שתף קטע נבחר

סופרמרקטים בשוויץ הורידו מהמדף מוצרים יקרים

רשת Coop נקטה בצעד נדיר: היא תסיר מהמדפים 95 מוצרים של יצרנים בינ"ל שמסרבים להוריד מחירים לצרכן, למרות שרווחיהם התנפחו הודות להיחלשות האירו אל מול הפרנק השוויצרי. גם הרשת המתחרה Migros מתכננת מהלך דומה. מתי זה יקרה אצלנו?

מה שעוד לא קרה בישראל, קורה בשוויץ: רשת הסופרמרקטים השוויצרית Coop (קואופ) נקטה בצעד נדיר בעולם הקמעונאות - היא הקפיאה את המכירות של 95 מוצרים של יצרנים בינלאומיים גדולים שסירבו להוריד מחירים. המוצרים נשארו על המדפים אך הרשת לא מחדשת את המלאי שלהם.

 

היצרנים עמדו בסירובם למרות שהם קוצרים לאחרונה רווחים גדולים מדי, הודות לשער הפרנק השוויצרי שעלה מאוד לעומת האירו. התחזקות הפרנק השוויצרי אל מול האירו הפכה את יבוא המוצרים לזול יותר, אך היצרנים לא הורידו מחירים לצרכנים ולכן רווחיהם התנפחו.

 

מדובר במוצרים של לוריאל, אנקל בן, מוצרי מרס, ומוצרי שוקולד קינדר של פררו - שכולם ירדו בקרוב מהמדפים. הסחורה הנותרת תימכר בחצי המחיר החל מהשבוע הבא ושלטים על המדפים הריקים מיידעים את הצרכנים כשהמוצרים אוזלים. רוב הספקים שמוצריהם הורדו מהמדפים, מייצרים או פועלים במדינות גוש האירו.

 

הפרנק השוויצרי עלה לעומת האירו ב-40% מאז 2008. אירו אחד שווה נכון להרגע ל-1.129 פרנק שוויצרי. בשבוע שעבר הבנק הלאומי השוויצרי ניסה לעכב את הנסיקה במטבע המקומי, שערי החליפין הלא שווים מכים חזק בייצואנים השוויצרים וגורמים לפריחה בייבוא. רווחי החברות הבינלאומיות גדלו מאוד הודות לפער הזה בשערים.

  

הבאים ברשימה: ניוואה, אקטימל ואוויאן

לפי דיווחים, Coop אפילו מנהלת קמפיין אונליין שהסלוגן שלו "מספיק זה מספיק. עיצרו את המרוויחים משערי החליפין". קואופ טוענת כמובן שהיא נלחמת להוריד מחירים לטובת צרכניה.

 

Coop דורשת מהיצרנים להוריד את המחיר של מוצריהם ב-20%, כך שישקפו באופן הוגן וישר יותר את עלויות הייצור. הרשת נתנה ליצרנים האירופים אולטימטום - להגיב לדרישה להורדת מחיר עד צהרי 11 באוגוסט. "הדדליין הגיע אך החברות המדוברות לא הראו שום מוכנות להעביר את רווחיהן משערי החליפין - לצרכנים", מסרו ברשת. לפי סוכנות הידיעות SDA, למוצרים שהוסרו מהמדפים יש נפח מכירות של כ-30 מיליון פרנק שוויצרי – 38 מיליון דולר.

 

יורג פריץ, מנהל השיווק והרכש של הרשת אמר לעיתון SonntagsZeitung "יש 50% סיכוי שקואופ תנקוט בצעדים דומים גם כלפי מותגים מובילים אחרים". ברשימה השחורה של הרשת נמצאים המותגים ניוואה, ומוצרים של דנונה כמו אקטימל והמים המינרליים אוויאן.

 

עוד אמר כי:"זה לא מתקבל על הדעת שיצרנים של מותגים בינלאומיים שמיוצרים בגוש האירו משאירים את רווחי שערי החליפין לעצמם, על גבם של הצרכנים".

 

"זה קמפיין שהתקשורת אוהבת"

גם המתחרה של Coop, ענק הסופרים MIGROS מתכנן לנקוט בפעולה. מנכ"ל הרשת, הרברט בוליגר, אמר בשבועות האחרונים שהוא מוכן לזרוק מהמדפים מוצרים של יצרנים שלא יסכימו להוריד מחירים. לפי דיווחים, הרשת נמצאת במשאים ומתנים עם לוריאל פררו וביירסדורף יצרנית ניוואה. ההחלטה להסיר את המוצרים מהמדפים תיפול בשבוע הבא "לכל המוקדם", אמר דובר החברה.

 

מנכ"ל ביירסדורף שוויץ טוען כי הדרישות של הקמעונאים מניוואה ומשאר המותגם הן "לגמרי לא ריאליסטיות". בינתיים, ממשלת שוויץ, מתכננת להתמודד בדחיפות עם התוצאות של פרנק שוויצי חזק מדי.

 

לפי דיווחים, הצעד בא בעקבות פנייה של שר המסחר השוויצי יוהאן שניידר אמאן לאנשי עסקים, שיסייעו להוריד את המחירים של מוצרי ייבוא. הוא אמר זאת אחרי דיון שנערך על דרכי ההתמודדות עם העלייה האחרונה בערך הפרנק השוויצרי. השר אף מתכנן לחזק את כוחה של הרשות לתחרות השוויצרית (Wettbewerbskommission) ולהציע הנחות במס על ייצוא ותיירות.

 

ויחד עם זאת, מזכירה נציגת המועצה להגנת הצרכן במדינה, שהקמעונאים אינם שיות תמימות. "התגובה של רשת הסופרמרקטים מהווה איתות חזק לכך שהמחירים בשוויץ גבוהים מדי, אבל בסוף היום זה רק קמפיין מכירות מהסוג שהתקשורת אוהבת".

 

ומה בישראל? רשתות המזון מסירות מדי פעם מוצרים נקודתיים מהמדפים בגלל מלחמות עם היצרנים. אבל אף פעם לא כחלק ממלחמת מחירים שבאה להקל עם הצרכן. בשיא משבר הקוטג', רשת מגה איימה שתסיר את מוצרי המחלבות ממדפיה אם לא יורידו מחירים, אך לא מימשה את האיום. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
בקרוב בישראל.
צילום: shutterstock
מומלצים