שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מטבח בריא: המזונות שיעזרו לכם למנוע סרטן
    קרינת השמש, עישון וכמובן גם גיל וגנטיקה - כולם גורמים המשפיעים על הסיכוי לחלות בסרטן. אך גם לתזונה יש השפעה גדולה וניתן באמצעות מזונות מסויימים להילחם בסטטיסטיקה. הנטורופתית יוכי עזיז מסבירה מהם המזונות שיעשו את העבודה

    ארגוני הבריאות השונים חוזרים ומדווחים כי שכיחות מקרי הסרטן בחברה המערבית רק עולה בכל שנה. ככל הנראה לסגנון החיים המערבי והמלחיץ, בשילוב הרגלי התזונה הנהוגים בחברת השפע של היום, יש מקום מרכזי בהתהוות מחלות הסרטן השונות. ניתן לציין מספר גורמי סיכון מרכזיים: גיל, עישון, קרינת השמש, נגיפים וחיידקים שונים, נטייה משפחתית, נשאיות של גן לסרטן, השמנה, שימוש בהורמונים ותרופות, חשיפה לכימיקלים וצריכה של רכיבים מסרטנים (כמו אסבסט, צבעי מאכל וחומרים משמרים) ועוד.

     

     

    גם לתזונה היומית יש חשיבות רבה בהתפתחות מחלות סרטן. מחקרים רפואיים קושרים, למשל, את שכיחות סרטן השד לתזונה עתירת שומנים רוויים, להשמנה ולצריכה של אלכוהול. סרטן המעי הגס קשור יותר בתזונה דלה בסיבים ובמרבית מקרי הסרטן מושפעת המחלה לרעה מצריכה מוגברת של סוכרים פשוטים, הזמינים ונוחים לשגשוגם של תאי הסרטן.

     

    אחד המשפיעים המרכזיים על התהוות תאים סרטניים הם הרדיקלים החופשיים. מדובר במולקולות לא יציבות בגוף האדם אשר נוצרות בתהליך הנשימה הטבעי אך גם בצריכה שוטפת וחשיפה מוגברת לתרופות, עשן, קרינה, מזון מטוגן, זיהום אוויר ועוד. התהליך שבו חומרים בגוף הופכים לרדיקליים חופשיים נקרא חמצון. לרדיקליים חופשיים יש פוטנציאל מזיק לגרעין התא ולחומר הגנטי והם מביאים ליצירה של מוטציות בתאים ולהתפתחות של סרטן.

     

    קו ההגנה הראשוני של הגוף נגד רדיקליים חופשיים הם חומרים נוגדי חמצון הנקראים אנטי-אוקסידנטים. חומרים אלו מסוגלים לנטרל רדיקלים חופשיים תוך כדי שהם מתחמצנים בעצמם ואינם יוצרים רדיקלים חופשיים חדשים. אנטי- אוקסידנטים מיוצרים בגוף חלקית. לדוגמה: חומצה ליפואית, קו-אנזים Q10 וגלוטטיון הם רכיבים המיוצרים באופן חלקי בגוף.

     

    את האנטי-אוקסידנטים יש להשלים מעבר לכך מהסביבה. כיצד? ישנם מזונות, ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא שהם אנטי- אוקסידנטים התורמים להגנה אנטי סרטנית יומיומית. מוצאים אותם בעיקר בצמחים שונים ובפירות ובירקות שלהם צבעים שונים. מקור הצבע בצמחים הם הפיטוכימיקלים, שלהם יש השפעה מיטיבה על גוף האדם: פעילות נוגדת חמצון, ניקוי רעלים, מניעת סרטן, איזון דלקתיות, עידוד מערכת החיסון ועוד.

     

    אילו פיטוכימיקלים מומלץ לשלב בתזונה היומיומית של האדם?

     

    קרוטנואידים

    מה זה? משפחה של רכיבים מסיסי שומן, אנטי-אוקסידנטים בעלי גוון אדום-כתום-צהוב. נוגדי חמצון חזקים ביותר. חיוניים לבריאות העור, לחיזוק מערכת החיסון ולמניעה של סרטן. הקרוטנואידים המפורסמים ביותר הם הבטא-קרוטן, לוטאין, זאקסנטין, רטינול (ויטמין A) וליקופן.

     

    מזונות המכילים קרוטנואידים: בטטות, תרד, גזר, דלעת, פפאיה, מלון, לפת, כרוב, מנגו, ברוקולי, שן הארי, עגבניות, אבטיח, מנגו, שסק, פלפל כתום, גרגיר נחלים, פרחי קלנדולה ועוד.


    כורכום. עוזר גם לטיפול באסטמה (צילום: יעל גרטי)

     

    פוליפנולים

    מה זה? פלבונואידים ואנטוציאנידינים זו משפחה של רכיבים מסיסי מים המצויים בטבע, להם השפעה נוגדת חמצון המיטיבה עם מחלות לב וכלי דם ומניעה של סרטן.

