שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לדאוג לעובר: אילו תוספי תזונה מומלצים בהריון?
    "לאכול בשביל שניים בהריון" נשמע אולי קלישאה, אבל לחוסרים תזונתיים אצל האם השפעה קריטית על התפתחות העובר, לעתים גם בהמשך חייו. אילו רכיבים נחוצים לגוף בהריון, ובאילו מינונים?

    תקופת ההריון וההנקה היא "חלון הזדמנויות" חד-פעמי שבו האם יכולה להשפיע השפעה חיובית וקריטית על התפתחות התינוק. העובר תלוי לחלוטין בתקופה הזאת במזון שהיא אוכלת, כיוון שהאם המקור התזונתי היחידי שלו. אבל האם היא צורכת את הרכיבים החשובים כל כך להתפתחות שלו? 

     

    <<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

       

    הכל על הריון ולידה - באנציקלופדיה שלנו

      

    בעולם כולו וגם בישראל סובלים כיום אנשים מחוסרים משמעותיים ברכיבים תזונתיים חיוניים כגון ברזל, חומצה פולית, יוד ואומגה 3 עשירה בחומצת DHA. אותם חוסרים הופכים משמעותיים במיוחד בתקופת ההריון, בשל השפעתם הקריטית כאמור על התפתחותו התקינה של העובר.

     

    חומצה פולית

    נטילת חומצה פולית מומלצת בחודשים שלפני ההריון ובמהלך השליש הראשון שלו. נטילת חומצה פולית הוכחה מעבר לכל ספק כמפחיתה את הסיכון להתפתחות מומים במערכת העצבים ובמוח העובר, בשל התפקיד הקריטי של החומצה בהתחלקות תאים ובבניית חדשים.

     

    המינון המומלץ לנטילה הוא תוסף המכיל לפחות 400 מק"ג, אך ניתן לצרוך גם מינונים גבוהים יותר ואין בכך כל נזק, נהפוך הוא.

     

    אומגה 3

    מפתיע לדעת, אך 60% ממשקל המוח הוא שומן. תהליך התפתחות המוח בתקופה העוברית ובשנה הראשונה לחיים (אז נבנה המוח בקצב מהיר) דורש רמות נאותות של חומצות שומן אומגה 3, בעיקר מסוג DHA.

     

    צריכה מספקת בתקופה העוברית ובשנה הראשונה לחיים אלה עשויה להשפיע על הילד גם בהמשך חייו.

     

    העובר אינו יודע לייצר בעצמו חומצות שומן אומגה 3, ותלוי תלות מוחלטת בתזונת האם. חומצת השומן מסוג DHA עוברת את השליה ומועברת ישירות לרקמת המוח ולרשתית העין של העובר.

     

    כשבדקו יילודים לאימהות שהגדילו את צריכת ה-DHA שלהן, מצאו שהמדדים ההתפתחותיים כמו גם הכישורים החברתיים, חדות הראייה ויכולות הקשב והריכוז שופרו בצורה מובהקת.

     

    המקור התזונתי הטוב ביותר לקבלת אומגה 3 מסוג DHA הוא דגי ים. בצריכת שתי מנות דג בשבוע, דוגמת סלמון הרינג ומקרל, מתקבלת רמה נאותה של אומגה 3.

     

    הבעיה היא שבישראל ירדה צריכת הדגים מ-17 קילו ממוצע בשנה, לפני 30 שנה, לשלושה קילו בלבד בימינו. סקר מ-2008 בחן צריכת אומגה 3 בקרב 990 נשים הרות בישראל, ומצא כי 47% מהן מעידות כי אינן אוכלות דגים כלל ואינן צורכות תוספים המכילים DHA.

     

    כבר בשליש הראשון להריון ממליצים איגודים רפואיים בעולם על צריכה של אומגה 3 מסוג DHA. אל ארגוני הבריאות האמריקאיים, האירופאים ואיגוד הפֶרינטולוגים (רופאים המתמחים בבריאות העובר) הצטרפו לאחרונה גם ארגוני הבריאות של אוסטרליה וניו זילנד - וכולם מנחים לצרוך 300-200 מ"ג DHA ליום בתקופת ההריון ובהנקה.

     

    ברזל

    ברזל הוא יסוד חיוני להתפתחותו התקינה של העובר ברחם. היות שמקור הברזל העוברי הוא משק הברזל האימהי, הדרך הטבעית והפשוטה ביותר לאפשר אספקת ברזל רציפה ותקינה לעובר היא מניעת חוסר ברזל אצל האם.

     

    כמויות הברזל הגבוהות ביותר הנצרכות על ידי העובר משמשות לבניית המוגלובין עוברי, אך אין להקל ראש בחשיבותו להתפתחות של מערכות נוספות. לאטומי הברזל תפקיד מרכזי בהתפתחות מערכת העצבים המרכזית בעובר, היות שאנזימים רבים הפעילים בתהליכים מטבוליים במוח מכילים אטומי ברזל. המוח הוא האיבר בעל קצב הגדילה המהיר ביותר בעובר, ואספקת הברזל דרך מחיצת הדם-מוח היא רציפה ובתפוקות גבוהות.

