שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה בריא יותר - לאכול פרי או לשתות מיץ סחוט?
    לפירות הקיץ המפתים יתרונות בריאותיים רבים, מוויטמינים ונוגדי חמצון החיוניים לגופנו ועד סיוע לדיאטה. אבל מה עושים עם כל הסוכר הזה? דיאטנית קלינית מסבירה איך ליהנות מכל העולמות

    בארצנו שטופת השמש, הפירות רבים ומגוונים, צבעיהם מפתים וטעמם מתוק. הפירות מכילים סיבים תזונתיים המסייעים בפעילות תקינה של מערכת העיכול ובהורדת כולסטרול. אך אם במשפחה הישראלית הממוצעת, היוצאת לבילוי על חוף הים, אוכלים פרי אחר פרי, בסופו של דבר עלולה להיווצר תחושת אי-נוחות בקיבה.

     

    אותם סיבים עוברים תסיסה במעי ומשחררים גזים, לכן מומלץ לאכול כחמש מנות פרי הפזורות על פני היום, אלא אם כן ניתנו הנחיות אחרות מצד רופא ודיאטנית.

     

       

    איך מודדים מנת פרי?

    הפירות נמדדים על פי יחידה בינונית שלמה, זאת אומרת תפוח בינוני, בננה בינונית, אפרסק בינוני וכן הלאה. בענבים מדובר על 12 יחידות, ומלון ואבטיח מודדים בכוס קוביות פרי.

     

    כמה סוכר יש בפרי?

    פירות מכילים סוכר פירות, פרוקטוז, שטעמו מתוק יותר מהסוכר הלבן. לכן הפירות עדיפים כתחליף לממתקים כמו שוקולד או עוגיות, אך בכמות גדולה מדי הם מעלים את רמות השומנים בדם - טריגליצרידים TG - ומובילים להשמנה.

      

    מיץ או פרי שלם?

    רמות הסוכר בדם עולות בעקבות אכילת פירות, והפרי הסחוט מעלה אותן עוד יותר מהפרי השלם. אנשים הנוהגים לשתות מיץ תפוזים סחוט למעשה שותים שתיים-שלוש מנות פרי, ובכך מעלים בבת אחת את רמת הסוכר הנצרכת פי שניים ואף שלושה.

     

    פרי אחד מכיל כשלוש כפיות סוכר, ואילו כוס מיץ סחוט משני תפוזים מכילה כשש כפיות. יתרון נוסף בצריכת הפרי השלם הוא בכך שהוא מסייע לתחושת שובע, המאפשרת לצרוך פחות קלוריות ולשמור על מאזן הסוכר בדם יציב לאורך זמן.

      

    איזה צבע עדיף?

    חשוב לאכול פירות בצבעים שונים כדי לספק לגוף מגוון ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון המנטרלים רעלים שנוצרים בגוף, בין היתר מחשיפה לשמש או עשן.

     

    הצבע הכתום המצוי במלון, במשמש ובשזיף מספק לנו ויטמין A, המסייע בין היתר לראייה. ויטמין C, המצוי בקיווי, בתפוז, בגויאבה ובליצ'י, מסייע למערכת החיסון ולמניעת דלקות ודימומים בחניכיים. הפלבנואידים המצויים בענבים מסייעים להורדת כולסטרול, האנתוציאנינים המצויים בחמוציות מונעים דלקות בשלפוחית השתן ועוד. כדי ליהנות מכל היתרונות, גוונו ככל האפשר בסוגי הפירות ובצבעיהם.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית B.Sc ומאמנת כושר, תזונאית הבית של מרכז הספורט באוניברסיטת תל אביב .  


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בכמות גדולה מדי הפירות מעלים את רמות השומנים בדם
    צילום: עדי אורנשטיין
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים