שתף קטע נבחר

"אריזת חיסכון" במגה - לא ממש חסכונית

המועצה לצרכנות מצאה כי ברשת מגה, אריזות חיסכון של גבינה לבנה לא חוסכות לצרכן אף לא שקל. בדיקת ynet העלתה ממצא דומה באריזות חלב. מי מרוויח על חשבון הצרכנים?

אריזות גדולות יותר לא תמיד זולות יותר - התופעה הזאת נחשפה ב-ynet. במועצה לצרכנות גילו שברשת מגה, אריזה גדלה שכתוב עליה במפורש: "אריזת חיסכון" - אינה תמיד חסכונית.

 

 

המועצה דגמה ברשתות שופרסל ומגה גבינה לבנה מסוג סקי מתוצרת שטראוס ומארזים דומים של גבינה לבנה מעודנת תנובה. הדגימה כללה גבינה במשקלים: 250 גר'; 500 גר' ו-750 גר'. על הגבינות שמשקלן 500 ו-750 גר', נרשם בכיתוב מובלט (על גבי פס הבלטה צהוב) "אריזת חיסכון" , וכך גם במארזים של 500 750 גרם , של גבינות תנובה עליהם צוין באופן מובלט "אריזת חסכון".

 

אולם מהבדיקה עלה כי ברשת מגה, מחיר אריזת חיסכון בת 500 גר', זהה לחלוטין לשתי יחידות מידה של אותו המוצר במשקל 250 גר', ומחיר אריזת חיסכון של 750 גר זהה למחיר 3 אריזות של 250 גרם. 

 

מהמועצה לצרכנות נמסר: "הביטוי 'אריזת חיסכון' המצוין על אריזה גדולה מהאריזה הבסיסית, נתפס על-ידי הצרכן כהבטחה כי מדובר במוצר שמחירו זול יותר ביחס למחיר הבסיסי, ונראה שלא כך הדבר".

 

חברות מוצרי החלב דווקא ממליצות על הנחה באריזות החיסכון של הגבינה. לידי ynet הגיע מחירון של אחרת החברות כפי שנמסר לרשתות השיווק.

 

לפי המחירון, המחיר המומלץ לצרכן של גבינה לבנה באריזת 250 גרם הוא 7.45 שקלים. המחיר המומלץ לצרכן של אריזת 500 גרם הוא 13.26 ש' כלומר, הנחה של 11%. המחיר המומלץ לצרכן של אריזת 750 גרם הוא 17.75 ש', כלומר הנחה של 20.6%. ברשת שופרסל, ההנחות האלה באות לידי ביטוי. במגה, משום מה, החליטו להתעלם מההנחות. כלומר, לפי המחלבות, מגה מקבלת הנחות על אריזות חיסכון, והיא זו שמנעה את ההנחות הללו מהצרכנים.   

 

ממצא דומה מצאה המועצה לצרכנות גם במיץ פטל: אריזה כפולה בגודלה עולה 19.99 לעומת 9.99 שקלים, מה שאומר שאין כאן שום חיסכון. בדיקת ynet העלתה תוצאה עצובה אף יותר: אריזת 2 ליטר חלב עולה לעיתים יותר ל-100 מ"ל מאריזת 1 ליטר חלב. את העיוות הזה הסבירו ברשתות השיווק במבצעים זמניים.  

 

מגה: "מחיר אריזות החיסכון מותאם ל-5.90 שקלים"

במועצה מדגישים: "הכיתוב 'אריזת חיסכון' כשאין חיסכון, מהווה עבירה לכאורה על איסור ההטעיה בחוק הגנת הצרכן. סימון מוצר כ'אריזת חיסכון' (על ידי היצרן) מהווה תמריץ לצרכנים להעדיף את המוצר ה'חסכוני' כביכול, ולרכוש כמות גדולה יותר מזו שהיה רוכש אלמלא ה"חיסכון" ואף מטעם זה מהוה הכיתוב עבירה לכאורה על איסור ההטעיה".

 

המועצה העבירה את הממצאים לעו"ד תמר פינקוס, ראש הרשות לסחר ההוגן, בבקשה שתבחן את ההיבטים החוקיים של הפרשה, ותנקוט צעדים בהתאם.  מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג, פנה למנכ"ל התמ"ת בבקשה לקחת בחשבון בדיוני הוועדה לבדיקת מחירי המזון בישראל, גם את אופן התנהלותם של התאגידים העסקים מול הצרכנים, כגורם המוסיף על ההכבדה על כיסם.

 

ממגה נמסר בתגובה כי היא מוכרת אריזת 250 גרם גבינה לבנה ב-5.45 שקלים: "אריזות החיסכון זולות יותר מאריזות הבסיס המכילות 250 מ"ל. חשוב לציין כי המחיר המומלץ לצרכן ע"י יצרניות החלב, לגבינה הלבנה והקוטג' 250 מ"ל הינו 5.90, לכן מחירי האריזות הגדולות מותאמים למחיר זה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
החברות נותנות לה הנחה. למה היא לא מגולגלת לצרכן?
מומלצים