     

    מזונות המכילים פוליפנולים: תה ירוק, תפוחים, בצל, יין אדום, קקאו, כורכום, שמן זית כתית, סויה ותה רגיל.

     

    פלבונואידים

    מה זה? תת קבוצה של הפוליפנולים. הם מצויים בעיקר בפירות וירקות, שם תפקידם להגן על הפרי מפני חימצון. רכיבים אלו הם בעלי השפעה אנטי דלקתית, אנטי אלרגית, אנטי ויראלית ואנטי סרטנית (קרצינוגנית). תת קבוצה של הפלבונואידים הם הקוורציטין, הברומלין והאנטוציאנידינים.

     

    מזונות המכילים פלבונואידים: קוורציטין (ותרכובות גופרית) קיים בעיקר בבצל. ברומלין נמצא באננס ואנטוציאנידינים בפירות וירקות סגולים ואדומים: רימונים, אוכמניות, דומדמניות, ענבים סגולים, פטל, תותים, חציל, כרוב סגול, סלק ועוד.

     

    קיים מבחן, הנקרא ORAC - Oxygen Radical Absorbance Capacity, החיוני למדידה של סך כל היכולת נוגדת החמצון של רכיבים שונים. יחידות ה-ORAC הגבוהות ביותר נמדדו באוכמניות, רימונים, תפוחים, נענע טרייה, קורנית ועוד.

     

    צבע הפרי: מה הוא קובע?

    פירות וירקות מגיעים בצבעים שונים המאפשרים את שיוכם לפי תתי הקבוצות של נוגדי החמצון:

     

    • צבע אדום: האטת תהליכי הזדקנות

    קרטנואידים מסוג ליקופן. חיוניים למניעה של מחלות לב וכלי דם, סרטן, שבץ, מאטים תהליכי הזדקנות, חיוניים לבריאות המוח והעיניים.

     

    • צבע כתום: תפקוד תקין של מערכת החיסון 

    קרטנואידים מסוג בטא קרוטן. חיוניים לתפקודה התקין של מערכת החיסון, מסייעים במניעה של סרטן, מאטים את תהליך ההזדקנות.

     

    • צבע ירוק: חיוני לבריאות העיניים

    קרטנואידים מסוג לוטאין. חיוניים לבריאות העיניים ולמניעה של מחלות עיניים ניווניות (קטארקט, התנוונות מאקולרית), חיוני לבריאות הלב וכלי הדם, מסייע למניעה של סרטן.

     

    • צבע לבן: מונע אלרגיות

    גופרית וקוורצטין. מסייעים במניעת אלרגיות ומחלות דרכי נשימה. טובים למניעה של מחלות לב וכלי דם. מסייעים בהגנה מפני זיהומים ודלקות, משפרים את קרישת הדם ומסייעים בטיפול במחלות סרטן.

     

    • צבע סגול: מניעת מחלות לב וכלי דם

    אנטוציאנינים. נוגדי חמצון חזקים החיוניים לטיפול ומניעה של מחלות לב וכלי דם: יתר לחץ דם, טרשת עורקים, סוכרת, שומנים בדם ועוד. בעלי השפעה אנטי סרטנית.

     

    שיטאקי וכורכום: הוכחו כאנטי סרטניים

    קיימים רכיבים נוספים בעלי פוטנציאל אנטי סרטני ידוע ונחקר. הראשונה היא

    פטריית השיטאקי הניתנת לצריכה במרקים ובסלטים. השני הוא הכורכום, שהגיע השנה לחזית המחקר הרפואי. 

      

    • פטריית שיטאקי: זוהי פטריית מאכל השייכת למשפחת הנקבוביים (Polyporaceae). מקורה של הפיטרייה באסיה. היא ידועה בשימוש רפואי שכיח טווח ביפן ובסין. הפיטרייה מכילה רכיבים רבי עוצמה שלהם השפעה אנטי סרטנית, אנטי זיהומית ואנטי דלקתית. שימושה העיקרי של הפטרייה הינו במניעת סרטן, שיקום חיסוני, טיפול בתשישות ועייפות, תמיכה בכבד ובמצבים דלקתיים.

     

    • כורכום (Curcuma longa): צמח ממשפחת הזנגביליים שמקורו באסיה. משמש כתבלין וכצמח מרפא כאחד. טוב לשימוש במצבים דלקתיים (משכך כאב ונוגד דלקת) וכן לטיפול במצבים אחרים כגון: גזים וכאב בטן, כאבים שונים, אסטמה וסרטן. בתקופה האחרונה, בעקבות מחקרים רפואיים המשלבים מינון טיפולי של כורכום עם כימותרפיה, עולה קרנו של הכורכום כנוגד סרטן והמגמה היא לשלב את הכורכום כחלק מהטיפול הקונבנציונלי.

     

    הכותבת היא נטורופתית בכירה בחברת הוויטמינים סולגאר וסופהרב


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אוכמניות. הצבע הסגול מונע גם מחלות לב
    צילום: shutterstock
    מומלצים