     

    פער בין צריכת הברזל במוח העובר המתפתח לבין האספקה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למערכת העצבים המרכזית, הכולל השפעה שלילית קוגניטיבית המתבטאת בפגיעה באינטלקט הפוטנציאלי והפרעות התנהגות בילדות.

     

    נשים הרות הן אוכלוסייה רגישה למחסור בברזל. אנמיה מחוסר ברזל משפיעה על העובר הגדל ועל האם ויכולה לפגוע באספקת החמצן, ואפילו לגרום ללידה מוקדמת או ללידת פג.

     

    במהלך ההריון עולה דרישת הגוף לברזל, לכן מומלץ ליטול תוספי ברזל כבר מהשליש השני, כדי להפחית את הסיכוי לחסר ברזל ולאנמיה.

     

    חשוב לדעת שגם אצל נשים הנוטלות תוספי ברזל עשויה לעתים רמת ההמוגלובין להיות נמוכה. בהריון עולה נפח נוזל הדם, לכן רואים "ירידה" ברמות ההמוגלובין, כמו גם ברמת הרכיבים האחרים המצויים בדם.

     

    באשר לסוג התוסף, הוכח כי ברזל אורגני (ביסגליצינאט, המכונה "קל לעיכול") נספג בשיעור גבוה יותר מזה של ברזל סולפאט, ולכן משפיע לטובה על המדדים בדם אפילו במינונים נמוכים יותר. נשים נוטות להפסיק פחות נטילה של ברזל ביסגליצינאט, הודות למיעוט תופעות הלוואי כגון עצירות.

     

    יוד

    היוד חיוני ליצירת הורמון התירוקסין המיוצר על ידי בלוטת המגן (בלוטת התריס). להורמון התריס תפקיד משמעותי בהריון וחוסר ביוד עלול להוביל לתת-פעילות בלוטת התריס, ומשם אף להפלות.

     

    העובר עצמו מתחיל לייצר הורמון זה רק במחצית השנייה של ההריון, ועד אז הוא תלוי לחלוטין באספקת התירוקסין מאמו. דווקא בשלב זה שבו מתפתח מוח העובר, חשיבות ההורמון גבוהה במיוחד. מחקרים רבים הוכיחו כי תת-פעילות בלוטת התריס וחוסר ביוד עלולים לגרום לפגיעה מוחית בלתי הפיכה, הפרעות קשב וריכוז, ירידה ב-IQ ובמקרים קיצוניים לפיגור שכלי.

     

    בבדיקת רמות היוד בקרב נשים הרות בישראל נצפה כי הממוצע היה נמוך מהמינימום המקובל בישראל ובעולם, ולשליש מהנשים היה מחסור חמור ביוד.

     

    המאכלים העשירים ביוד הם דגי ים, פירות ים ואצות. ניתן להעשיר מלחים ביוד, אבל בארץ רק 3% מועשרים (לעומת 90% בארצות הברית) והמודעות לנושא נמוכה. מלבד זאת, עידוד צריכת מלח במהלך ההריון אינו האפשרות האופטימלית לתקופה זו.

     

    אפשרות נוספת להתמודדות תזונתית עם המחסור היא נטילת תוספים המכילים יוד. המינון המומלץ ליוד בתוספי מזון הועלה בשנים האחרונות על ידי ארגון הבריאות העולמי מ-150 מק"ג ל-250-200 מק"ג.

     

    תוספת יוד ניתן להשיג באמצעות צריכת מולטי ויטמין להריון ולהנקה המוכר כפרנטל, ולוודא שהמינון עומד בהמלצה המעודכנת.

     

    מולטי ויטמין

    פרנטל הוא שם כללי מולטי ויטמין המכיל מגוון רכיבים חיוניים למהלך ההריון ולהתפתחות תקינה של העובר. הרכיבים ברזל, יוד וחומצה פולית המוזכרים למעלה מצויים בפרנטל, כמו גם ויטמין D וסידן. אלה הם הרכיבים הבולטים בחשיבותם בהרכב הפרנטל ויש לבדוק את המינון שלהם לפני הקנייה.

     

    מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי פרנטל הנלקח לקראת ההריון ובמהלכו עשויים לסייע במניעת סיבוכים שונים כגון משקל לידה נמוך, לידה מוקדמת ומומים מולדים.

     

    כדי למנוע תופעות לוואי הנובעות מהברזל ולוודא אחוזי ספיגה גבוהים, חשוב לבדוק את מקור הברזל שבתוסף.

     

    חשוב לזכור כי כל האמור כאן אינו מפחית מחשיבות התזונה הנכונה בזמן ההריון - תוספי התזונה חשובים, אך הם אינם תחליף לתפריט מאוזן, פעילות גופנית סדירה ושמירה על אורח חיים בריא.

     

    הכותב הוא מומחה בפריון ומיילדות, מנהל המרפאה לשחלות פוליציסטיות בבית החולים ליס, המרכז הרפואי ת"א.



    פורסם לראשונה 12/06/2011 01:08

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    האם היא מקור התזונה היחיד לעובר
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים