שתף קטע נבחר

אל שווימר, ממייסדי חיל האוויר, נפטר בגיל 94

במלחמת השחרור הוא שירת כראש להק אוויר והיה בין מקימי חיל אוויר הישראלי. עוד לפני קום המדינה הוא רכש מטוסים בארצות-הברית והבריח אותם לישראל דרך צ'כוסלובקיה. לפני חמש שנים זכה בפרס ישראל

אל שווימר, שהבריח מטוסים למדינה שבדרך והיה ממקימיו של חיל האוויר וממפקדיו בימיו הראשונים, הלך אמש (יום ו') לעולמו בבית החולים תל-השומר ביום בו אמור היה לחגוג 94. כמנהל "התעשייה האווירית" הוא הפך אותה לאחד הגופים המובילים בעולם בתחום, ותרם רבות לביטחונה של המדינה ולכלכלתה.

 

אל שווימר נולד ב-1917 בניו-יורק, להורים מהגרים ממזרח אירופה. במהלך לימודיו עבד כשוליה של טכנאי מטוסים והמשיך ללימודי אווירונאוטיקה. מאוחר יותר קיבל רישיון טיס מרשות התעופה הפדראלית בארה"ב.

 

במלחמת העולם השנייה שירת בחיל האוויר האמריקני וקיבל מצבא ארה"ב אות הוקרה על "תושייה ואומץ לב". בסתיו 1947 עזב את עבודתו והתנדב לסייע ל"הגנה" במציאת מטוסים וגיוס טייסים ומכונאים לעזרת המדינה שבדרך. שווימר הקים חברת תעופה, שקנתה מטוסים במחירים מזעריים מעודפי מלחמת העולם השנייה, שיפצה אותם והבריחה אותם מארה"ב לישראל דרך צ'כוסלובקיה. לימים כתב דוד בן גוריון: "רכישת המבצרים המעופפים הייתה מעשה רב. הנכס החשוב ביותר שרכשנו בימים ההם היה אל שווימר..."

 

במשך זמן ממושך הצליח שווימר לחמוק משלטונות ארה"ב, אך לבסוף עלו על עקבותיו והוא הוכרז כמבוקש בעוון הברחת מטוסים מארה"ב בניגוד להוראות האמברגו האמריקני למשלוח ציוד לחימה לישראל. שווימר נאלץ להימלט ובשנת 1948 עלה לארץ.

 

במלחמת השחרור שירת כראש להק אוויר והיה בין מקימי חיל אוויר הישראלי. בשנת 1949, בתום המלחמה, למרות צו המעצר שהוצא נגדו חזר אל לארה"ב. הוא הואשם בבגידה ונשפט בבית הדין הפדרלי של לוס אנג'לס. בחקירתו אמר "אני חושב שמעשיי היו צודקים, לא אתנצל ואני מוכן להישפט על כך". שווימר נקנס וכל זכויות האזרח שלו נשללו לצמיתות. רק כעבור 51 שנים חנן אותו הנשיא קלינטון מבלי שאילץ אותו להתנצל על מעשיו.

 

לאחר המשפט, ולאחר שנשללו ממנו זכויותיו, הקים שווימר בקליפורניה חברת תעופה לטיסות מזדמנות ומוסך לתיקון ותחזוקת מטוסים. במוסך זה שיפץ ושלח לישראל, הפעם באורח חוקי, 26 מטוסי קרב מסוג "מוסטנג", שעד להגעת הסילונים הראשונים לחיל האוויר היו מטוסי הקרב העיקריים של החיל.

 

במלחמת ששת הימים הטיל נשיא צרפת שארל דה-גול אמברגו על משלוח 50 מטוסי מיראז' לישראל. האמברגו חייב פתרונות יצירתיים לייצור המטוסים בארץ. שווימר הצליח לרכוש בדרך עקיפין את תוכניות הייצור של המיראז'ים ואף לייצרם בדגם מתקדם, שהפך ברבות הימים למטוס ה"כפיר" ובעקבותיו תוכנן ויוצר מטוס ה"לביא".

 

בשנת 1978 סיים אל שווימר את תפקידו כמנהל כללי של התעשייה האווירית. מאז כיהן בשתי קדנציות כיועץ לראש הממשלה בנושאי טכנולוגיה ותעשייה. בשנת 2006 זכה בפרס ישראל על תרומה למדינה.

 

מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, אמר הבוקר עם היוודע דבר פטירתו של שווימר, כי "רבים מהישגיה והצלחותיה של התעשייה הונחו בזמנו של שווימר וכולנו זוכרים ומכבדים את תרומתו הרבה להתפתחות התעשייה האווירית בישראל".

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים