שתף קטע נבחר

עיריות נגד הרפורמה בחינוך: מי ישלם לשרתים?

בממשלה בטוחים כי תוכנית "עוז לתמורה" תחולל מהפכה בחינוך העל-יסודי, אולם בשלטון המקומי עוד מתנגדים. לטענתם, מימוש התוכנית יביא לזינוק בעלויות הנלוות דוגמת חשבון החשמל, מבלי שהועבר להם תקציב נוסף. "מצפים שנדפיס כסף", הם מוחים

שעות לאחר שראש הממשלה והשרים חתמו בחגיגיות על הרפורמה במשרד החינוך, מתגלים קשיים בדרך למימושה. במרכז השלטון המקומי הביעו לפנות ערב (יום א') את התנגדותם לתוכנית "עוז לתמורה" של חברי ארגון המורים העל-יסודיים, והודיעו כי לא ייתמכו ביישומה: "המדינה מייצרת כותרת ואולי היא מצפה מאיתנו להדפיס כסף".

 

לטענת גורמים בשלטון המקומי, התוכנית לא מהווה בשורה אמיתית לחינוך, שכן כעת ידרשו הרשויות המקומיות לקצץ ביתר השקעותיהן בתחום, וזאת כדי לממן את התשלומים הנלווים לרפורמה. שכר המורים הוא אמנם באחריות משרד החינוך, אך מכיוון שעל פי הרפורמה המורים צפויים להישאר עד שעות מאוחרות בבתי הספר, ידרשו הרשויות המקומיות להתמודד עם עלייה בחשבון החשמל, ובתשלומים עבור שירותי מזכירות, הסעות ועוד - ללא כל סיוע תקציבי.

 

"זו הפכה להיות אופנה. המדינה מייצרת כותרת ואילו היא מצפה מאיתנו להדפיס כסף", מחה יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט. "בשנתיים האחרונות אנו מנהלים מגעים מקצועיים עם משרד החינוך, בהם הוכחנו שיש בתקציב החינוך פער של מיליארד שקלים, שהרשויות מממנות ללא כל הסדרה, ואין לנו את היכולת לעשות זאת".

 

נציגי השלטון המקומי מחו גם על כך ששר החינוך, גדעון סער, לא מצא לנכון לשתף אותם במשא ומתן לגיבוש הרפורמה, אף שהרשויות המקומיות הן הבעלים של מרבית בתי הספר התיכוניים בישראל.

 

"הרפורמה תחליש את החינוך"

לדברי בוחבוט, "הרשויות המקומיות לא יוכלו לקיים את ההסכם עד שנושאי התקציב לא יוסדרו ויימצא פיתרון לכלל הסוגיות שהעלנו: שיפוץ בתי ספר, הסעות, תקציבי בטיחות, ליווי לחינוך המיוחד ועוד". הוא ביקש להדגיש כי "אנו תומכים בכל רפורמה שתחזק את מערכת החינוך, אולם במקרה הזה היא תחליש אותה כי הרשויות המקומיות יקצצו בהשקעותיהן בחינוך, משום שאחרת גירעונן יגדל".

 

במסגרת הרפורמה, שמוגדרת וולנטרית, המורים בבתי הספר התיכוניים יעברו מ-24 שעות עבודה בשבוע ל-40 שעות, תמורת תוספת של 42 אחוזים לשכרם. לכך יתווספו תגמולי שכר לפי

פרמטרים של תפוקה ותשומות וכן שלושה אחוזים בגין שחיקת השכר לאורך שנים, וכשישה אחוזים תוספת שמוענקת לכל המגזר הציבורי.

 

16 השעות הנוספות כוללות שש שעות הוראה פרטניות, בהן המורים יתגברו קבוצות קטנות של תלמידים. עשר שעות ייחשבו "שעות שהייה" - חמש לטובת צורכי בית הספר (מפגש עם הורים, ישיבות והשתלמויות) וחמש "עבודת מורה", שיוקדשו לבדיקת מבחנים ועבודות. עד היום, השעות הללו לא חושבו במאזן השכר. שינוי משמעותי נוסף הוא תגמול בשכר בהתאם לפרמטרים - שטרם נקבעו - של מצוינות ותפוקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בוחבוט. מקלות בגלגלים?
צילום: ירון ברנר
גדעון סער. לא שיתף במו"מ
צילום: גיל יוחנן
מומלצים