נוצץ ופחמני: כוכב לכת העשוי מיהלומים

כוכב לכת דחוס ועשוי פחמן התגלה סביב פולסאר, אחד מגרמי השמיים המסתוריים ביקום שמקורו בסופרנובה. מבנה הכוכב והרכבו הופכים אותו ליהלום של ממש

השבוע התגלה כוכב לכת ענק הסובב סביב אחד מגרמי השמים היותר אקזוטיים – פולסאר. הפולסאר הוא שריד שנותר לאחר שכוכב מסיבי מאוד מסיים את חייו באחד מהתופעות היותר אלימות בטבע – סופרנובה.

שלא כמו השמש, כוכבים שמסתם התחילית עולה על 8 מסות שמש מסיימים את חייהם בפיצוץ אדיר שבו מועף רוב החומר של הכוכב ובמרכזו נוצר גוף קומפקטי, הוא הפולסאר, ויתכן שגם חור שחור במקרים של כוכבים מסיביים במיוחד.

פולסאר הוא גוף דחוס מאוד, קוטרו כמה קילומטרים, העשוי ברובו מנויטרונים. לכן ניתן לומר כי פולסארים הם כוכבי נויטרונים החגים במהירות סביב צירם. צפיפותם השווה לכמה מיליארדי טון לסמ"ק זהה לגרעין האטום. עד כה התגלו כוכבי לכת רק סביב פולסאר אחד וזהו הגילוי השני של כוכב לכת סביב פולסאר.

הפולסאר סביבו חג כוכב הלכת מצוי במרחק של 4,000 שנות אור מכדור הארץ בקבוצת כוכבים הקרויה נחש (לזיהוי קבוצת נחש אפשר להיעזר במפת הקבוצה ובמפת כוכבים מסתובבת המראה את מיקומן של קבוצות הכוכבים בהתאם לתאריך ולשעה).

המצאות כוכבי לכת סביב פולסארים היא בעייתית כיוון שפיצוץ הסופרנובה המלווה את סוף חיי הכוכב כה עז, שהוא מעיף כל דבר המצוי בסמוך לכוכב המתפוצץ.

איך כוכב נולד?

רמז למקורו של כוכב הלכת אפשר למצוא בהרכבו – מדובר בכוכב לכת ענק שבניגוד לכוכבי הלכת הענקיים שבמערכת השמש המכילים בעיקר מימן והליום חסר את היסודות האלה ומכיל בעיקר פחמן וחמצן.

נתון מעניין אחר הוא שכוכב הלכת חג סביב הפולסאר במרחק של כמה מאות אלפי ק"מ בלבד; מרחק זה דומה למרחק שבין כדור הארץ והירח והוא קטן מאוד בהשוואה למרחקים מקובלים בין כוכבי לכת לשמשות במערכות שמש.

מממצאים אלה מסיק צוות החוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית סווינבורן שבמלבורן, כי כוכב הלכת המוזר הוא למעשה שריד של כוכב רגיל, בעל מסה קלה, שחג סביב הכוכב שהתפוצץ, ואיבד בעקבות ההתפוצצות כמעט את כל מסתו. הרכבו העשיר בפחמן וחמצן נובע מן העובדה שאלו הם היסודות שנוצרים בסוף תהליכי הבעירה הגרעינית במרכזם של כוכבים קלים דוגמת השמש.

אם לא די במוזרות של כוכב לכת הסובב סביב פולסאר, הרי שיש נתון מעניין מאוד באשר למהות החומר המצוי בו: כאמור, מדובר בכוכב לכת העשוי בעיקר מפחמן. מסתו דומה למסתו של כוכב הלכת צדק, אך הוא צפוף ממנו פי כמה מאות וגודלו דומה לזה של כדור הארץ.

מכאן, שהפחמן באותו כוכב הלכת מצוי במצב גבישי דחוס מאוד ובמילים אחרות – יהלום. אין זה גרם השמים היחיד שעשוי בין היתר מיהלומים: כאשר השמש תגווע ותהפוך לשריד דחוס הקרוי ננס לבן, אף היא תכיל בעיקר פחמן המצוי במצב גבישי, אך זו הפעם הראשונה שבה התגלה כוכב לכת כה עשיר ביהלומים.

לצערנו, גם היהלומים שהתגלו, ממש כמו רוב היהלומים בכדור הארץ שהם חלום רחוק לרובנו, מוגנים בכספת מעולה: הם רחוקים מהישג יד הן על ידי המרחק העצום של כוכב הלכת והן על ידי הכבידה של הפולסאר הדורשת מהירות של כאלף ק"מ לשנייה כדי להימלט מפני לפיתתו הכבידתית.

מפת כוכבים מסתובבת להורדה ומידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2011 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

צילום: ארז ארליכמן