב, דווקא ביום חמישי העמוס במיוחד.

     

    באגד הבהירו אמש כי יתקשו להתמודד עם העומס הצפוי בשל השביתה. "אגד מחויב לכמיליון נוסעים ביום, ועל כן צפוי להיתקל בקושי לספק את הביקושים הבלתי מתוכננים שצפויים להירשם בשעות השיא, בשל ההשבתה הפתאומית של הרכבת", נמסר מהחברה. "עם סיום שעות השיא, נוכל להשקיע מאמצים גדולים יותר על מנת להקל על נוסעי הרכבת להגיע ליעדם".

     

    העובדים: שביתה חוקית

    נציג ההסתדרות אדרי אמר אמש שאינו מבין את "מוטיבציית היתר" של המשטרה: "אנחנו כמו בסרט, אני לא זוכר מעולם שנציגי עובדים נעצרו בצורה כזו. כל מי שדיברנו איתו בהסתדרות וגם במשטרה לא הבין על מה ולמה. ההסתדרות גייסה עורכת דין פלילית שתייצג את נציגי הוועד בבית המשפט". במשטרה אמרו שמפגינים תקפו שוטרים בהתקהלות בלתי חוקית.


  • אתמול בתחנת הרכבת תל-אביב מרכז (צילום: בן קלמר)

     

    עו"ד מעיין סבוראי, המייצגת את העובדים, טענה כי השביתה חוקית, היות שעובדי הרכבת נמצאים בסכסוך עבודה כבר יותר משבועיים. "אם אי אפשר למחות במדינה באמצעות הפגנה לגיטימית, כנראה שאין ברירה אלא לפתוח בשביתה. העובדים קיוו שלא יצטרכו לפגוע בנוסעים ובשירות", הוסיפה, "אבל ההנהלה דחקה אותנו לפינה". 

     

    "יו"ר הוועד האחראית הישירה"

    התגובה הרשמית של רכבת ישראל הייתה תקיפה: "זהו חוסר אחריות ציבורי ושנוסף לאחריותה של יו"ר ועד העובדים למספר תקריות אלימות ועידוד עובדים לא למלא נהלי בטיחות ברכבת. הנהלת רכבת ישראל רואה בחומרה רבה מהלכים מסוג זה ותנקוט בכל האמצעים החוקיים, על מנת להשיב את העובדים לעבודתם", נטען.

     

    "צר לנו כי מאז היבחרה של יו"ר הוועד, נפגעו יחסי העבודה, האמון, כיבוד החוק והדאגה לבטיחות הנוסעים. אנו רואים ביו"ר העובדים האחראית הישירה לפגיעה במעמדה של הרכבת", טענו, וקראו להסתדרות להתערב מיידית, "על מנת להשיב את שיקול הדעת והאחריות הציבורית לעובדים, כפי שהיה בעבר".

     

    אייל פרדיס, דובר ועד הרכבת, אמר לפנות בוקר שההנהלה "מטילה רפש ביו"ר הוועד, כשזו אינה יכולה להגיב בשל מעצרה. הם מנצלים את היתרון שקיבלו ממשטרת ישראל שלמעשה סתמה את פיהם של העובדים".
     

    לאחר ששר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ הכריז כי יסגור את הרכבת אם לא תיושם רפורמת בטיחות ולא ישתפר השירות, אדרעי אמרה ל-ynet כי "אם הכותרת של דברי השר כץ היא בטיחות, אז יש לו ולמנכ"ל משרד התחבורה את תמיכתנו המלאה. אבל אם מתחת לזה יתברר שהם מנסים להפריט את החברה ולפגוע בעובדים, אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

     

    בקרב עובדי הרכבת נשמעו אמש מילים קשות נגד ההכרזה על השביתה הפראית. "זהו, העובדים כבר לא פראיירים.

     הם מבינים שעם השנים הם הפכו ללא יותר מכלי משחק בקרב כוחות ציני. מצד אחד אנשים בעלי השפעה רבה שעבדו בעבר ברכבת וכעת משפיעים עליה מבחוץ, כשלצדם גילה אדרעי אשר מבצעת מבפנים. מולם עומדת חסרת אונים הנהלה שאינה מצליחה לטפל בבעיה, יחד עם מספר בכירים בשטח שעושים באמת הכל כדי למנוע את הביזיון". 

     

    עובד אחר אמר בפליאה כי איומיו של השר כץ עשו את שלהם. "פתאום כמעט ואין תקלות מוזרות. פתאום לא חסרים ברגים, ולא חסר דלק לנסיעה. זה רק גורם לך לחשוד לגבי התקלות הקודמות".

     

    המידע הראשוני התקבל באמצעות האימייל האדום



  • פורסם לראשונה 12/05/2011 00:55

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רכבות לא הולכות, רכבות לא באות - ואנחנו משלמים את המחיר
    צילום: בן קלמר
    שניים מעובדי הרכבת העצורים
    מומלצים