שתף קטע נבחר

רפורמה? התעללות בנוסעי האוטובוס!

מי שהגה את הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן כנראה לא נוסע באוטובוסים, ובונה על כך שהנוסעים חלשים ולא יגישו בג"ץ

במשרד התחבורה וגם בחברת דן יודעים מי ציבור הלקוחות שלהם. הם יודעים שזה ציבור קשי יום, שלא יתאגד לעולם, אלא אם יקרה דבר ממש חריג וגם לא יגיש נגדם בג"ץ. הם יודעים שזה ציבור שלא משתמש ברכב פרטי, כי אינו יכול להרשות לעצמו, או שהוא סתם מעדיף לחסוך למשכנתא החונקת.

 

ועל כן הם יכולים להרשות לעצמם להתעלל בנו. כן, פשוט להתעלל. בימים אלו אנחנו ניצבים לקראת רפורמה חדשה שעומדת לשנות את פני כל התחבורה הציבורית באזור המרכז. קווים רבים יבוטלו. אשמח אם מישהו (אפילו האחיין שלי בן ה-6) יוכל להסביר לי איך 20 קווים פחות יכולים להיות שינוי חיובי.

 

זו מציאות חיינו: קו 51 יוצא בשעות 6-7 בבוקר בכל 9 דקות מפתח תקווה לתל-אביב, לא כולל עשרות מוניות השירות באותן השעות. עוד לא יצא לי יום אחד בשנתיים האחרונות שהוא לא הגיע אלי בכניסה לבני ברק מלא עד אפס מקום. כבר לא מדובר במקום לשבת, אפילו מקום לעמוד אין. לעזרתו יוצא מבני ברק קו 54 במסלול זהה, וגם הוא מלא עד אפס מקום בבוקר. אם אתם לא מאמינים לי, הנה תמונה שצילמתי אתמול בשעה 19:28 בערב בקו 54 ברחוב חזון אי"ש בבני ברק. גם בבוקר המצב קשה מאוד.


צולם אמש בקו 54: נדחקים כמו סרדינים בקווי דן. זלזול בנוסעים

 

ועכשיו לרפורמה: החליט משרד התחבורה לאחד שלושה קווים - 54, 62, 72 - לקו אחד. איזו גאונות. המשמעות היא למעשה ביטול מסלול קו 54 לחלוטין וכל העומס, שהתחלק עד כה בין שני קווים ועשרות מוניות, יוטל על כתפי מסלול אוטובוס אחד (51). משרד התחבורה מצא "פתרון" - קו 51 ייצא בתדירות גבוהה יותר. הנה השינוי ה"עצום": במקום כל 9 דקות, בכל 8 דקות. 

 

מי יגיש בג"ץ?

ועוד לא כתבתי לכם על עשרות הקווים האחרים שמתבטלים ויטלטלו את כל הנוסעים בין אוטובוסים. כדי להגיע מקריית אונו לאוניברסיטת תל-אביב, אצטרך להיסחב בשניים עד שלושה אוטובוסים. לציבור הסטודנטים הגדול שגר בגבעתיים יתבטל האוטובוס הישיר לאוניברסיטה - קו 45. המשמעות מבחינת הנוסעים בתחבורה הציבורית היא סבל אחד מתמשך. אם עד עכשיו לא שקלתי לקנות רכב משיקולים כלכליים, עכשיו אני שוקל לקנות רכב משיקולים בריאותיים - עצבים ומתח.

 

אבל השאלה שבאמת צריכה לעמוד על הפרק היא - כיצד המדינה בכלל ומשרד ממשלתי בפרט מגיעים למצב שבו הם פוגעים באזרח הקטן, ומזלזלים בו. התשובה טמונה בעובדה שמי שאחראי על התחום אינו משתמש באוטובוסים. אם האחראי על תכנון קווי האוטובוס היה נוסע בכל בוקר בקווים שאותם הוא עומד לבטל או "לייעל", הוא היה רק דורש להוסיף אוטובוסים בכמויות אדירות. הממשל התנתק מהעם וקובע החלטות שאינו מודע להשלכותיהן.

 

במדינה שבה מבקר המדינה כותב דו"ח חריף על התחבורה הציבורית ומשרד התחבורה עומד לצדן של חברות האוטובוסים ולא לצד הנוסעים, הכל אפשרי. חברת דן כנראה תרוויח מהרפורמה הזו, משרד התחבורה ירוויח השתקה של משרד מבקר המדינה, ולו לזמן מה. במקום שבו בג"ץ לא יכול לפעול לבדו מבלי שיפנו אליו, ובמקום שבו ציבור הנוסעים לא מסוגל לפנות לבג"ץ - אין פלא שמנצלים את המצב לרעתנו הנוסעים.

 

ואולי דווקא מהעיתונות תבוא הישועה. אולי מישהו במשרד התחבורה יתעורר או בחברת דן, או שאולי דווקא עמותה כזו או אחרת שדואגת לזכויותינו תפנה לבג"ץ ותדרוש את ביטול הרפורמה.

 

אוהד שקד, מורה לאזרחות ולהיסטוריה בתיכון בתל-אביב, משתמש בתחבורה ציבורית מתוך בחירה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים